فراجا گردشگری

پیامی كه درك نشد

پیامی كه درك نشد فراجا: «شاید پذیرش این مساله سخت باشد و اجرای آن، كاری خیلی مشكل تر اما در عرصه تحولات جهانی باید به آینده ای اندیشید كه در آن از دیگران عقب نمانیم.»


به گزارش فراجا به نقل از ایسنا، «راهنمای گردشگری در عصر دیجیتال» موضوعی است كه شعار روز جهانی راهنمایان گردشگری در سال ۲۰۱۹ شد اما كسی به آن چندان توجهی نكرد. حتی در گردهمایی های راهنمایان گردشگری هم جای مباحث كارشناسی در این خصوص خالی بود. هومن یوسفی، كارشناس ارشد مدیریت استراتژیك و حمیرا محب علی، كارشناس ارشد گردشگری و راهنمای طبیعت گردی در یادداشتی به تحلیل چشم انداز حرفه راهنمای گردشگری كه در دنیای حال حاضر باز با تغییراتی همراه بوده و در كشورهای پیشرفته به اسباب، لوازم و ادوات پیشرفته دیجیتال مجهز شده است تا تعامل بهتری میان گردشگر، جاذبه و راهنما برقرار كند و شعاری كه در ایران نادیده گرفته شده است، پرداخته اند.
این یادداشت متذكر می شود كه «راهنمای گردشگری در عصر دیجیتال» یك شعار نیست، بلكه تلنگری است برای آن كه گردشگری بتواند در بخش راهنمایان گردشگری، خودش را با تحولات روز دنیا انطباق دهد.
در ادامه هم با اشاره به اثرات انقلاب ها یادآوری می كند: «تحولات انقلاب صنعتی نسل چهارم كه در سال ۲۰۱۸ به وضوح آثار خودرا به دنیا نشان داده است، كم كم دارد در تمام جوامع، سبب تحولات شایان توجهی می شود و البته این تحولات نقدهای بسیاری هم بر خود می پذیرد. برخی این تحولات را منفی و برخی مثبت می دانند اما هرچه هست از تبعات آنها گریزی نیست.
در انقلاب صنعتی اول ماشین بخار پدیدار شد، در انقلاب صنعتی دوم، تولید انبوه شكل گرفت، در سومین انقلاب، ربات ها در خدمت بشر قرار گرفتند و انقلاب صنعتی چهارم یك تحول عظیم را در دنیا آغاز نموده است و آن هم افزودن قابلیت هوشمندی به ماشین هایی است كه قبل از این از هوش آدمی برای كار بهره می بردند. گردشگری بعنوان صنعت پیچیده ای كه تمام صنایع را مستقیم و غیرمستقیم در بر می گیرد با ظهور هر انقلابی در صنعت، دستاوردهای خودش را داشته و تحولاتی منطبق با آن پیدا كرده است. آنها كه زودتر به استقبال تحولات می رفتند و خودرا با آنها سازگار می كردند بیشتر از دیگران دستخوش تغییر می شدند و امكانات بهتری برای رشد پیدا می كردند. اما یكی از همین تحولات عرصه دیجیتال را می توان تحت تأثیر قرار گرفتن مشاغلی دانست كه تا كنون به صورت سنتی اداره می شدند و با دنیای دیجیتال بیگانه بودند.»

