فراجا گردشگری

جهانگردان به مازندران نیایند!

جهانگردان به مازندران نیایند! فراجا: عضو كارگروه گردشگری اتاق فكر توسعه و تعالی مازندران اظهار داشت: دارای بزرگترین دریاچه جهان بعنوان یك جاذبه طبیعی هستیم اما با امكانات موجود، نمی توانیم هیچ مكانی را به یك جهانگرد برای گردشگری در مازندران نشان دهیم چونكه گردشگری كه ساحل پاك كشورهای اروپایی را دیده است را نمی توانیم به سواحل خود دعوت نماییم.


محمد حسن ذال در گفت وگو با ایسنا با اشاره به اینكه جهانگرد كسی است كه به قصد سفر، خانه و كاشانه خویش را رها می كند و تمامی ابزارهای زندگی خویش را در محیط مقصد استفاده می نماید، اظهار نمود: جهانگرد با عناوین و مقاصد مختلف همچون گردشگری مذهبی، تفریحی و طبیعی شناخته می گردد.
وی با اشاره به اینكه مازندران هم اكنون میزبان جهانگردان است اما به علت مدیریتی كه وجود دارد هنوز بعنوان مقصد نهایی به جهان معرفی نشده است، خاطرنشان كرد: این شیوه مدیریت كاملا سنتی است و با این حال، قلب تپنده گردشگری ایران است.
عضو كارگروه گردشگری اتاق فكر توسعه و تعالی مازندران با اشاره به اینكه برای تبدیل شدن مازندران بعنوان یك مقصد جهانگردی باید امكانات، ملزومات و تبلیغات خاص وجود داشته باشد، اظهار داشت: مازندران هم اكنون یك مقصد صرفا داخلی است و تنها تعدادی از اعراب این استان را برای گردشگری انتخاب كرده اند.
وی با اشاره به اینكه مازندران هم اكنون توان رقابت با مناطق مشابه خارجی خود ندارد، اضافه كرد: مازندران هم اكنون بعنوان یك مقصد گردشگری و جهانگردی خام است و برای جهان همچنان بالقوه است و ملزومات گردشگری در آن به مرحله اجرا در نیامد.
ذال تصریح كرد: در دنیا مناطقی مانند مازندران وجود دارند كه مقصد نهایی گردشگران است؛ سواحل در كشورهای مختلف مانند تركیه بعنوان یك مقصد اصلی موفق عمل كرده است و نمونه هایی از این قبیل به وفور وجود دارد. در بعضی از كشورها، سواحل به منبع پول ساز تبدیل گشته است و در این میان از امارات و دبی بعنوان یك مثال موفق می توان نام برد و هزینه كرد صحیح سبب شده است كه ایرانیها با جاذبه های بالقوه فراوان، خواستار سفر به این كشور شوند.
برای تبدیل شدن مازندران به مقصد جهانگردی مطالعه تطبیقی شود
وی با اشاره به اینكه برای موفق شدن در معرفی مازندران بعنوان یك منطقه ای كه مقصد نهایی جهانگردان شود، به یك مطالعه تطبیقی نیاز داریم، اظهار نمود: در این مطالعه تطبیقی باید به بعضی از مسائل مانند شرع هم توجه گردد اما نكات مثبت مناطق مختلف دنیا را شناخت و خویش را با آن تطبیق داد.
ذال با اشاره به اینكه در كشور، متفكر در حوزه گردشگری به وفور وجود دارد، خاطرنشان كرد: باید اراده و درك قوی و واقعی نسبت به اینكه گردشگری صنعتی پول ساز است در مازندران اتفاق بیفتد تا گام های درست را برداشت.
عضو كارگروه گردشگری اتاق فكر توسعه و تعالی مازندران با اشاره به اینكه درست است برخی فعالیت ها برای رشد گردشگری صورت گرفته است اما باید بسیار بیشتر از این موارد عمل كرد، اظهار داشت: اراده واقعی كه بخواهد گردشگری مازندران را به جلو ببرد، ضعیف است.
ذال با اشاره به اینكه از نگاه آرمانی كوه، جنگل، كوه و جنگلی كه به دریا ختم می گردد و غیره بیشترین اماكنی است كه می تواند مورد بازدید یك جهانگرد قرار بگیرد، خاطرنشان كرد: میراث مازندران بسیار غنی است اما اصلا به آن توجه نشده است.
به اقلیم و فرهنگ مازندران برای جذب جهانگرد توجه شود
عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران با اشاره به اینكه بناهای تاریخی، آداب و رسوم خاص مازندران، جشنواره ها و تاریخ مازندران را می توان بعنوان یك جاذبه برای حضور گردشگران در نظر گرفت، اضافه كرد: اقلیم و تفاوت فرهنگی است كه گردشگران را به یك محیط جدید می كشاند.
وی با تاكید بر اینكه فرهنگ مازندران مانند گویش و پوشش برای رونق گردشگری نادیده گرفته شده است، خاطرنشان كرد: صنایع دستی و انواع غذاها هم می تواند دلایلی برای حضور گردشگران در مازندران باشد.
در مازندران بر روی گردشگری میراث كار نشده است
ذال با اشاره به اینكه در مازندران به هیچ عنوان بر روی گردشگری میراث كار نشده است، تصریح كرد: با وجود اینكه در مازندران جاذبه ها پراكنده هستند و می توانستم سود فراوانی از آن به دست آوریم اما با عنایت به مدیریت سنتی در گردشگری این استان، بعضی از مناطق میزبان گردشگران فراوانی می شوند و در بخشی دیگر، گردشگری یافت نمی گردد.
عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران اضافه كرد: همواره آمار می دهیم كه چند میلیون توریست وارد مازندران شده است اما هیچ وقت نپرسیده ایم كه با وجود ورود این تعداد گردشگر، چرا صنایع دستی در این استان همچنان در ركود به سر می برد.
به عقیده خیلی از كارشناسان، اگر قرار باشد مازندران مسیر توسعه را بپیماید، باید برپایه 3 مولفه اصلی منابع انسانی، كشاورزی و گردشگری برنامه ریزی كند و در این میان با وجود ورود سالانه میلیون ها مسافر به این استان، پرداختن به گردشگری برای رسیدن به یك توسعه پایدار برای مازندران می تواند راهگشا و موثر باشد.
گفت وگو از سیداحمد حسینی، خبرنگار ایسنا



1397/07/08
10:51:26
5.0 / 5
4380
تگهای خبر: تبلیغات , توریست , جاذبه , جشنواره
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۳
فراجا
faraja.ir - حقوق مادی و معنوی سایت فراجا محفوظ است - سال 1396 تا 1403

فراجا

یافتن بهترین جا برای گردشگری
تماس جهت تبلیغات در سایت: 3722-470-912