فراجا گردشگری

بچه های مدرسه تاریخی مارکار یزد کمک می خواهند

بچه های مدرسه تاریخی مارکار یزد کمک می خواهند یزد مدرسه تاریخی دخترانه مارکار که یادگار سوداگر خیر پارسی در شهر یزد است، در بی اعتباری دستگاه های متولی برای مرمت فضای آموزشی دانش آموزان مسلمان و زرتشتی اش، بار دیگر نیازمند اهتمام خیرین شد.


«پشوتن مارکار» پرورشگاه پسرانه مارکار را در سال ۱۳۰۱ هجری شمسی به نام مادر خود بنا کرد و تصمیم گرفت یادبودی نیز به نام پدر خود تاسیس کند، بنا بر این سال ۱۳۰۵ پرورشگاه دختران با حضور «سرهرمزجی عدن» رئیس وقت «انجمن ایران لیگ بمبئی» افتتاح شد، مقدمات ساخت این بنا توسط «منوچهر کنتراکتر» رئیس پرورشگاه آماده شد، اما باتوجه به شرایط فرهنگی و اجتماعی آن دوره شهر یزد و پایین بودن سطح سواد بانوان در ایران، به پیشنهاد «سروش لهراسب» بجای ساخت پرورشگاه دختران، دبستان دخترانه مارکار با ظرفیت ۸۴ نفر تاسیس شد و این دبستان در سال ۱۳۰۹ با شش کلاس ابتدایی به فعالیت خود ادامه می داد.
پس از رشد و تکمیل دبستان دخترانه، شهریور ۱۳۱۲ همزمان با ساخت دبیرستان پسرانه، کلاس اول دبیرستان دخترانه مارکار نیز به مجموعه افزوده شد و این دبیرستان موفق شد در خرداد سال ۱۳۱۵ برای امتحان نهایی، داوطلب سال سوم متوسطه معرفی نماید بطوریکه دبیرستان دخترانه مارکار جزو بهترین دبیرستان های دخترانه شهر به شمار می رفت.
مدرسه ای که پایه و اساس آن خیری بود و پشتوانه ای برای مردم یزد شده و حاصل آن بانوان توانمند، اثرگذار و بافرهنگ زیادی در طول این یک قرن است، امروز با وجود نیازی که به افزایش فضای مدرسه دارد همچنان در تکاپوی هزینه ای برای ارتقاست اما در بی اعتباری و بی پولی دستگاه های دولتی گویا امیدی به بهتر شدن حال آن نیست.
کمک ۱۵ میلیونی انجمن زرتشتیان تهران به مارکار
«فرحناز چهل مرد» یکی از اعضای انجمن اولیا و مربیان دبیرستان دخترانه (دوره اول) مارکار یزد در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به اینکه این مدرسه برای مرمت و ساخت فضای آموزشی خود جهت استفاده دانش آموزان نیازمند حدود ۶۰ میلیون تومان دیگر است، می گوید: این مدرسه حدود ۲۰۰ دانش آموز دارد که فضای آموزشی مورد نیاز آن کافی نبود پس از زیرزمین مدرسه که با خاک پر شده بود، استفاده کردیم.
وی با اشاره به اینکه انجمن زرتشتیان تهران باتوجه به تعلق این مدرسه به مارکار حمایتی ۱۵ میلیون تومانی داشت، تصریح می کند: با این کمک مالی توانستیم خاک هایزیرزمینی را تخلیه نماییم اما هنوز برای اسخت و استفاده از فضای زیرزمین نیازمند هزینه هستیم.
وی با اشاره به اینکه این مدرسه برد هوشمند، دوربین مداربسته و سایر ملزومات یک مدرسه عادی را ندارد، می گوید: این مدرسه دولتی متشکل از دانش اموزانی است که عمدتاً وضع مالی متوسطی دارند و از کمترین امکاناتی برخوردار می باشند.
این فعال فرهنگی درباب دیگر نیازهای مدرسه مارکار تصریح می کند: سیستم صوتی، سکویی برای حیاز مدرسه، کامپیوتر برای کلاس کامپیوتر، رنگ آمیزی فضای داخلی و بیرونی مدرسه نیز جزو نیازهای این مدرسه است.
وی به فصل سرما اشاره می کند و می گوید: متاسفانه مدرسه سیستم گرمایشی ضعیفی دارد و در این عرصه نیز نیازمند کمک هستیم.
چهل مرد با تاکید بر اینکه درنامه ای به میراث فرهنگی خواهان مصالح ساختمانی شدیم، می گوید: آجر سنتی و آجر فرشی جزو مطالبات ما برای مساعدت با این مدرسه که بنایی تاریخی و ثبتی است، هنوز از طرف این دستگاه محقق نشده است.
برای مدارس ماندگار هزینه می کنیم
