فراجا گردشگری

مسابقه ای كه سبب خیر شد

مسابقه ای كه سبب خیر شد به گزارش فراجا برگزاری «مسابقه عكس موبایلی ˮدرانهˮ» توسط یك هفته نامه در همدان كه از سه ماه گذشته كار خویش را در این شهر تاریخی آغاز كرد، توجه مردم محلی زیادی را به سمت بناهای تاریخی این شهر جلب كرد و چیزی بیشتر از ۱۰۰ سر در تاریخی در شهر همدان با برگزاری این مسابقه شناسایی شدند.


به گزارش فراجا به نقل از ایسنا، این اتفاق را می توان كمك به میراث فرهنگی شهری مانند همدان دانست كه با تلاش دوستداران میراث فرهنگی اش تا امروز موفق شده بخش زیادی از آثار تاریخی در معرض تخریبش را نجات دهد، حتی برگزاری مسابقه ی شناسایی سر درهای تاریخی آن قدر موفق عمل كرد كه پس از آخر مسابقه، اداره میراث فرهنگی استان، قولِ شناسایی، مستند نگاری و حفاظت از سردرهای تاریخی همدان كه توسط مردم معرفی شده اند را داد.

*می توانیم بانك اطلاعاتی از آثار تاریخی همدان تهیه كنیم
حسین زندی، یكی از داوران این جشنواره و سر دبیر هفته نامه الوند پس از آخر این مسابقه، در گفتگو با ایسنا با اشاره به حضور چشم گیر شهروندان همدانی در این مسابقه، می گوید: به نظر می آید حساسیت مردم نسبت به سردرها و آثار تاریخی شهرشان بیشتر شده است، تلاش می نماییم تا دست كم برای مدتی تصاویر منتخب را در كافه های شهر همدان به نمایش بگذاریم.
او معتقد است: با به دست آمدن اطلاعات جدید از آثار تاریخی همدان، بهتر است یك بانك اطلاعاتی از سردرهای قدیمی همدان تهیه شود و با در اختیار دادن شان به میراث فرهنگی، برای نجات و حفاظت آنها تلاش نماییم.
این فعال میراث فرهنگی همدان با تاكید بر اینكه آمارِ دقیقی از آثار تاریخی موجود در شهر همدان وجود ندارد، ادامه می دهد: آثاری كه جهت شركت در این جشنواره به دست دبیرخانه رسید، نشان داده است كه شهر همدان هنوز از لحاظ آثار تاریخی غنی هست، اما به توجه نیاز دارد كه در صورت بی توجهی بزودی بخش زیادی از آثار را از دست خواهیم داد.
او با اشاره به اینكه پیشینه بیشتر آثار معماری همدان از دوره صفوی آغاز می شود، بیشترین آثار به دست آمده در این مسابقه به دبیرخانه را متعلق به اواخر قاجار و اوایل پهلوی می داند و ادامه می دهد: بیشتر این سردرهای زیبا متعلق به خانه های شهروندان همدانی است هر چند در میان آنها اماكن عمومی هم وجود دارد.
وی با اشاره به اینكه تا زمان آخر مهلت ارسال اثر، بیشتر از ۳۰۰ تصویر از سردرهای تاریخی به دبیرخانه جشنواره رسیده بود، اضافه كرد: با وجود آخر این مسابقه، همچنان برخی شهروندان آثاری را برای دبیرخانه می فرستند، حتی بعضی از آثار كه تا كنون به حدود ۱۰۰ اثر رسیده، از نظر تصویر و قدمت اثر، قدیمی تر از دیگر تصاویر هستند.
به نقل از او، از بین آثار رسیده به دبیرخانه، حدود ۳۰۰ بنا و سر در، تكراری هستند، با جدا كردن تصاویر تكراری؛ حدود ۱۲۰ اثر است كه به مسابقه راه پیدا كردند.
*حساسیت مردم همدان را زیادتر كردیم
زندی مهمترین هدف از برگزاری این مسابقه را حساس كردن مردم عادی نسبت به آثار تاریخی و حفاظت از آنها در شهر می داند و ادامه می دهد: معتقدیم هر كدام از سر درهای خانه های قدیمی، تاریخچه و داستانی برای خود دارند كه آنها در فرهنگ عامه در فرهنگ عامه و معماری جای خویش را دارند و روی یگدیگر اثر گذاشته اند، با این قدم، موفق شدیم بخش كوچكی از مردم همدان را با این مقوله آشنا نماییم، چون معتقدیم زمانی كه بیشتر از ۱۰۰ نفر برای چنین اتفاقی عكس می گیرند، حتماً اتفاقی خوب در این زمینه افتاده است.
وی تهیه یك بانك اطلاعاتی از سر درها و خانه های تاریخی را دومین هدف برای برگزاری این مسابقه بیان می كند و می افزاید: تا حدودی در این زمینه هم موفق عمل كردیم، به نظر می رسید خیلی از افراد خود مالك این بناهای تاریخی بودند اما به ارزش آن پی نبرده بودند، چون فكر می كردند از عمر آنها ۱۰۰ سال قبل ارزشی ندارند، به نظر می آید با ادامه دار كردن چنین اقداماتی می توانیم به نتیجه برسیم تا بناهای تاریخی باقی مانده را هم شناسایی نماییم، تا كنون بخشی از بانك اطلاعاتی تهیه شده و برای به نتیجه رسیدن آن، باید ادامه دهیم.

