فراجا گردشگری
برای نجات گردشگری بعد از كرونا چه باید كرد؟

ضرورت بهره گیری از فرصت پیش آمده برای كاهش فاصله عقب افتادگی از رقبا

ضرورت بهره گیری از فرصت پیش آمده برای كاهش فاصله عقب افتادگی از رقبا به گزارش فراجا یزد نایب رئیس دفاتر خدمات مسافر استان یزد با اشاره به تأثیر بسیار سوء بیماری كرونا بر صنعت توریسم و طولانی شدن دوران ركود در این بخش بعد از اعلام وضعیت سفید، تصریح كرد: استفاده از فرصت پیش آمده جهت كاهش فاصله عقب افتادگی از رقبا و توسعه زیر ساخت های لازم جهت استفاده هر چه بیشتر از بازارهای رقابتی پسا كرونا را سفارش كرد.


«محمد مهدی رجایی فرد» در گفتگو با خبرنگار ایسنا، به ‎تهدیدها و فرصت های قابل تصور برای شركت های خدمات مسافرتی كشورمان در اثر وقوع كرونا اشاره و اظهار نمود: ‎صنعت گردشگری در ایران به مثابه بیماری است كه سال ها از دردهای مختلفی مانند تحریم ها، نوسانات و افزایش دوره ای نرخ ارز، تبعات تصمیم های سیاسی، رویدادهای اجتماعی و موارد دیگر رنج كشیده و پس از یك ركود نسبتاً طولانی بعد از اعمال ‎مجدد تحریم های آمریكا، دوران پرتلاطم اتفاقات شش ماهه دوم سال ۹۸ را هم پشت سر گذاشت و چشم به راه رسیدن شب عید و جبران بخشی از مافات خود بودند.
وی افزود: در این میان، كرونا میهمان ناخوانده ای بود كه كور سوی امید آژانس های مسافرتی را هم از بین برد و با رسوخ این معضل پیشبینی نشده به جان این بیمار، ضرر هنگفتی را متحمل او كرد.
این مسئول با بیان این كه ركود طولانی اغلب آژانس های خدمات مسافرتی را ضعیف و آستانه تحمل آنها را در مورد خسارات ناشی از رخدادهای طبیعی و غیرطبیعی بسیار پایین آورده است، اظهار داشت: بروز فاجعه كرونا در سطح ایران و جهان، تیر خلاصی بر پیكر نیمه جان آژانس های ایران بود و اگر اقدامات حمایتی لازم و بموقع از سوی دولت و نهادهایی همچون سازمان مالیاتی و تأمین اجتماعی صورت نگیرد، دیر یا زود شاهد مشكلات مالی بیشتر یا ورشكستگی و تعدیل نیروهای زحمتكش تعداد كثیری از شركت های خدمات مسافرتی كشورمان خواهیم بود.
وی سلامتی مردم را اولویت همه دنیا دانست و بیان نمود: بعد از كرونا و اعلام وضعیت سفید، باز هم مردم تا مدت ها جانب احتیاط را رعایت كرده و از سفر پرهیز می كنند و این مورد سبب طولانی شدن دوران ركود در بخش گردشگری می شود بنابراین بجاست كه با در نظر گرفتن تهدیدها و استفاده از فرصت های پیش آمده، خویش را برای گذر از دوران ركودی سخت كه تاكنون هیچ گاه در این صنعت تكرار نشده است، آماده نماییم.
رجایی فرد به یكسان نبودن نقاط قوت و ضعف و منابع مادی و معنوی آژانس ها اشاره و عنوان كرد: با این احتساب، نمی توان یك نسخه عملكرد واحد برای همه آژانس ها تجویز كرد، پس هر یك از آژانس های خدمات مسافرتی با فهرست كردن نقاط قوت و ضعف خود و تحلیل مناسب باید استراتژی، راهبردها و برنامه های مناسب خویش را برای دوران گذر از كرونا و پسا كرونا اتخاذ كنند.
این مسئول سرمایه گذاری روی خدمات گردشگری شامل تورهای داخلی و خارجی ارزان قیمت و كم ریسك مانند تورهای داخلی، ایرانگردی، تورهای خارجی زمینی و موارد مشابه را برای رونق بخشی مجدد به صنعت توریسم ضروری خواند و اظهار داشت: سرمایه گذاری در بحث آموزش و رشد پرسنل از راه آموزش های آنلاین و هدفمند و همینطور برعهده نگرفتن تعهد جدید خصوصاً تعهدات سنگین چارتری و گارانتی تا روشن شدن افق گردشگری و بهبود نسبی وضعیت بازار از دیگر اقدامات موثر در این حوزه است.
وی افزود: برآورد دقیق منابع مالی و برآورد این كه این منابع تا چه مدت در دوران ركود شدید پسا كرونا می تواند آژانس ها را سر پا نگه دارد و خسارات وارده را جبران كند، تدوین هوشمندانه برنامه مالی سال 99، پیشبینی منابع تأمین نقدینگی جهت گذر از دوران ركود برای شركت هایی كه با كمبود نقدینگی مواجهند و پیگیری تسهیلات بانكی كم بهره دولتی برای گذر از دوران ركود پسا كرونا هم از دیگر موارد ضروریست.
رجایی فرد استفاده از فرصت پیش آمده جهت كاهش فاصله عقب افتادگی از رقبا و توسعه زیر ساخت های لازم جهت استفاده هر چه بیشتر از بازارهای رقابتی پسا كرونا بعنوان دیگر اقدامات اثرگذار برشمرد و اظهار داشت: در خوشبینانه ترین حالت به فرض نابودی كرونا تا آخر اردیبهشت كه البته جای تردید هم دارد، بازارهای خدمات گردشگری با تقاضاهای محدود از خردادماه آغاز می شود ولی تا آخر سال برای صنعت توریسم خصوصاً در بخش تورهای خارجی كه مهمترین منبع درآمدی آژانس های بند ب (پروانه دفاتر خدمات مسافرتی است كه با مجوز تورگردانی از جانب اداره كل میراث در زمینه تورهای داخلی و خارجی فعالیت می كنند) هستند، نمی توان انتظار رونق زیادی را داشت.
وی افزود: باید با اتكا به درآمدهای محدود در بخش تورهای داخلی و ایرانگردی، فعالیتهای آژانس را برنامه ریزی كرد و در طول این بحران و دوران ركود پسا بحران، هزینه های شركت ها توسط مدیران كنترل شود.
این فعال گردشگری با تاكید بر این كه جهان شهر یزد به واسطه خاص بودن و خوشنامی آن بین مسافران و تبلیغات عالی میراث فرهنگی یزد و فعالان گردشگری در فضای مجازی با پویش «یزد را مجازی ببینید»، آینده خوبی خواهد داشت، ابراز امیدواری كرد؛ به محض نابودی این بیماری پذیرای مسافران داخلی و حتی خارجی در استان یزد باشیم.
نایب رئیس دفاتر خدمات مسافر استان یزد در انتها هم از مردم خواست تا در این شرایط سخت مالی، دفاتر خدمات مسافرتی را درك كرده و بابت استرداد وجوه بلیط یا تورشان صبوری لازم را داشته باشند.




منبع:

1399/01/19
12:45:52
5.0 / 5
3115
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۵
فراجا
faraja.ir - حقوق مادی و معنوی سایت فراجا محفوظ است - سال 1396 تا 1403

فراجا

یافتن بهترین جا برای گردشگری
تماس جهت تبلیغات در سایت: 3722-470-912