فراجا گردشگری
در گفتگوی مجازی مهر مطرح شد؛

نكاتی كه باید هنگام هیچهایك به آن توجه كرد

نكاتی كه باید هنگام هیچهایك به آن توجه كرد به گزارش فراجا یك فعال گردشگری درباره نكاتی كه باید هنگام هیچهایك در سفرها رعایت كرد توضیحاتی داد و اظهار داشت: باید بتوانیم بگونه ای در سفرهای خود رفتار نماییم كه راه چنین تجربه ای را برای بقیه مسافران نبندیم.



به گزارش فراجا به نقل از مهر، محمد غنجال یكی از فعالان حوزه گردشگری می باشد كه سفرهای بسیاری را به صورت هیچهایك انجام داده است وی در گفتگویی كه به صورت مجازی با خبرنگار مهر داشت، درباره این نوع از گردشگری تجربه گرا و مزایا و معایب آن اظهار داشت: هیچهایك سفر كردن در واقع یك نوع سفر سبك سفر نیست. سبك سفر یعنی كوله گردی ولی هیچهایك یك سبك از حمل و نقل توسط مسافر است. فردی كه كوله گردی می كند، ترجیح می دهد كه از هواپیما استفاده نماید و به یك مقصد برود یا اینكه با استفاده از فن هیچهایك سوار بر خودرو های مختلف شده و به مقصد برسد.
وی اظهار داشت: معمولاً آقایان آسایش بیشتری برای انجام هیچهایك دارند خانم ها هم اگر با این نوع از هیچهایك و فنون آن آشنا باشند می توانند از تجربه متفاوت این نوع سفرها هم استفاده كنند. ما در هیچهایك به واسطه خودرو های گذری به مقصدی می رسیم این خودرو می تواند تاكسی باشد و یا تریلی و یا هر خودروی دیگری. در این هنگام نسبت به سفر عادی با خودروی شخصی و یا حمل و نقل عمومی مشكلات خاص تری هم دارد.
رایگان سواری با جبران محبت
وی اضافه كرد: یكی از دلایلی كه سبب می شود تا مسافر این مشكلات را متحمل شود صرفه اقتصادی می باشد كه برای مسافر به همراه دارد در واقع زمانی كه از راننده ای می خواهید تا شما را به مقصد برساند با او همراه می شوید تا بخشی از مسیر را تنها طی نكند. معمولاً مسافران مسیرهای تكراری از اینكه هم صحبتی داشته باشند خوشحال می شوند بنابراین معمولاً هزینه ای هم نمی گیرند. برخی افراد از این نوع جابه جایی بعنوان مجانی سواری یاد می كنند و برخی هم آنرا رد می كنند.
غنجال درباره اینكه هزینه حمل و نقل گردشگران بخشی از سود حاصل از سفر مسافران است كه به جامعه محلی و یا مشاغل در رابطه با گردشگری تعلق می گیرد با این سبك حمل و نقل در واقع این هزینه از آن جوامع گرفته می شود، توضیح داد: فكر نمی كنم هزینه ای مثل ۴۰ هزار تومان تفاوتی برای یك جامعه محلی و یا منطقه گردشگری داشته باشد ضمن اینكه مگر چند نفر در سال هیچهایك می كنند از طرفی ما مسیری را طی می نماییم كه معمولاً مسیر هر روزه راننده هاست و آنها قرار نیست حتما ما را از اول تا آخر مسیر همراهی كنند و یا از مسیر خودشان خارج شده و ما را به مقصد برسانند. همینطور سوار خودروهایی می شویم كه شغل آنها جابه جایی مسافر نیست كه اگر ما را سوار نكنند بتوانند فرد دیگری سوار كرده و از این راه درآمد داشته باشد.
وی در ادامه بیان نمود: این نوع جا به جایی در سفرها می تواند تجربه های خاص و مهیجی هم برای گردشگران به همراه داشته باشد. سفر با خودرو های خاص مانند تریلی برای هر كسی پیش نمی آید. از سویی رانندگان جاده ها معمولاً افراد زحمت كشی هستند كه در طول مسیر تجربه های متفاوتی و یا مناطق گردشگری بكری را می شناسند كه رانندگان گذری كمتری آنها را دیده اند و یا امكان دارد گردشگران هیچگاه چنین جاذبه هایی را در هیچ كتابی و یا نقشه ای پیدا نكرده باشند. آنها همینطور دوستان بسیار خوبی برای مسافران می شوند. معمولاً این دوستی ها تنها به یك هم مسیری كوتاه منجر نمی گردد بلكه افراد بعد از آن هم با یكدیگر همچنان ارتباط دارند.
