فراجا گردشگری

خروج بیشتر راننده ها از گردشگری ایران و افزایش نرخ کرایه ها

خروج بیشتر راننده ها از گردشگری ایران و افزایش نرخ کرایه ها رئیس جامعه تورگردانان ایران از خروج تعداد قابل توجهی از رانندگان از صنعت توریسم و افزایش نرخ کرایه روزانه وسایل نقلیه خبر می دهد و وضعیت حمل و نقل در گردشگری ایران را به هم ریخته توصیف می کند.


ابرهیم پورفرج به ایسنا می گوید: تعداد راننده هایی که سال ها در گردشگری کار می کردند، باتجربه و آموزش دیده بودند بسیار کم شده است. رکود دوساله صنعت توریسم، اجرای محدودیت های کرونا برای سفرهای داخلی و خارجی، بسته شدن مرزها و توقف صدور ویزا، سبب شد بیشتر آنها از این حرفه خارج شده و در مشاغل دیگر مشغول شوند.
او ادامه می دهد: سال ها وقت صرف شد تا این راننده ها آموزش ببینند و تجربه کار در صنعت توریسم را به دست آوردند، لازم است باردیگر دوره آموزشی برگزار نماییم و رانندگان قدیمی را دعوت نماییم. باید تلاش نماییم آن هایی را که از مدار خارج شده اند باردیگر به این صنعت برگردانیم. البته باید به این هم فکر نماییم اگر تعداد تورها و گردشگران کم بود، چه نماییم که راننده ها بار دیگر با مشکل معیشت مواجه نشوند.
پورفرج همینطور می گوید: به جز راننده ها، راهنماهای گردشگری زیادی از این حرفه خارج شده اند، حتی نیروهای حرفه ای هتلداری بخصوص در بخش پذیرش که سال ها تجربه رفتار با توریست و میهمان داری را به دست آورده بودند، از دست داده ایم. این پیشبینی ها قبلا شده بود، حتی به مسؤولان برای حفظ نیروهای ماهر و متخصص گردشگری بارها اخطار داده بودیم، ولی متاسفانه اتفاقی که نباید رخ داده است.
رئیس جامعه توگردانان اضافه می کند: فعلاً که فصل کم کاری و خلوتی است و تا بهار و پاییز سال بعد که پیشبینی شده تعداد سفرها به ایران بیشتر شود، فرصت داریم تا به نقطه قبل برگردیم و خدمات از دست رفته را احیا نماییم. نیاز، سلیقه و رفتار گردشگران در این دو سال تغییر کرده باید آنها را شناسایی نماییم و آموزش دهیم.
علاوه بر کمبود راننده ماهر و متخصص در گردشگری، خیلی از تورگردانان مبلغ کرایه وسایل نقلیه را هم عاملی برای گران تر شدن هزینه سفر در ایران می دانند. مهدی اشراقی که برای گردشگران ایرانی و خارجی تور اجرا می کند، به ایسنا می گوید: سفر برای ایرانیان خیلی گران شده است. ما تور داخلی هم اجرا می نماییم، اما با این قیمت ها نمی گردد ادامه داد.
سال ۹۵ هزینه کرایه یک دستگاه اتوبوس ۲۵ نفره برای یک روز در تهران حدود ۷۹۵ هزار تومان بود، این مبلغ برای اتوبوس ۴۵ نفره روزانه ۶۶۰ هزار تومان می شد. مبلغ کرایه اتوبوس ۴۵ نفره یک سال بعد، یعنی ۱۳۹۶ به بیشتر از ۷۲۰ هزار تومان می رسد و اتوبوس ۲۵ نفره هم حدود ۸۷۰ هزار تومان روزانه کرایه داده می شد.
سال ۹۷ به رغم سیر صعودی ورود توریست از بعضی کشورها، اما نرخ کرایه وسایل نقلیه بخصوص اتوبوس با تغییر محسوس و قابل توجهی مواجه نشده است، ولی در سال ۹۸ صاحبان خودرو های توریستی و شرکتهای مربوطه نرخ کرایه ها را در چند مرحله تغییر داده اند و هر جدول نرخی با چند اصلاح به دست تورگردان ها و آژانس های مسافرتی رسیده است، مثلاً در نیمه نخست سال ۹۸ نرخ کرایه روازنه یک دستگاه اتوبوس ۴۵ نفره حدود ۸۶۰ هزار تومان و اتوبوس ۲۵ نفره حدود ۹۷۰ هزار تومان بوده، اما در نیمه دوم سال نرخ ها به ترتیب به یک میلیون و ۲۰۰ هزار و یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسیده است که البته سن خودرو قیمت کرایه را بیشتر کرده است. این قیمت ها از نرخ نامه شرکتهای کرایه اتومبیل های توریستی استخراج شده است.
نرخ کرایه روازنه میدل باس ۳۰ نفره هم که سال ۹۵ حدود ۴۵۰ هزار تومان بوده، در سال ۹۸ به حدود ۷۰۰ هزار تومان رسیده است. تعداد روز هم در مبلغ کرایه اثرگذار می باشد و در بعضی مسیرها با عنایت به شرایط جاده و جغرافیا این قیمت ها بیشتر هم شده است.
یکی از تورگردان ها به ایسنا می گوید: اتوبوس ۲۵ نفره ای را که تا قبل از کرونا روازنه یک میلیون و ۲۵۰ هزار تومان کرایه می کردیم حالا قیمتش به روزی سه میلیون تومان رسیده است و برای بهار سال آینده احتمال داده اند نرخ کرایه به چهار تا شش میلیون تومان در روز هم برسد.
او که ترجیح می دهد بدون اشاره به نامش گفتگو کند، اظهار می کند: با رویه ای که بعضی راننده ها، شرکتهای حمل و نقل توریستی و هتلدارها در پیش گرفته اند نمی توان ادعا نمود هزینه سفر به ایران ارزان است. اعتراض هم می نماییم می گویند نرخ ارز سه چهار برابر شده است، چرا قیمت خدمات آنها بیشتر نشود؟
این تورگردان با اعتقاد بر اینکه وضع موجود بحرانی بالقوه است که با افزایش سفر گردشگران به ایران در بهار و پاییز آینده خویش را بیشتر نشان خواهد داد، در ادامه می گوید: برخی از راننده های ماهر و متخصص از این حرفه خارج شده و راننده سرویس ادارات شده اند و تصمیمی برای بازگشت به حرفه قبلی ندارند. آن هایی هم که هستند نرخ های عجیب، سلیقه ای و بدون ثبات و غیرقابل برنامه ریزی می دهند. دلیل شان هم بی ثباتی نرخ ها، افزایش قیمت ارز، کمبود قطعات خودرو و تورم است و هیج نظارت و کنترلی هم وجود ندارد و متولی هم مشخص نیست.




منبع:

1400/10/20
13:12:24
0.0 / 5
86
تگهای خبر: آموزش , توریست , توریسم , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۲
فراجا
faraja.ir - حقوق مادی و معنوی سایت فراجا محفوظ است

فراجا

یافتن بهترین جا برای گردشگری