فراجا گردشگری

۳۶۸۰ شیء تاریخی توقیف شده کجاست؟

۳۶۸۰ شیء تاریخی توقیف شده کجاست؟ فراجا: بعد از کشف و توقیف 3680 شیء تاریخی از یک باند قاچاق، این پرسش مطرح است که این اشیاء به کجا منتقل شده و چه خواهد شد؟


به گزارش فراجا به نقل از ایسنا، اواخر بهار سال ۱۴۰۲ رییس پلیس پیشگیری فراجا از انهدام یک باند بزرگ قاچاق اشیای تاریخی و کشف ۳۶۸۰ شیء تاریخی آگاهی داد. پلیس فرودگاه امام خمینی هنگام کنترل مسافران به محتویات بار همراه دو نفر از مسافران خروجی به مقصد یکی از کشورهای عربی مشکوک شد. متخصصان در حوزه قاچاق بعد از بازرسی دقیق بار این دو نفر ۳۶۸۰ قطعه شیء را که به گونه ای ماهرانه در داخل چمدان جاسازی شده بود، کشف و ضبط کردند.
بگفته رییس پلیس پیشگیری فراجا، "پس از انقلاب این نخستین و بزرگ ترین باند قاچاق عتیقه بصورت سازمان یافته و بین المللی بوده که توسط پلیس فرودگاه کشف شده و پرونده در مرحله تحقیقات است و سربازان گم نام امام زمان (عج) در فراجا بصورت شبانه روزی درحال بررسی زوایای پنهان عملکرد این باند سازمان یافته هستند." همین طور وزارت میراث فرهنگی پس از اطلاع از موضوع به عنوان شاکی مبادرت به طرح شکایت در این خصوص کرده است.
این اشیاء بعد از آن که به وزارت میراث فرهنگی تحویل داده شد، مورد بررسی قرار گرفت و آن طور که مدیرکل موزه ها گفته بیشتر این اشیاء از حفاری های بدون مجوز در خوزستان به دست آمده است و اصالت سنجی ها و بررسی ها نشان میدهد که اشیاء مکشوفه از دوران عیلامی، هزاره اول پیش از میلاد تا قرون میانه اسلامی بوده است. آثار عیلامی شامل دستبندهای طلا و نقره، گوشواره طلا، انگشتری های طلای نگین دار و سکه های طلاست. همین طور مجموعه ارزشمندی از سکه های قرون اولیه اسلامی، سکه های اموی که عمدتا ضرب خوزستان هستند در این مجموعه وجود دارد. یک مجموعه سکه عرب طبری مربوط به امرای طبرستان در قرون اولیه اسلامی نیز در این مجموعه کشف شده که جنس بیشتر آنها نقره است. آثاری از سکه های سلوکی، سکه های ساسانی، سکه های اشکانی و همین طور سکه های ساتراپی های هخامنشی از دیگر آثار مجموعه کشف شده هستند.
بعد از تایید اصالت تاریخی این محموله، مدیرکل موزه های وزارت میراث فرهنگی اظهار داشت که این ۳۶۸۰ شیء را به "مخزنی امن" منتقل کرده اند و به آخرین پیگیری ایسنا نیز درباره ی عاقبت این پرونده پاسخ داد که تمام اشیاء این محموله اصالت سنجی شده و بیشترشان هم تاریخی بوده اند و دوره ها هم مشخص شده است و به مخزنی امن منتقل شده اند.
پیگیری های ایسنا از جبرئیل نوکنده ـ رئیس موزه ملی ایران ـ نیز بیان کننده آنست که این ۳۶۸۰ شیء تاریخی، چون از گمرک داخلی کشف شده به میراث فرهنگی تهران تحویل داده شده است.
نوکنده به ایسنا می گوید: طبق پروتکل موجود، هر استانی که گمرگ و موزه دارد، اشیاء توقیف و ضبط شده در گمرکات آن به موزه محلی همان استان تحویل داده می شود که درباره ی تهران نیز این اشیاء به احتمال خیلی زیاد به "موزه آبگینه" منتقل شده است.
اداره کل میراث فرهنگی استان تهران اما در این زمینه اظهارنظری نداشته و درباره ی جزییات بیشتر این آثار و شرایط نگهداری آنها سکوت کرده است.
اما درباره ی اصالت سنجی این آثار، باتوجه به اینکه در زمان استرداد نقش برجسته مرد عالی رتبه ساسانی از موزه بریتانیا به ایران از نظرات کارشناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی استفاده شده است و بحثی که رئیس این پژوهشگاه درباره ی نحوه برخورد درست با اثر استردادی و یافته شده در خارج از بافت، مطرح کرده بود، این پرسش به وجود آمد که برای تشخیص اصالت ۳۶۸۰ شیء نیز از نظرات کارشناسان پژوهشگاه میراث فرهنگی بهره برده شده است که مصطفی ده پهلوان، رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در این زمینه به ایسنا اظهار داشت که جهت بررسی ۳۶۸۰ شیء تاریخی توقیفی به پژوهشگاه مراجعه نشده و اطلاعی از آن ندارند.



1402/05/29
11:40:53
0.0 / 5
241
تگهای خبر: حفاری , گردشگری , متخصص , مسافر
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۳
فراجا
faraja.ir - حقوق مادی و معنوی سایت فراجا محفوظ است - سال 1396 تا 1403

فراجا

یافتن بهترین جا برای گردشگری
تماس جهت تبلیغات در سایت: 3722-470-912