فراجا گردشگری
در گزارش فراجا اعلام شد

امكان شكایت از ایرلاین ها برای دریافت خسارت كنسلی بلیت فراهم گردید

امكان شكایت از ایرلاین ها برای دریافت خسارت كنسلی بلیت فراهم گردید به گزارش فراجا سخنگوی سازمان هواپیمایی كشوری اظهار داشت: آن دسته از مسافرانی كه ایرلاین ها، خسارت كنسلی از استرداد بلیتشان را كسر می كنند، می توانند به سازمان هواپیمایی كشوری شكایت كنند.


به گزارش فراجا به نقل از مهر، با افزایش شیوع ویروس كرونا و افزایش احتمال ابتلاء به این ویروس در ایام اخیر، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در روز دوشنبه ۵ اسفند اعلام نمود: می بایست هزینه كلیه بلیت های سفرهای زمینی، هوایی و ریلی كه مسافران سفر خویش را كنسل كرده اند، بدون دریافت یا كسر هزینه كنسلی و خسارات مربوطه از جانب شركت های حمل و نقلی، ریلی و هواپیمایی به مسافران مسترد شود. باآنكه فعلاً برای این دستورالعمل، سقف زمانی اعلام نشده، اما اغلب شركت های در رابطه با بخش حمل و نقل، فعلاً تا بازه آخر تعطیلات نوروزی این برنامه را اجرایی كرده اند هرچند كه هنوز هم برخی از مسافران از رفتاری خلاف آنچه اعلام شده، از شركت های فعال در بخش حمل و نقل گلایه مندند. در همین خصوص رضا جعفرزاده سخنگوی سازمان هواپیمایی كشوری در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینكه دستورالعمل مربوط به استرداد بلیت هواپیما بدون كسر هزینه كنسلی، تصریح كرد: اگر مسافرانی كه مبادرت به كنسلی بلیت پروازهای خود كرده اند اما از سوی شركت هواپیمایی مربوطه، همچنان هزینه كنسلی بلیت ها كسر شده است، می توانند با رفتن به سایت سازمان هواپیمایی كشوری، از شركت هواپیماییِ صادركننده بلیت شكایت كنند. وی ادامه داد: این سازمان هم اساسا به موارد شكایتی، رسیدگی خواهد نمود. ضمن اینكه سازمان هواپیمایی به شركت های هواپیمایی تذكرات لازم در این خصوص را صادر كرده و مقرر است ایرلاین ها پول بلیت های كنسل شده را به صورت كامل به مردم برگردانند. جعفرزداه تاكید كرد: همه شركت های هواپیمایی باید به یك صورت عمل كرده و نمی بایست بخشنامه های متفاوتی صادر كنند همه بلیت هایی كه از پنجم اسفند ماه به پس از سوی مسافر كنسل شود، می بایست نرخ كامل بلیت به مشتریان مسترد شود. وی در پاسخ به این پرسش كه اگر دارنده بلیتی پیش از صدور بخشنامه از ۵ اسفند مبادرت به كنسلی پرواز كند، آیا مشمول این دستورالعمل وزیر راه و شهرسازی خواهد شد یا خیر؟ اظهار داشت: این بخشنامه صرفاً از تاریخ مذكور امكان اجرا دارد و اگر فردی بلیت خویش را كنسل كند، شركت هواپیمایی می تواند از كنسل كننده بلیت، خسارت دریافت كند. پیش از این هم سازمان هواپیمایی كشوری سه شنبه ۶ اسفند بخشنامه ای به همه شركت های هواپیمایی صادر كرده بود؛ در بخشی از دستورالعمل مذكور آمده: با عنایت به شرایط بوجود آمده بعد از انتشار ویروس كرونا و عدم پذیرش اتباع ایرانی توسط برخی از كشورها و تعلیق موقت برخی پروازها سازمان هواپیمایی كشوری بخشنامه استرداد بلیت هواپیما بدون دریافت جریمه را به شركت های هواپیمایی داخلی و نمایندگی های كل فروش شركت های هواپیمایی خارجی ابلاغ كرده است. این بخشنامه می افزاید: از نمایش، صدور و ایجاد هرگونه تعهد در مسیرهای خارجی مورد نظر از تاریخ ابلاغ این نامه جدا خودداری شود. این در شرایطی است كه شاهد فروش و عرضه بلیت و ایجاد تعهد در بعضی از سایت های فروش یا دفاتر خدمات مسافرت هوایی در چارچوب تور مسافرتی در مسیرهای غیرقابل انتقال برای شركت های هواپیمایی هستیم. سخنگوی سازمان هواپیمایی كشوری در واكنش به این مورد به خبرنگار مهر اظهار داشت: با متخلفان بدون هیچ گونه اغماضی برخورد شده و به مراجع ذی ربط ارجاع داده می شوند؛ مسئولیت هرگونه ایجاد تعهد به عهده صادركننده بلیت خواهد بود. در بخشنامه سازمان هواپیمایی آمده است: مسافرانی كه تابحال در مسیرهای داخلی و خارجی نسبت به خریداری بلیت سفر اقدام نموده اند و درخواست كنسلی آنرا به علل شرایط كنونی (انتشار ویروس كرونا) دارند، لازم است بدون هرگونه اعمال جریمه عملیات استرداد بلیت آنان در راه رفت و برگشت تا اطلاع ثانوی صورت پذیرد. گفتنی است امروز هم وزیر راه و شهرسازی بار دیگر تاكید كرد: همچنان شرایط ضرورت استرداد بلیت پروازهای داخلی و خارجی بدون كسر خسارت كنسلی از جانب شركت های هواپیمایی پابرجا می باشد. به قول اسلامی، شرایط مذكور در مورد آژانس ها و دفاتر خدمات گردشگری هم لازم الاجراست.

1398/12/11
21:07:36
5.0 / 5
2411
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۴
فراجا
faraja.ir - حقوق مادی و معنوی سایت فراجا محفوظ است

فراجا

یافتن بهترین جا برای گردشگری