فراجا گردشگری

گردشگری خرید و سهم آن در توسعه اقتصادی مقصد

گردشگری خرید و سهم آن در توسعه اقتصادی مقصد فراجا: خراسان رضوی خرید عاملی دیگر در گردشگریست و در مدت طولانی به تجربه سفر گردشگران از مقصد کمک می نماید. در چند سال گذشته، خرید به یکی از با اهمیت ترین عوامل موثر در انتخاب مقصد گردشگران و حتی محرک اصلی تصمیم های سفر شده و به تدریج در مفهوم گردشگری خرید که سالهای اخیر بیشتر مورد توجه قرار گرفته، وارد شده است.


به نقل از نیوز، در سالهای اخیر، گردشگری خرید بعنوان مفهوم جدیدی مطرح است. بااین حال، سهم این نوع گردشگری در اقتصاد اجتماعی (بررسی چگونگی شکل گیری کارهای اقتصادی، تحت تاثیر فرایندهای اجتماعی) پتانسیل های قوی آن برای رشد در آینده را نشان میدهد.
برمبنای اظهارات سازمان جهانی تجارت (WTO) گردشگری خرید، شکل مدرن گردشگری تعریف می شود و خرید در مقصد، عامل تعیین کننده تصمیم گردشگران برای سفر است. با اهمیت ترین سهم گردشگری خرید در نظر پژوهشگران در ذیل ذکر شده است.
افزایش جذابیت و رقابت مقصد
ظهور گردشگری خرید، فرصت های جدیدی برای بسط و تنوع تجربیات مسافران در مقصد فراهم می آورد. تجارب خرید محصولات محلی و کالاهای لوکس علاوه بر تجربیات مربوط به چشم انداز یا فرهنگ خاص مقصد، می تواند به جاذبه ای برای جذب توریست در انتخاب مقصد تبدیل گردد. تعدادی از مقاصد جهان مانند اسپانیا، کره و دبی تجربه های خرید به وجود آورده اند تا در جایگاه تجاری گردشگری خود رشد کنند. در دومین کنفرانس گردشگری خرید که سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) در سال ۲۰۱۶ برگزار کرد، گردشگری خرید «یکی از ابزارهای پرکاربرد در ارتقاء مقصد» در نظر گرفته شد.
رشد درآمد گردشگری مقصد
هزینه گردشگران یکی از با اهمیت ترین عواملی است که درآمد گردشگری مقصد را تامین می کند. هزینه مسافران اهمیت زیادی برای گردشگری خرید دارد، برای اینکه در هنگام سفرکردن عامل اصلی است، بنابراین، ایجاد تنوع در تجارب خرید برای ترغیب مسافران به صرف هزینه، مزایای زیادی برای رشد درآمد مقصد به همراه دارد.


حمایت از رشد اقتصادی اجتماعی محلی
گردشگری خرید ارتباط نزدیک با خیلی از بخش های اقتصادی دیگر در مقصد، خصوصاً خرده فروشی دارد. توسعه گردشگری خرید در مقصد بطور مستقیم موجب رشد خرده فروشی محلی، ازجمله خرده فروشی سفر می شود. سالانه در خیلی از کشورها، جشنواره های خرید تعداد زیادی از خرده فروشان داخلی و خارجی و همین طور گردشگران را برای فروش و خرید جذب می کند.
علاوه بر این، افزایش تقاضا برای خرید مسافران شرایط مطلوبی برای توسعه تولید محلی، تجارت و خیلی از صنایع خدماتی مرتبط به وجود می آورد. مشاغل تولیدی منبع اضافی از مشتریانی دارند که مایل به خرید محصولات باکیفیت و در رابطه با مقصد هستند. توسعه تولید همین طور موجب می شود کارهای تجاری و صادراتی واردات پر جنب وجوش باشد و این واقعیت که مسافران زمان زیادی را صرف خرید می کنند نیز شرایط مطلوبی برای توسعه خدمات اقامتی و غذاخوری مقصد است. همچنین، توسعه گردشگری خرید از جنبه اجتماعی موجب ایجاد اشتغال می شود و برای جوامع محلی افزایش درآمد به وجود می آورد.
پتانسیل گردشگری خرید چیست؟
در سراسر جهان خیلی از مقاصد با تاثیرات مثبت گردشگری خرید بر اقتصاد محلی، آغاز به استفاده از این نوع گردشگری در راهبرد توسعه گردشگری پایدار خود کرده اند. میگل میرونز، رئیس هیات رئیسه سازمان جهانی گردشگری در جلد هشتم گزارش جهانی گردشگری خرید که توسط UNWTO انتشار یافته است، عنوان کرد: «در کوتاه مدت و میان مدت، گردشگری خرید باتوجه به نفوذ آن در اقتصاد محلی و کمک به ادغام مقاصد و ایجاد مشاغل بعنوان یک بخش اصلی در صنعت گردشگری ادغام خواهد شد. »




منبع:

1399/12/26
20:39:35
0.0 / 5
158
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۱
فراجا
faraja.ir - حقوق مادی و معنوی سایت فراجا محفوظ است

فراجا

یافتن بهترین جا برای گردشگری