«سیدمصطفی فاطمی» مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد با اشاره به اینکه اولویت های فعلی ما بناهای درحال تخریب است، اظهار می کند: البته ما در حالت بافت می توانیم هزینه نماییم اما درباب مدارس نمی توانیم اقدام نماییم چونکه متولی اصلی ما نیستیم.
وی با اشاره به اینکه مدارس مارکار، ایرانشهر و کیخسروی جزو مدارس ماندگار هستند، می گوید: ما درباب چنین مدارسی، ورود می نماییم چونکه دراین زمینه، هرساله اعتباری را دریافت می شود که با توافق مدرسه در بخش مورد نیاز هزینه می‎کنیم.
مدیرکل میراث فرهنگی یزد با اشاره به اینکه درباب مدرسه مارکار نیز هزینه هایی شده است، می گوید: در سال قبل و دو سال قبل، هزینه هایی صرف کف سازی، بدنه سازی و ترمیم پشت بام شده است.
آموزش و پرورشی بدون ابلاغ بودجه و بدهکار
«هادی مطهریان» معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش ناحیه دو یزد در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به اینکه اعتبارات موجود کفاف بحث تعمیرات و نگهداری مدارس را نمی دهد، اظهار می کند: اتفاقای که در مدرسه ها شاهد آن هستیم، همگی با مشارکت مناسب مردم یزد و والدین دانش اموزان است که در حیطه‎های آموزشی، عمرانی، پرورشی و سایر حوزه هاست.
وی با اشاره به وجود بیش از ۴۰۰ مدرسه ناحیه دو تصریح می کند: بودجه عمرانی که پوشش هزینه های جاری را هم بدهد هم اکنون، موجود نیست و حوزه فعالیت با مشارکت مردم است البته قسمتی از هزینه عمرانی را اداره نوسازی مدارس باید تامین کند که بعد از تایید طرح عمرانی مروبطه، مشارکت می کند.
این مسئول با اشاره به اینکه نوسازی بابت تعمیر و تجهیز مدارس دارای بودجه است، می گوید: مجوز و تغییراتی که در مدارس انجام می شود، از نظر کارشناسی با نوسازی است و اگر تغییراتی می خواهند اتفاق بیفتد باید در ابتدا بازدید کرده و طرح را تایید کنند.
وی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش اعتباری از شروع امسال تا حالا دریافت نکرده، می گوید: اگر آمار و ارقام را بررسی نماییم متوجه خواهیم شد که اتفاقاتی که در یزد افتاده عمدتاً با مشارکت مردم است.
وی اضافه می کند: هنوز امسال نیز اعتبارات عمرانی ابلاغ نشده تا بتوانند درباب مدارس و کارهای عمرانی هزینه کنند و هر آنچه نیز تا حالا هزینه شده فقط اموزش و پرورش را بدهکار کرده است.
این مسئول در تایید صحبت متولیان میراث فرهنگی نیز می گوید: اداره کل میراث فرهنگی یزد هم کاملا درست می گوید و در مدارس ماندگار میراث هزینه هایی را صرف کف سازی و محوطه سازی کرده است از طرفی مدارس ماندگار هم تحت عنوان شهریه هزینه هایی دریافت می کنند که قسمتی از آنرا می توانند صرف هزینه های عمرانی بکنند.
دبیرستان مارکار نمادی از زندگی مسالمت آمیز ادیان
البته بغیر از اینکه امروز مدرسه مارکار نیازمند دست های خیران برای بهبود شرایط خود است، جالب است بدانیم که این مدرسه خیری، هرچند ازطریق یک زرتشتی ساخته شد اما به سبب فرهنگ مسالمت آمیز ادیان یزد امروز یکی از مدارسی است که تعداد زرتشتیان محصل در آن بسیار کمتر از سایر مسلمانان است.
با این وجود، انجمن زرتشتیان تهران بدون چشم داشتی به این مسئله، برای آن هزینه کرده استکه این مقوله نشان میدهد هچنان فرهنگ متقابل میان مسلمانان و زرتشتیان وجود دارد و می ‎توانیم این مدرسه را هم یکی از نمادهای زندگی مسالمت آمیز ادیان بدانیم.



1400/08/30
11:55:02
0.0 / 5
558
تگهای خبر: آموزش , دستگاه , شهر , صنایع دستی
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۲
فراجا
faraja.ir - حقوق مادی و معنوی سایت فراجا محفوظ است - سال 1396 تا 1403

فراجا

یافتن بهترین جا برای گردشگری
تماس جهت تبلیغات در سایت: 3722-470-912