فراجا گردشگری
تلاش برای تبدیل به مقصد گردشگران

گردشگری گلستان اسیر چادرهای مسافرتی، برنامه ای برای توسعه نداریم

گردشگری گلستان اسیر چادرهای مسافرتی، برنامه ای برای توسعه نداریم فراجا: گرگان- مسئولان گلستانی معتقدند تغییر سیاست ها به افزایش تعداد گردشگران استان كمك كرده اما كارشناسان نداشتن برنامه و الگوی خاص گردشگری را علت توسعه نیافتگی این صنعت در استان می دانند.



خبرگزاری مهر، گروه استان ها- الهام رئوفی فر: اگر سری به ناهارخوران زده باشید بیشتر از طبیعت زیبای منطقه، چادرهای مسافرتی كه گردشگران در این منطقه برپا كرده اند به چشم می خورد. میراث فرهنگی گلستان می گوید تلاش دارد گلستان مقصد گردشگری شود و در این رابطه هم موفق بوده، ولی به نظر می آید در معیارهای توسعه گردشگری نیازمند تجدید نظر هستیم.
بررسی ها نشان داده است با وجود جاذبه های طبیعی و تاریخی گلستان، هنوز این استان در حوزه جذب و ماندگاری مسافر نتوانسته موفق ظاهر شود. تعدادی از كارشناسان نبود الگو و سیاست گذاری مناسب برای جذب توریست و برخی فقدان برنامه ریزی و زیرساخت های لازم را عامل رونق نیافتن صنعت گردشگری در استان می دانند.
به باور خیلی از صاحبنظران گردشگری نقاط دارای جاذبه های جهانگردی مانند گلستان می تواند به مهم ترین منبع كسب درآمد تبدیل گردد مشروط بر آنكه با برنامه ریزی اصولی و شناسایی مزیت ها و محدودیت ها بتوان از فرصت ها نهایت استفاده را برد. امری كه به قول رئیس انجمن حامیان بافت ها و محوطه های تاریخی سرزمین گرگان كمتر مورد توجه مسئولان استانی قرار گرفته است.
اقامت نابسامان مسافران در استان
فاتح میرفندرسكی در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن اظهار خرسندی از حضور مسافران در فصل بهار و تابستان به استان گلستان، می گوید: فراهم نبودن بسترهای مهم گردشگری در استان سبب شده تا مسافران در هر نقطه ای اقامت داشته باشند.
وی با اشاره به اینكه این روند چهره نازیبایی به شهر و مناطق جنگلی استان می دهد، می افزاید: اقامت مسافران در این شرایط نه تنها سبب رونق اقتصادی استان نخواهد شد بلكه صدمه به حساب می آید چونكه خیلی از آن ها حتی پیش پا افتاده ترین مایحتاج خویش را به همراه داشته و از هر نوع خرید در استان خودداری می كنند.