*قدم بعدی برای نجات سردرهای تاریخی را معماران همدانی بر می دارند
او به نتیجه رسیدن این مسابقه را عاملی دانست كه برخی معماران استانی اعلام كنند قصد تهیه نقشه مسیر سردرهای همدان را دارند و می گوید: در این نقشه نقطه هایی كه سر درهای تاریخی در آن قرار گرفته اند، در واقع شناسایی و معرفی می گردند.
وی تاكید می كند: از جانب دیگر این اقدام سبب ایجاد حساسیت هایی برای مدیران مانند شهرداری می شود كه در نقطه ای كه سردری قدیمی وجود دارد، حتا اگر واجد ارزش نباشد، تلاش كنند تا آن حفظ شود، سر درهای قدیمی زیادی مانند سر در مدرسه «پهلوی سابق» كه جزو بی نظیرترین سردرهای ایران بود كه در زمان عریض تر كردن خیابان آنرا تخریب كردند، ازاین رو اتفاق امروز می تواند هشداری برای مسؤولان باشد تا به سادگی جلوی این نوع تخریب ها را بگیریم.
زندی همینطور با اشاره به ایجاد حساسیت شدید بین مردم شهری همدان در برگزاری این مسابقه، به اندازه ای كه خیلی از افراد كوچه ها مكان های جدیدی را به مسؤولان و دوستداران میراث فرهنگی معرفی كرده اند.
این دوستدار میراث فرهنگی همدان با اشاره به اینكه اساساً هنوز آثاری در شهر هستند كه یا از دید عكاسان، دوربوده یا فرصتِ ثبت تصاویر ان ها فراهم نشده است، ادامه می دهد: در صحبت با مدیر كل میراث فرهنگی استان همدان، امیدواریم به ما كمك كنند، تا در سال های بعدی این مسابقه را به صورت عكاسی حرفه ای با دوربین حرفه ای برگزار كرده و آثار را به صورت كتاب یا مجموعه چاپ نماییم.
زندی با اشاره به استقبال مدیر كل میراث فرهنگی از برگزاری این اقدام فرهنگی در سطح شهر همدان، ادامه می دهد: به اعتقاد مالمیر مدیر كل میراث فرهنگی استان، این اتفاق سبب می شود مردم درگیر این اتفاقات بشوند.
او تاكید می كند: با مستندسازی آثار معرفی شده در چارچوب تصویر، تا كنون مرحله شناسایی پشت سر گذاشته شده و الان باید دنبال ثبت و حفاظت از آنها باشیم، اقدامی كه بر عهده میراث و شهرداری و نهادهای دیگر است.
به نقل از زندی، در خلال برگزاری این اتفاق حتی میراث فرهنگی متوجه توجه برخی مالكان بناهای تاریخی نسبت به املاك خود شده كه سر درهای خانه های خویش را مرمت و حفاظت كرده اند.
این دوستدار میراث فرهنگی استان همدان، امیدوار است چنین قدم هایی در دیگر استان های كشور هم برداشته شود تا همه با یكدیگر برای حفاظت از بناهای تاریخی قدم بردارند.
* تا چند دهه آینده، برای درك وضعیت شهری گذشته مشكل خواهیم داشت
