فراجا گردشگری

راه اندازی اولین پایگاه استانی میراث جهانی راه آهن ایران در مازندران

راه اندازی اولین پایگاه استانی میراث جهانی راه آهن ایران در مازندران فراجا: مازندران با حضور مسئولان اولین پایگاه استانی میراث جهانی راه آهن ایران در مازندران افتتاح شد و ابوالفضل نیکوبیان به عنوان سرپرست این پایگاه معرفی گردید.



راه آهن شمال فرصت کم نظیر توسعه گردشگری مازندران

"حسین ایزدی" سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران امروز، ۴ آبان ماه در معرفی سرپرست اولین پایگاه استانی میراث جهانی راه آهن ایران در مازندران اظهار داشت: مازندران تعدد آثار ثبت جهانی ایران در لیست یونسکو را نشان افتخار میراث ایرانی می داند.

وی اضافه کرد: ثبت اثر در لیست میراث جهانی طی فرآیندی طولانی و دشوار به انجام می رسد، موجب افتخار است که در کنار باغ جهانی عباس آباد بهشهر، راه آهن به عنوان سومین اثر شاخص در رابطه با مازندران در این لیست قرار گرفته است.

این مسئول اشاره کرد: پایگاه جهانی عباس آباد بهشهر یکی از مهم ترین آثار ثبت جهانی ایران است که به لحاظ جاذبه های طبیعی و میراثی کم نظیر است.



وی با تأکید بر اهمیت جنگل های هیرکانی به عنوان دومین اثر جهانی در رابطه با مازندران در لیست یونسکو اشاره کرد: هفت لکه هیرکانی در مازندران قرار دارد و به زودی پایگاه این اثر نیز در استان راه اندازی خواهد شد.

ایزدی با تأکید بر اهمیت پایگاه ها در توسعه کارهای پژوهشی اظهار داشت: وجود پایگاه ها بیشتر جنبه پژوهشی دارد تا در حفظ، احیاء و بازآفرینی قدمهای اثرگذار و بلندتری برداریم.

وی افزود: افتتاح موزه ها در کنار پایگاه ها از دیگر برنامه های مد نظر اداره کل میراث است و اجرای این برنامه ها، خصوصاً برای راه آهن شمال یکی از مهم ترین اهداف ما به شمار می آید.

حضور افراد متخصص نویدبخش حفظ حقوق میراث و راه آهن

سرپرست اداره کل راه آهن شمال نیز در این مراسم بر افزایش همکاری میان راه آهن و میراث فرهنگی اصرار کرد و اظهار داشت: انتصاب فردی متخصص از طرف سرپرست اداره کل میراث فرهنگی اولین گام در راستای تحقق اهداف میراث مازندران و مایه امیدواری است تا از فرصت پیش رو در امتداد حفظ حقوق راه آهن و احیاء آن به عنوان مجموعه ای زیرساختی بهره ببریم.



رحمان معصومی بزرگترین مشکل راه آهن استان را رعایت نشدن حریم راه آهن خواند و اضافه کرد: ساخت وساز در حریم راه آهن یکی از اشکالات مهم ما خصوصاً در شهرهای قائم شهر و ساری است. این معضل به روال عادی تبدیل گشته که افزون بر خدشه دار کردن حقوق و سیمای راه آهن، خطرات جانی نیز برای شهروندان در پی دارد.

این مسئول با اشاره به اینکه راه آهن شمال و تهران بیشترین تعداد حوادث برخورد با قطار را دارند، اظهار داشت: قبل از این با شهرداری ساری و قائم شهر تفاهمنامه ای جهت ایجاد فضای سبز در حریم راه آهن با هدف رعایت ایمنی در حریم ۱۷ متری راه آهن داشتیم، اما با تاسف این حریم مورد اشاره به فضای پیاده روی تبدیل گشته است.

سرپرست اداره کل راه آهن شمال اشاره کرد: آمادگی کامل برای هرگونه همکاری با میراث فرهنگی و پایگاه میراث جهانی راه آهن در عرصه های میراثی و گردشگری را داریم و در راستای تحقق اهداف دو نهاد، هماهنگی های ستادی لازم را انجام خواهیم داد.

راه اندازی اولین موزه راه آهن شمال ایران

سرپرست پایگاه استانی میراث جهانی راه آهن ایران در مازندران در این مراسم اظهار داشت: راه آهن شمال فقط یک مسیر ریلی با کاربری حمل و نقل بار و مسافر نیست و ظرفیتهای کم نظیر و منحصربه فردی در راستای توسعه اقتصاد گردشگری و جذب توریستهای خارجی به مازندران دارد.

ابوالفضل نیکوبیان به پنج معیار یونسکو در ثبت جهانی اشاره نمود و اضافه کرد: راه آهن ایران با دو معیار شماره دو که نشانگر تبادل ارزش های بشری از نظر پیشرفت معماری و فناوری در یک بازه زمانی و در یک منطقه فرهنگی است؛ و معیار شماره چهار که بر نمونه و برجسته بودن معماری یا تکنولوژی به عنوان مرحله مهمی از تاریخ بشر توجه دارد، به ثبت رسید.



