فراجا گردشگری
مدیركل اسبق بازاریابی گردشگری:

نسخه پیش از کرونا جواب نمی دهد

نسخه پیش از کرونا جواب نمی دهد به گزارش فراجا یک کارشناس گردشگری اظهار داشت: اقدامات و برنامه هایی که تا سال ۹۸ برای گردشگری ایران انجام و تهیه شده است، دیگر نسخه مناسبی برای درمانِ زخم و دردهای این روزها نیست. نسخه جدید باید نوشت.


محمدابراهیم لاریجانی ـ مدیرکل اسبق دفتر بازاریابی و تبلیغات وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ـ در گفت و گو با ایسنا، ضمن اشاره به برنامه ها و سیاست های کلان گردشگری کشور به دنبال کاهش محدودیت های سفرهای داخلی و بین المللی، اظهار نمود: خیلی از پروژه ها، مطالعات و اقداماتی که پیش از کرونا در حوزه معاونت گردشگری انجام می دادیم، حالا نسخه مناسبی برای درمان این روزهای گردشگری نیست؛ توسعه بازار های خارجی، تشدید نظارت، گسترش سرفصل های آموزشی، انجام مطالعات طرح جامع، پژوهش و این گونه اقدامات، مناسب شرایط بحرانی و بعد از رکود دوساله نیست؛ چونکه بخش خصوصی بعنوان خط مقدم عملیات گردشگری توان همراهی ندارد.
او اضافه کرد: توان بخش خصوصی گردشگری به آخر رسیده است، اقدامات و برنامه ریزی هایی که تا سال ۱۳۹۸ انجام شده بود، دیگر به درد امروز نمی خورد. توسعه بازار دیگر نسخه مناسبی برای امروز نیست، آن هم در شرایطی که آژانس داران و هتل داران و راهنماها در دو سال قبل با مشقت و رکود رو به رو شده اند. هم اکنون به طرح جدید نیاز داریم. در دوران پساکرونا، کارهایی که سابقا انجام می شد دیگر جوابگو نیست. امروز، کارهای متناسب با شرایط روز را نیاز داریم. پساکرونا طرح خویش را لازم دارد تا صنعت توریسم بازیابی شود و فعالان به مدار تولید برگردند و جان تازه بگیرند و تکانی به خود بدهند.
او ضمن اشاره به بیکاری متخصصان و نیروهای بخش های خدمات گردشگری در دوران کرونا، اظهار نمود: بعضی ها هنوز باور نکرده اند گردشگری به گِل نشسته و در حال نابودی است. اینکه در پشت درهای بسته، چند مدیر برای خود برنامه ریزی کنند نتیجه ای حاصل نمی گردد، اما اگر می خواهیم برای مردم و فعالان بخش خصوصی برنامه ریزی نماییم، باید درها را باز نماییم، فعالان و نیازهای شان را ببینیم. آژانس داران و هتل دارهای ورشکسته و راهنماهایی را که راننده تاکسی شده اند ببینیم. هم اکنون، مدل برنامه ریزی فرق کرده است.
این کارشناس گردشگری که حالا مدیریت شهری تنکابن را به عهده دارد، اظهار داشت: از مدل برنامه ریزی ای که این روزها مدیران گردشگری از آن صحبت می کنند، برداشت می شود که پشت درهای بسته نشسته اند و بیرون را نمی بینند، یعنی اقداماتی را می خواهیم انجام دهیم که سال ۹۸ انجام می دادیم. آن سال میز چین را راه اندازی کردیم، علایق و سلایق گردشگران چینی را مطالعه کردیم، ولی امروز نباید سراغ همان برنامه ها رفت و همان کارها را تکرار کرد. آن زمان، صنعت توریسم کِشش داشت، مردم کار می کردند، پس از برجام پولی درآورده بودند، تورها به قوت خود باقی بود و توسعه بازار هم معنا پیدا می کرد، تشدید نظارت لازم بود، آموزش هم همینطور، اما هم اکنون این کارها جواب نمی دهد، چون خط مقدم عملیات که بخش خصوصی است، توانی برای حرکت ندارد.