راه را برای دیگران نبندیم
غنجال بیان نمود: گاهی مسیری را می خواهیم برویم كه هیچ وسیله حمل و نقلی برای پیمودن آن وجود ندارد. ازاین رو مجبور به هیچهایك می شویم. نكته ای كه باید مد نظر داشت این است كه باید بتوانیم اعتماد راننده را به دست بیاوریم زمانی كه می خواهیم سوار خودرو شویم باید ارتباط چشمی با راننده برقرار نماییم و آنها بتوانند صورت ما را تشخیص بدهند در همان نگاه های اولیه افراد می توانند تا حدی به یكدیگر اعتماد كنند. بعد از سوار شدن هم با آغاز بحث و گفتگوی دوستانه این اعتماد تا حدودی جذب می شود. از طرفی مسافر هم باید بتواند در همان نگاه و كلام های اول به راننده اعتماد كند ضمن اینكه می بایست مسیری كه طی می شود را خوب بشناسد و اگر دید راننده و یا خودرو مناسب سفر او نیست باید بتواند محترمانه از ادامه مسیر خودداری كند اما در نظر بگیرد كه حتما در جایی از خیابان و یا جاده پیاده شود كه افراد دیگری هم حضور داشته باشند مانند ایستگاههای پلیس و یا رستوران ها.
این راهنمای گردشگری بیان نمود: نكته دیگر برای تجربه چنین سفرهایی این است كه حتما افراد هنگام پیاده شدن به صورت موقت وسایل خودشان را از خودرو خارج كنند امكان دارد راننده را پیدا نكنند و وسایل در خودرو جا بماند و یا هر اتفاق دیگری رخ دهد. بهتر است كه آدرسی و یا شماره ای از راننده داشته باشید. در طول مسیر باید بتوانید با راننده هم كلام شوید. در این میان می توانید بخشی از خوراكی های خویش را با او قسمت كنید تا به شكلی محبت او را هم جبران كرده باشید و یا اینكه امكان دارد او را به یك ناهار در رستوران و یا قهوه میهمان كنید. حتما در كوله خود شارژ فندكی به همراه داشته باشید. باید بتوانید بگونه ای درست رفتار كنید كه آن راننده هر زمان هیچهایكری را دید او را سوار كند نه اینكه از این همراهی با یك مسافر بین راهی برای همیشه پشیمان شود. اگر در این راه درخواست هزینه ای از جانب مسافر كرد هم مشكلی برای پرداخت آن وجود نخواهد داشت چون حق اوست كه بابت این همراهی هزینه ای بگیرد.
گرفتاری هیچهایكر در عراق
در زمانی كه گفتگوی آنلاین با محمد غنجال انجام می گرفت؛ حامد خسروی یكی از مسافرانی كه در داخل كشور هیچهایك انجام داده بود، هم خاطره خویش را از هیچهایك در خارج از كشور بیان كرد و اظهار داشت: بعد از آنكه در ایران هیچهایك انجام داده بود، تصمیم گرفتم اربعین به اربیل عراق رفته و خویش را به كربلا برسانم. بعد از بازگشت مجبور شدم مسیری را پیاده بروم چون جاده به صورتی بود كه هیچ راننده ای امكان توقف نداشت. پس از طی چند كیلومتر به ایستگاه پلیس رسیدم و مطمئن بودم كه سرعت خودرو ها كمتر خواهد شد اما نیروهای نظامی عراق من را كه نیمه شب به آنجا و پیاده رسیده بودم مورد بازجویی قرار داد و من كه فكر می كردم یكی دو روز درگیر خواهم بود را ۱۹ روز در بازداشت نگه داشتند بدون اینكه بگویند به چه دلیل من را بازداشت كرده اند. آنها در واقع به من شك كرده بودند و زمانی كه مطمئن شدند من فقط یك مسافر هستم آزادم كردند. در این مدت هم خانواده ام پیگیری های لازم را انجام داده بودند ولی از من خبری نداشتند.

1399/01/20
22:46:56
5.0 / 5
2257
تگهای خبر: آنلاین , جاذبه , خودرو , سفر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۱
فراجا
faraja.ir - حقوق مادی و معنوی سایت فراجا محفوظ است

فراجا

یافتن بهترین جا برای گردشگری