گلستان برنامه و الگو ندارد
اما یك كارشناس ارشد حوزه گردشگری نظری خلاف­ عقیده رئیس انجمن حامیان بافت ها و محوطه های تاریخی سرزمین گرگان دارد و علت این رفتار مسافران را مقصدنبودنِ گلستان برای سفر می داند.
مهدی سقایی در گفتگو با خبرنگار مهر، می گوید: استان­های مازندران و گیلان در حوزه گردشگری و تفریحی، به خصوص گردشگری ساحلی برنامه و الگوی خاصی داشتند و این درمقایسه با گلستان كه اخیرا درحوزه مقصدشدن گردشگری گام برداشته، متفاوت می باشد.
این عضو هیئت علمی دانشكده گردشگری موسسه آموزش عالی حكیم جرجانی عامل توسعه نیافتگی اقتصادی استان در حوزه گردشگری را ایراد در فرهنگ میزبانی استان می داند و می افزاید: تفاوت قیمت كالای عرضه شده به مسافر در مقایسه با هم استانی ها، نشان دهنده مشكل در فرهنگ میزبانی استان است.
وی نوع برخورد با گردشگر، چگونگی كسب درآمد از مسافر را از مولفه های مهم فرهنگ میزبانی ارزیابی می نماید و ادامه می دهد: تا زمانی كه فرهنگ میزبانی رواج نیابد كسب درآمد مناسبی از مسافر در استان نخواهیم داشت. وقتی امكانات تفریحی و گردشگری برای مسافر نباشد نمی توان انتظار صرف هزینه از مسافر داشت
این مدرس دانشگاه از استفاده افراد غیر متخصص در حوزه گردشگری انتقاد می كند و می افزاید: برای تدوین سیاست گذاری ها و رونق صنعت گردشگری باید از نظر افراد متخصص استفاده نمود.
وی به طبقه بندی بازار هدف و شناسایی نیازهای گردشگران از هر طبقه اقتصادی تاكید می كند و می گوید: باید برنامه ریزی اقامت مسافران به گونه ای تعریف شود كه هم به شرایط اقتصادی میزبان كمك نماید و هم اینكه توانایی مالی مسافران در نظر گرفته شود.
سقایی با اشاره به اینكه وقتی امكانات تفریحی و گردشگری برای مسافر نباشد نمی توان انتظار صرف هزینه از مسافر داشت، می افزاید: متاسفانه در استان تنها راه كسب درآمد از گردشگری را دریافت مستقیم پول مانند ورودی برخی مناطق می دانند.
وی به تعریف برنامه های تفریحی برای ماندگاری مسافر تاكید می كند و ادامه می دهد: هم اكنون برای اقامت چند روزه توریست در استان برنامه مشخصی نداریم.

اقامتگاه های استان ظرفیتی برای جذب گردشگر
درحالی یك كارشناس حوزه گردشگری از نبود برنامه و الگوی مناسب گردشگری در استان انتقاد می كند و تولید ظرفیت در این بخش را یك لزوم قلمداد می كند معاون گردشگری اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان از هتل، هتل آپارتمان، خانه مسافر و مسافرخانه بعنوان بستر آماده گردشگری یاد می كند و به خبرنگار مهر می گوید: اقامتگاه های بومگردی هم ظرفیت دیگری در جهت توسعه گردشگری می باشد.
احمد تجری از اقامتگاه مسافر بعنوان یكی از تاسیسات گردشگری نام می برد و می افزاید: برخورداری از مجموعه تفریحی هم نیاز در حوزه توسعه صنعت گردشگری می باشد كه در دستور كار قرار دارد.
وی بازاریابی در حوزه گردشگری را دارای اهمیت می داند و می گوید: بازاریابی در قالب سنتی چاپ و توزیع پوستر، بروشر و سایر اقلام تبلیغاتی هرساله انجام می گردد.
معاون گردشگری اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان ادامه می دهد: در حوزه بازاریابی الكترونیك هم نرم افزار معرفی جاذبه های استان به راه افتاده است كه ورودی استان در اختیار مسافر قرار می گیرد.
وی از برگزاری جشنواره های فرهنگی و نوروزگاه ها بعنوان ظرفیتی برای معرفی استان به گردشگران یاد می كند و می افزاید: برپایی این نوع برنامه ها در جذب و ماندگاری مسافر بسیار موثر است.
به باور خیلی از كارشناسان، اهمیت گردشگری و نقش آن در رشد و توسعه اقتصادی و فرهنگی تا جایی است كه می توان آن را صنعتی جانشین برای سایر صنایع درامدزا دانست. بر همین مبنا برای استانی مانند گلستان كه ظرفیت جاذبه تاریخی و طبیعی را در خود دارد می توان به راحتی برای رفع مشكل اقتصادی و اشتغال استان كمك گرفت. ازاین رو به نظر می آید نیاز است تا متولیان امر به جای عرضه عملكرد كاری برنامه جامعی برای توسعه گردشگری استان بیاندیشند.

1397/06/19
14:35:50
5.0 / 5
76
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۲
فراجا
faraja.ir - حقوق مادی و معنوی سایت فراجا محفوظ است

فراجا

یافتن بهترین جا برای گردشگری