معصومه مؤمنی، مدیر اجرایی مسابقه «درانه» هم در گفتگو با ایسنا می گوید: این مسابقه با شعار «نجات سردرهای همدان» كار خویش را آذر امسال شروع كرد و نهادهایی مانند میراث فرهنگی و انجمن پویشگران سفر پاك ما را در برگزاری ان كمك كردند، كه از حدود ۷۰ نفر شركت كننده در این مراسم، نزدیك به ۳۰۰ اثر دریافت شد.
او با اشاره به اینكه می توانستیم مخاطب تخصصی مانند عكاسان حرفه ای و هنرجویان عكاسی را بعنوان برندگان این مسابقه برگزید، می گوید: اما انتخاب را به روش دیگری انجام دادیم و جامعه هدف مردم و شهروندان را انتخاب كردیم، هدف اصلی این حركت درگیر كردن و ایجاد حساسیت شهروندان با داشته ها و ارزش های هویتی شهر بود تا توجه و دقت به نقاط مختلف شهر و محلات اتفاق افتد.
وی مستند نگاری این آثار را از اقدامات حائز اهمیت در این رویداد می داند و ادامه می دهد: هنوز نتوانسته ایم مجموعه مدونی از آثار تاریخی همدان را كه نشان دهنده معماری و بناهای هویتی در دوره های مختلف باشد را داشته باشیم.
او ادامه می دهد: تعداد معدودی از خانه های تاریخی همدان شناسایی شده كه آن نیز، چندان جامع نیست. در این بین بناهایی هم وجود دارند كه گاه متروك شده یا بخش هایی از آن تخریب شده اما قسمت بیرونی و در و سردر هنوز باقی مانده كه قابل مرمت و نجات است كه خود علاوه بر ایجاد زیبایی، شناسنامه هویتی شهر و روایت كننده مجموعه ای از نمادها و نشانه ها و دانش است.
مؤمنی با اشاره به اینكه روند تخریب و از دست رفتن بناهای تاریخی و پرارزش همدان در دهه های اخیر سرعت داشته و امروز فقط تعداد كمی باقی مانده است كه متأسفانه آنها هم به صورت مكتوب و مجموعه ای مدون در دسترس نیست، در این شرایط تا دو سه دهه آینده، برای درك وضعیت شهری گذشته به مشكل برخورد می نماییم.
او با اشاره به اینكه مقرر است علاوه بر نمایشگاه هفت روزه ای از این آثار كه در شهر كتاب در همدان برگزار می شود، می گوید: مقرر است به صورت منسجم در چند فضای دیگر مانند كافه گالری و یكی از سایت های میراث فرهنگی در معرض دید عموم واقع شود تا برای حجم بیشتری از شهروندان و حتی مسافران و گردشگران معرفی شود.



1397/12/14
15:09:43
5.0 / 5
54
تگهای خبر: جشنواره , سفر , شهر , گردشگران
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۲
فراجا
faraja.ir - حقوق مادی و معنوی سایت فراجا محفوظ است

فراجا

یافتن بهترین جا برای گردشگری