وی درباره ی ضرورت های در رابطه با ثبت جهانی تصریح کرد: ثبت اتفاق های بزرگ با چالش های متنوعی هم راه است که باید برای مدیریت آنها برنامه ریزی نمود. چالش نخست مربوط به انجام اقدامات ضروری بعد از ثبت راه آهن و دومین چالش نیز اثرگذاری در حضور و جذب توریست است.

کارشناس ارشد مرمت آثار تاریخی اشاره کرد: در مساله نخست یعنی اقدامات بعد از ثبت جهانی، عمل به تعهداتی که اداره کل راه آهن ایران و وزارت میراث فرهنگی در پرونده ثبت جهانی به یونسکو داده الزامی است، بنا بر این و برای بقای راه آهن در لیست یونسکو و دریافت اعتبار جهانی، رعایت برنامه های مدیریتی مد نظر یونسکو ضرورت شمرده می شود. تلاش و هدف ما این است که این برنامه جهانی را با همراهی مسئولان و دستگاه های مرتبط برای مسیر ریلی کشور بومی سازی و اجرا نماییم.

این استاد دانشگاه مازندران، مدیریت و برنامه ریزی در عرصه گردشگری را چالش بعدی این حوزه خواند و اضافه کرد: با ثبت هر اثر در لیست میراث جهانی شاهد رشد حضور گردشگران در منطقه میزبان اثر هستیم، به عنوان نمونه شهر یزد یک سال بعد از ثبت به عنوان بزرگ ترین شهر خشتی جهان رتبه برتر جذب توریست را به دست آورد، برای رسیدن به این نقطه باید برنامه ریزی درست داشته باشیم و زیرساخت لازم و کافی را فراهم نماییم.



وی افزود: باید شاهد رخدادهای خوب در راه ۱۴۰۰ کیلومتری راه آهن باشیم، تحقق این امر مستلزم تعامل و همکاری سازمان های مختلف است تا ضمن حفظ اصالت و زیبایی های مسیر، زیرساخت های متناسب با گردشگری نیز فراهم گردد.

سرپرست پایگاه استانی میراث جهانی راه آهن ایران در مازندران درباره ی اولویت ها و دغدغه های این پایگاه اظهار داشت: در کنار حمایت های فنی اداره کل راه آهن شمال کشور، دغدغه حفاظت و نگهداری کالبد تاریخی این مجموعه شامل مسیر ریلی، پل ها، زیرساخت ها و ایستگاه ها با معماری منحصر بفرد آنرا نیز داریم، چونکه آثار مورد اشاره از فاکتورهای معماری معاصر و یک سده اخیر منطقه با شخصیت و هویت مستقل به شمار می آیند، بنا بر این حفظ یکپارچگی و اصالت مجموعه در دستور کار این پایگاه قرار دارد.

این مسئول با اشاره به نقش اثرگذار راه آهن در توسعه منطقه طی دهه های اخیر اظهار داشت: مهم ترین چالش امروز ما موضوع گردشگری ریلی است که در طول ۱۴۰۰ کیلومتر در محدوده شمال این ظرفیت مغفول و در حد حرف باقی مانده است، بنا بر این باید با ثبت جهانی راه آهن شاهد افزایش حضور گردشگران در مازندران باشیم. بهره گیری از ظرفیتهای میراثی و گردشگری راه آهن در راستای رونق اقتصاد گردشگری منطقه یکی از مهم ترین اهداف ما به شمار می آید.

نیکوبیان اشاره کرد: راه آهن مازندران به سبب درهم تنیدگی با جامعه بومی، به عنصری برجسته در فرهنگ منطقه تبدیل گشته و با زندگی روزمره مردم شمال ایران آمیخته است.

این استاد دانشگاه مازندران تدوین پلان مدیریت بومی را اولین هدف تشکیل پایگاه استانی میراث جهانی راه آهن ایران عنوان نمود و اضافه کرد: دومین هدف پایش مستمر این مسیر با تمام عناصر و اجزا شامل ایستگاه ها، پل ها و تونل ها برای حفاظت است، چونکه تعهدات ما به یونسکو و اجرای آن در حفظ آثار درجهت حفظ آثار در لیست جهانی یونسکو اهمیت ویژه دارد.



نیکوبیان از راه اندازی اولین موزه تخصصی راه آهن شمال کشور در آینده نزدیک آگاهی داد و اظهار داشت: سومین هدف ما راه اندازی موزه راه آهن است و در همین راستا تفاهم نامه موزه مشارکتی با راه آهن امضا خواهد شد.




1402/08/05
17:15:26
0.0 / 5
354
تگهای خبر: توریست , جاذبه , حفاظ , دستگاه
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۳
فراجا
faraja.ir - حقوق مادی و معنوی سایت فراجا محفوظ است - سال 1396 تا 1403

فراجا

یافتن بهترین جا برای گردشگری
تماس جهت تبلیغات در سایت: 3722-470-912