از بانك ها تجربه كنیم
در ادامه این یادداشت كه در اختیار ایسنا قرار داده شده است، می خوانیم: «دنیای تحولات دیجیتال، دنیای ورود نرم افزارهای بسیار پیشرفته است كه می توانند با دقت و سرعت بالا به پردازش داده هایی بپردازند كه ما در اختیار آنها قرار می دهیم و انقلاب صنعتی چهارم باز افراد را مجبور می كند كه مهارت های دیجیتال را بیاموزند. اتحادیه اروپا ادعا می كند كه مهارت های دیجیتال لازمه تمام مشاغلی است كه در آنها تكنولوژی تكمیل كننده وظایف فعلی است. همین اتحادیه می گوید كه در آینده ۹۰ درصد مشاغل، نیازمند سطحی از مهارت های دیجیتال هستند.
سازمان جهانی گردشگری شعار خودرا برای سال ۲۰۱۸ بر محور تحولات دیجیتالی انتخاب كرد: «گردشگری و تحولات دیجیتالی». فدراسیون راهنمایان گردشگری هم در روز جهانی راهنمایان گردشگری (دوم فوریه ۲۰۱۹) با انتخاب شعار «راهنمای گردشگری در عصر دیجیتال» باز هم بر نقش فناوری دیجیتال در چشم انداز آینده گردشگری اصرار كرد.
همین دو انتخاب به فاصله چند ماه كافی است به ما گوشزد كند جریان گردشگری نیازمند بازنگری دوباره است تا بتواند خودرا با تحولات جهانی هماهنگ كند. گردشگری، جریانی بسته نیست كه رخدادهایش در درون خودش تعریف شود بلكه فرایندی پویا است و توریستهایی كه به صورت حرفه ای سفر می كنند، شاهد تفاوت در نمایش خدمات هستند.
یكی از مشاغلی كه تغییرات شایان توجهی در دنیای دیجیتال را در آینده ای نزدیك شاهد خواهد بود، حرفه راهنمای گردشگری است؛ حرفه ای كه یكی از ستون های مهم گردشگری می باشد اما به راحتی می تواند در دنیای دیجیتال تحت تأثیر نرم افزارها و پلتفرم هایی قرار بگیرد كه به راحتی و با اطلاعات دقیق و با جزئیات كامل و بدون خطای انسانی، توریست را به صورت فردی و یا در گروه های چندنفره هدایت كنند. شاید پذیرش این مساله برای آنها كه دلبسته این حرفه هستند سخت باشد اما این به این معنا نیست كه راهنمایان گردشگری فعالیت حرفه ای خودرا از دست خواهند داد بلكه چاره ای نیست كه نگرش خودرا نسبت به تحولات آتی از دست بدهند.
واضح تر است كه بگوییم باز هم باید با اهداف تعریف شده جهانی در سال ۲۰۱۸ و چشم انداز آن در سال های پیش رو در این حوزه همراه شویم. اهدافی كه با تاكید بر نوآوری شكل می گیرد. تجربه نشان داده است، آنها كه خلاق تر هستند همواره بیشتر از دیگران می توانند به حیات اجتماعی خود ادامه دهند. خلاقیت می تواند شكل اجرای یك شغل را تغییر دهد. مثالی بزنیم؛ در آستانه نوروز، یكی از چالش های مردم صف های طولانی بانك ها بود. در مدت چند سال كار به جایی رسیده است كه بانك ها همكاران خودرا ترخیص كردند. آن هایی كه در خط اول تماس با مشتری بیشترین فشار را متحمل می شدند. اما سرنوشت آنها كه ترخیص شدند چه شد؟ آن هایی كه ترخیص شدند فقط تغییر شغل دادند. بستری كه مقرر است بر فناوری دیجیتال متمركز شود هم برای خودش نیروهای متخصص می خواهد. نیروهایی كه برای پژوهش، برنامه ریزی، نوآوری و خلاقیت و اجرای آنچه خلق شده است باید تربیت شوند. در گردشگری هم شرایط تا حدودی به همین شكل است.