لاریجانی افزود: در برنامه ریزی و سیاستگذاری گردشگری دو دیدگاه میتوان داشت، نخست اینکه از پشت درهای بسته برای آن برنامه ریزی نماییم که در این صورت خروجی، حساب اقماری، طرح ملی، سند جامع گردشگری و برند خواهد بود. البته که این ها خوب و ضروری می باشد، ولی دردی از بخش خصوصی درمان نمی نماید. حساب اقماری برای پیشبرد بحث های گردشگری و گرفتن سهم از دولت خوب است، ولی گردشگر به کشور اضافه نمی کند، کیفیت هتل را بالا نمی برد، بازار را رونق نمی دهد و خسارت بخش خصوصی را جبران نمی نماید. طرح جامع استان ها هم که می دانیم برای کتابخانه است.
او اضافه کرد: بیشتر از دو سال است که گردشگری ایران صاحب برند شده است، هم اکنون آن برند کجاست، چه می کند، اصلا چه شده است؟ همه آن برنامه ها، طرح ها و اقدامات نتیجه نگاه و رویکرد نخست است، اما در دیدگاه دوم میتوان برنامه ریزی را مبتنی بر بازار انجام داد که نتیجه آن تبلیغات، حضور در نمایشگاه، برگزاری رویداد، بازاریابی، حل مشکلات گردشگری سلامت، سامان دهی مرز مهران، حضور در بازار عراق و اروپا و این مدل برنامه ها است. باید انتخاب نماییم کدام دیدگاه را ترجیح می دهیم.
مدیرکل اسبق بازاریابی و تبلیغات گردشگری اظهار داشت: امکان دارد برخی بگوید هر دو دیدگاه را توأم و تلفیقی باید پیش ببریم، ولی نظرم این است که باید روی دیدگاه دوم متمرکز شویم تا گردشگری به خود آید و فعالان صنعت جانی تازه بگیرند و امیدی ایجاد شود. این رویه را یکی دو سال ادامه دهیم و بعد به همان اقدامات و برنامه های سال ۹۸ به قبل برگردیم.
وی همینطور اظهار داشت: اگر مدیری در بخش های آموزش، بازاریابی و گردشگری داخلی این ماجرا را درک نکند و این حساسیت و پیچ تاریخی را درک نکند و فکر کند کرونایی نبوده و اتفاقی نیافتاده و همان کارهای پیش از کرونا را ادامه دهد، کاملا اشتباه کرده است و فاجعه رخ خواهد داد. باید درک کرد که با شرایط تازه ای روبه رو هستیم، در واقع تمام ۴۰ سال گذشته، یک طرف قرار دارد و این دوران یک طرف. باید کار جدیدی را شروع کرد، وگرنه باخته ایم. اگر با هوشمندی شرایط جدید را درک نماییم، بطور قطع برنامه ریزی درستی صورت خواهد گرفت.
او افزود: ما همیشه شعار می دادیم گردشگری فرابخشی است، هم اکنون باید شعار این باشد که گردشگری، «اقتضائی» است، اقتضای امروز ایران، جهان و رقبا. روحیات ملل پس از کرونا اقتضائات خاصی می طلبد، برنامه ریزی خویش را می خواهد. در نهایت گردشگری را اقتضائی ـ فرابخشی بدانیم. اگر کسی این را درک نکند باید فاتحه آنرا بخوانیم.
لاریجانی اظهار داشت: وضع گردشگری کشور بگونه ای است که هم اکنون باید تمام اقدامات و برنامه ها برای بازیابی صنعت توریسم و فعالان آن هدفمند باشد و به برون رفت از رکود کمک نماید و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هم وقت، هزینه و منابع کارشناسی خویش را برای تهیه و تدوین طرح ها و ایده هایی که به تحریک تقاضا با محوریت عرضه توسط فعالان رسمی گردشگری می انجامد، صرف کند.




منبع:

1400/08/23
10:14:25
0.0 / 5
494
تگهای خبر: آموزش , بازار , تبلیغات , توریسم
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۳
فراجا
faraja.ir - حقوق مادی و معنوی سایت فراجا محفوظ است - سال 1396 تا 1403

فراجا

یافتن بهترین جا برای گردشگری
تماس جهت تبلیغات در سایت: 3722-470-912