فراجا گردشگری
در گفت وگو با مهر تشریح شد؛

افق های روشن گردشگری در سند همكاری ایران و چین

افق های روشن گردشگری در سند همكاری ایران و چین فراجا: یک استاد دانشگاه سند همکاری 25 ساله ایران و چین را مورد بررسی قرار داد و اعلام نمود که از این سند می توان واژگانی را استخراج کرد که به نفع گردشگری کشورمان باشد.



خبرگزاری مهر _ گروه جامعه؛ هفتم فروردین ۱۴۰۰ وزرای امور خارجه ایران و چین سند همکاریهای ۲۵ ساله ایران و چین را امضا کردند. این سند با عنوان رسمی «برنامه همکاریهای جامع ایران و چین» ثبت گردید و حوزه های سیاسی، امنیتی، دفاعی، فرهنگی، کشاورزی، اقتصادی، علمی، جهانگردی، نفت و انرژی، زیرساخت های مخابراتی و فناوری ارتباطات، تجارت، بهداشت و سلامت و… را شامل شده است.
در این سند بر افزایش شناخت متقابل بوسیله ارتقای تبادلات مردمی (گردشگری)، رسانه ای، سازمان های مردم نهاد، انجمن های دوستی و همکاری دانشگاهی تاکید گردیده است.
همچنین سرمایه گذاری و کمک به تکمیل زیرساخت های لازم برای ارتقای همکاریهای فرهنگی همچون گردشگری را مدنظر قرار داده اند.
در بخش عناوین اصلی همکاریهای ۲۵ ساله ایران و چین و در ضمیمه دوم این سند بر مشارکت در ساخت شهرهای گردشگری تاکید گردیده است. بند «ه» سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین در بخش همکاریهای مالی، اقتصادی و تجاری نیز درباره همکاری مشترک در زمینه گردشگری و میراث فرهنگی بر طبق مفاد ضمائم سند، است.
در ضمیمه سوم نیز بخشی با عنوان «اقدامات اجرائی کوتاه مدت» دارد که در بند چهارم آن بر مطالبی همچون «همکاری در صنعت گردشگری با تمرکز بر گسترش زیرساخت ها»، «تسهیل جذب توریست از دو کشور»، «توسعه محصولات و خدمات گردشگری»، «پیشبرد همکاری ها در زمینه میراث فرهنگی و صنایع دستی»، «برگزاری منظم جشنواره ها و نمایشگاه های فرهنگی دو کشور با بهره بردن از ظرفیت های سازمان های مردم نهاد» و «تقویت انجمن های دوستی چین و ایران» تاکید گردیده است.
اینها نشان میدهد که سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین بصورت مستقیم و غیر مستقیم یا روی گردشگری تأثیر گذار است و یا آنرا مورد تاکید قرار می دهد. در این زمینه، یکی از کارشناسان حوزه گردشگری و اقتصادی به پژوهش در این زمینه پرداخته و آنرا از جنبه های مختلف بررسی نموده است.
علی اصغر شالبافیان عضو هیأت علمی دانشگاه به خبرنگار مهر اظهار داشت: نگاهی به توافقنامه همکاری ایران و چین؛ نشان میدهد این توافقنامه حداقل در سطح فعلی به مزیت های دو کشور همچون اشتراکات فرهنگی توجه نموده است. در این میان، باید دید که از آن چطور می توان به نفع گردشگری استفاده نمود. وقتی با این نگاه آنرا کاوش می کنیم؛ می بینیم شاید واژه هایی که در آن استفاده شده می توانند کدهایی بدهند که حوزه های گردشگری و میراث فرهنگی از آن بهره مند می شوند.
این کارشناس اقتصادی اظهار داشت: وقتی درباره اشتراکات فرهنگی تاکید می شود؛ از آن می توان محصولات گردشگری یا جاذبه های مشترک مثل جاده ابریشم نیز استخراج کرد که هم محل توجه دو کشور است. پس یک رویکرد، استفاده از واژگان است و اینکه چگونه از ظرفیت واژگان توافقنامه؛ به نفع گردشگری بتوان بهره برد.
به اعتقاد شالبافیان؛ گردشگری یکی از با اهمیت ترین بخشهایی است که می تواند در این توافقنامه نقش آفرینی کند. او اضافه کرد: بطور مشخص، در بند دوم ماموریت های این توافقنامه، یکی از ماموریت ها؛ تأثیر گذاری در حوزه گردشگری دو کشور قلمداد شده است. پس می توان گفت یکی از محورهای توافقنامه که بصورت مستقیم به آن اشاره شده؛ گردشگریست. در بعضی از بخش های این توافقنامه هم گفته که زیرساختهای گردشگری کشور را تقویت نماییم. طبیعی است یکی از عناوینی که می تواند به وضعیت گردشگری کشور کمک نماید، تکمیل، تجهیز و تقویت زیرساختهای گردشگریست.