شغل هایی كه می روند
آمارهای جهانی می گوید كه ۶۵ درصد از كودكانی كه اخیراً به مدارس ابتدایی وارد شده اند، امكان دارد وارد مشاغلی شوند كه امروزه اصلاً وجود ندارد. همین آمار ساده اما بزرگ نشان داده است كه دنیای آینده تا چه حد با چالش ها و رقابت های خلاقانه برای تولید شغل روبه رو است. بخش بزرگی از این ۶۵ درصد از كودكان درگیر فعالیت هایی خواهند شد كه با گردشگری مرتبط می باشد. واقعیت این است كه با حركت به سمت انقلاب صنعتی چهارم، نوع كسب و كار در دنیای دیجیتال تغییر خواهدنمود.
جامعه ای كه دیجیتالی می شود، همه چیزش تغییر می كند. سپس همین الان باید برای آینده ای كه درست نمی دانیم اما حدس می زنیم كه چه شكلی دارد باید برنامه ریزی كرد، دنیایی كه بر لوكیشن متمركز نیست و هر فردی از هرجایی كه هست می تواند با یك گوشی ساده فعالیت های حرفه ای اش را هدایت كند. شاید هم با ابزار دیگری كه در آینده خلق خواهد شد و ما حتی امروز نامش را هم نمی دانیم.
برای این تغییرات عمیق و شگرف باید آماده بود. قسمتی از این تغییرات در حوزه پژوهش در فناوری های نوین تعریف می شود و بخش مهمی از آن بر محور آموزش است و بخش دیگری از آن بر اساس توانایی های فردی و خلاقیت های فكری راهنماها شكل می گیرد.
همین الان در دنیا اپلیكشین هایی هستند كه به راحتی می توانند حتی نقش توراپراتور را هم بازی كنند چه رسد به راهنما. یك پلتفرم قوی، یك دستگاه فرستنده و یك گوشی هندزفری گاهی می تواند نقشی شبیه یك راهنما برای توریست بازی كند بویژه وقتی كه یك راهنما در حرفه خود چندان هم برای بالا بردن سطح دانش خود تلاش نمی نماید. این كار در خیلی از موزه های مهم دنیا هم در حال انجام می باشد و گردشگران از این طریق راهنمایی می شوند. درست است كه تعاملات انسانی چیز دیگری است اما شاید توریستهایی هم باشند كه چندان به این تعاملات علاقه ای نداشته باشند، مثلاً آنها كه تخصصی تر سفر می كنند و قصدشان بیشتر پژوهش و بازدیدهای میدانی است نه تفریح.
بازبینی در آموزش و تغییر مسیر آموزشگاه های گردشگری به سمت پژوهش در این حوزه ها می تواند نقش مهمی در آینده شغل راهنما داشته باشد. آنها كه الان به این شغل اشتغال دارند در آینده مشاوران خوبی برای حوزه های دیجیتال خواهند بود و آنها كه می خواهند آموزش ببینند باید برایشان سرفصل هایی متفاوت از دنیای دیجیتال در نظر گرفت. یك راهنمای فعلی در شرایط گذار می تواند، هم راهنما باشد و هم مشاور در ایجاد اپلیكیشن هایی كه مقرر است در آینده جایگزین خود كند و یا به وی در اجرای كارهایش كمك نماید. آنها هم كه برای آینده تربیت می شوند باید به شكلی هدایت شوند كه بتوانند خلاقیت خودرا بر تنوع در ایجاد شكل های متفاوت اپلیكیشن های هدایت توریست متمركز كنند. شاید پذیرش این مساله سخت باشد و اجرای آن كاری خیلی مشكل تر اما در عرصه تحولات جهانی باید به آینده ای اندیشید كه در آن از دیگران عقب نمانیم.
همین الان دنیا با خودروهای بدون راننده روبه روست. در فرودگاه ها، روبات ها گردشگران را هدایت می كنند. تمام سیستم های اطلاع رسانی، دیجیتال شده است. هتل ها از فناوری های پیشرفته بهره می برند. آژانس ها دفاتر خودرا تعطیل كرده اند و بر بستر اینترنت تمركز دارند. هوش مصنوعی همه جا را تحت تأثیر خود قرار می دهد و پنج تكنولوژی مهم در حوزه دیجیتال بعنوان مهمترین تكنولوژی های صنعت گردشگری در سال ۲۰۱۸ به ایجاد نوآوری در این صنعت پرداخته اند: تكنولوژی اینترنت اشیا، هوش مصنوعی، واقعیت مجازی، داده های غول آسا و دستبندهای هوشمند.
در همین راستا و مطابق با پارادایم های موجود در این صنعت، نرم افزارهایی به وجود آمده اند كه به راحتی می توانند جایگزین نقش یك راهنما در صنعت گردشگری شوند. بطور مثال نرم افزار Visit a City را می توان نام برد كه دانلود آن بوسیله گوگل پلی، به راحتی و بدون پرداخت هزینه قابل انجام است.
روش كار با این نرم افزار به این شكل است كه با ورود به نرم افزار و انتخاب كشور مورد نظر برای بازدید، مدت اقامت خودرا وارد كرده و نرم افزار برمبنای مدت اقامت شما كه امكان دارد، یك روز یا چند روز باشد به شما برنامه سفر می دهد. نكته قابل توجه در این نرم افزار این است كه علاوه بر نمایش برنامه سفر اطلاعات جامع و كاملی درباب نوع وسیله نقلیه، نقشه راه و مكان مورد بازدید عرضه خواهد كرد كه در نوع خود بی نظیر است.
حرفه راهنمای گردشگری، چاره ای جز همسو شدن با این تحولات ندارد. فدراسیون راهنمایان گردشگری با انتخاب شعار «راهنمای گردشگری در عصر دیجیتال»، این پیام را به جهان اعلام نموده است. آیا سازمان میراث فرهنگی و گردشگری هم این پیام را درك خواهد كرد؟
شاید در آینده، انتخاب راهنمای گردشگری به سبك فعلی، خود جاذبه ای باشد برای آنها كه می خواهند به گردشگری از نوع سنتی بپردازند و در تاریخ سفر كنند، شاید!»



1397/12/08
15:37:34
5.0 / 5
77
تگهای خبر: آموزش , اقامت , توریست , جاذبه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۴
فراجا
faraja.ir - حقوق مادی و معنوی سایت فراجا محفوظ است

فراجا

یافتن بهترین جا برای گردشگری