این استاد دانشگاه اظهار داشت: بارها سرمایه گذاران خارجی بوسیله وزارت گردشگری و سازمان کمک های فنی و اقتصادی ذیل وزارت اقتصاد؛ به دنبال توسعه سهم سرمایه گذاری خارجی در گردشگری بوده اند بدین سبب این توافقنامه می تواند زمینه توسعه سهم سرمایه گذاری ایران و چین را تسهیل و کمک نماید.
این کارشناس گردشگری اظهار داشت: در بعضی از حوزه ها هم الزاماً اسم گردشگری بیان نشده اما گردشگری هم می تواند از آن استفاده نماید. بعنوان مثال یکی از بخش های برجسته توافقنامه؛ تقویت زیرساختهای حمل و نقل دریایی و ریلی است. این زیرساختها اگر تقویت شود به این معناست که حوزه گردشگری نیز منتفع خواهد شد. در حقیقت توسعه زیرساختهای حمل و نقل ریلی اول به گردشگری داخلی کمک می نماید تا حمل و نقل ایمن و آسان و شاید ارزان داشته باشیم، حوادث جاده ای کمتر شود و دسترسی ما را به مقاصد دورتر داخلی آسان کند.
این استاد دانشگاه سمنان با اعلان اینکه این توافقنامه به ورود گردشگران چینی به ایران نیز اشاره می کند افزود: چین یکی از سریع ترین رشدها را در حوزه گردشگری برون مرزی و توریست فرستی داشته است. توانمندشدن چینی ها و رونق اقتصاد این کشور همچون دلیلهای آن بوده است. حالا نیز می بینیم غالب کشورهای جهان خصوصاً اتحادیه اروپا، کشورهای شرق آسیا، خاورمیانه و کانادا برنامه مدون برای جذب گردشگران چینی دارند و بواسطه اینکه چین بازار جذابی است، آنرا در اولویت جذب گذاشته اند.
وی اضافه کرد: اما چین، گردشگران برون مرزی خودرا به آسانی در اختیار بقیه کشورها نمی گذارد. بلکه تمهیداتی ازجمله تفاهمنامه همکاری بین این کشور و کشورهای مقصد، به نام ADS (مقاصد مورد تأیید کشور چین) امضا می شود. یعنی دولت چین برای هدایت اتباع خودش به سفرهای برون مرزی، دارای یک برنامه، استراتژی و نظام نامه است و کشورهای مختلف تلاش می کنند الزامات آنرا محقق کنند. به رغم اینکه بخش خصوصی در چین نقش پررنگی دارد اما دولت در جهت دهی کسب وکارها نیز نقش حساسی ایفا می کند بنا بر این امضای این توافقنامه می تواند سبب تسهیل ورود گردشگران چینی به ایران شود. یعنی دولت چین بر طبق این توافقنامه، ایران را جزو مقاصدی قرار دهد که اتباع خودرا برای سفر به ایران ترغیب می کند.
شالبافیان اظهار داشت: یکی از برنامه های کمیسیون گردشگری اتحادیه اروپا نیز برای جذب گردشگران چینی؛ قرارگیری در این لیست است تا دولت چین مانع سفر اتباعش به اتحادیه اروپا نشود. البته اکنون نیز این کشور یکی از بازارهای مورد هدف ایران است و وجود این توافقنامه می تواند به تحقق اهداف این بازار کمک بیشتری کند.
این توافقنامه سبب تقویت گردشگری کسب وکار از چین به ایران نیز خواهد شد. چون لازمه محقق نمودن اهداف توافقنامه در حوزه های مختلف، انجام سفرهای تجاری است. بدین سبب اجرای این توافقنامه در کوتاه مدت، افزایش سهم گردشگران کسب وکار به ایران را به دنبال خواهد داشت.
وی افزود: اگر برای این توافقنامه، سندهای اجرائی پشتیبان و درستی تدوین شود؛ بطور قطع به گردشگری کمک می نماید. دراین زمینه ملاحظات مختلفی را باید در نظر گرفت. آنچه از این توافقنامه انتشار یافته این است که توافقنامه، زمینه های کلی همکاری را برجسته کرده است. از نظر من گردشگری یکی از محورهایی است که می تواند بخش بزرگی از همکاری ایران و چین باشد. پس باید برای آن برنامه ریزی کرد و نهادهای مسئول و مراکز فکری و پژوهشی نیز آنرا مورد بررسی قرار دهند.


منبع:

1400/02/21
14:14:26
0.0 / 5
943
تگهای خبر: بازار , توریست , جاذبه , جشنواره
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۵
فراجا
faraja.ir - حقوق مادی و معنوی سایت فراجا محفوظ است - سال 1396 تا 1403

فراجا

یافتن بهترین جا برای گردشگری
تماس جهت تبلیغات در سایت: 3722-470-912