فراجا گردشگری
مدیركل دفتر تبلیغات و بازاریابی گردشگری:

ایران را قطب گردشگری محرم نماییم

ایران را قطب گردشگری محرم نماییم به گزارش فراجا مدیركل دفتر تبلیغات و بازاریابی گردشگری معتقد است: باآنكه تاكنون كمتر به «گردشگری معنویت» پرداخته ایم، اما این ظرفیت وجود دارد تا ایران را به قطب «گردشگری محرم» تبدیل نماییم.


محمدابراهیم لاریجانی بعد از آن كه اعلام نمود برنامه های «روز جهانی جهانگردی» با محور محرم مقرر است برگزار گردد و واكنش هایی به این تصمیم نشان داده شد، درباره لزوم تقویت «گردشگری معنویت» در ایران و اهمیت آن در مبحث گردشگری، در گفتگو با ایسنا اظهار كرد: محرم و واقعه عاشورا به قدری جاذبه دارد كه اگر به خوبی در دنیا معرفی شود می تواند گردشگران زیادی را به خود جذب نماید و خوشبختانه این رویداد هرچند در خیلی از كشورها اجرا می شود اما خاستگاه و اصالت مذهبی آن و گستردگی كه در ایران دارد می تواند كشورمان را به قطب گردشگری محرم كه یكی از ظرفیت های «گردشگری تعالی بخش» است، تبدیل كند.
وی اظهار داشت: یكی از انواع گردشگری كه در دنیا به آن پرداخته می شود «گردشگری معنویت» است كه ما در كشور كمتر به آن می پردازیم و یا برخی پروژه ها را در جهت آن با نام «گردشگری تعالی بخش» انجام داده ایم. هرچند در گردشگری زیارتی كه یكی از بخش های گردشگری معنویت یا گردشگری تعالی بخش است، تجارب بسیار خوبی داریم و همه ساله گردشگران زیارتی زیادی را هم جذب می نماییم.
لاریجانی اضافه كرد: در ایران ظرفیت های زیادی برای گردشگری تعالی بخش یا گردشگری معنویت وجود دارد كه زیارت حرم های مطهر، رویدادهای مذهبی، محرم و رمضان تنها بخش های كوچكی از ظرفیت عظیم گردشگری معنویت یا گردشگری تعالی بخش است كه باید شاخص ها و رویدادهای آنرا شناسایی و بستر بهره گیری از آنرا فراهم نماییم.
وی اجرای تورهای محرم را اقدام پرارزش در یزد دانست و افزود: این كار در جهت استفاده از ظرفیت های مختلف موجود در كشور كه می تواند به رویدادی گردشگری تبدیل گردد، انجام شده است.


مدیركل دفتر تبلیغات و بازاریابی گردشگری درباره حركتی كه در یزد شكل گرفته است، اظهار داشت: بیشتر از ده پانزده سال است كه شاهد حضور توریستهای خارجی در روزهای محرم در ایران هستیم ولی این كار در چارچوب اقدامی هدفمند و سازمان دهی شده در كمیته گردشگری مذهبی در یزد پی گیری می شود كه اداره كل میراث استان و شهرداری با یكدیگر همكاری دارند و این ظرفیت می تواند هم به منظور تبلیغ در خارج از كشور و طراحی «تور محرم» و هم برای آشنایی توریستهای خارجی كه در این ایام در ایران هستند، به كار گرفته شود.
وی ادامه داد: در این طرح راهنمایان تور، روحانیون مسلط به زبان های خارجی، هیات ها و تكیه ها خودجوش با محوریت اداره كل میراث یزد فعالیت می نمایند و گشت های درون یزد كاملا مجانی برای گردشگران برگزار می گردد.
به قول لاریجانی، در پنج ماه نخست امسال حدود ۶۰ هزار توریست خارجی به یزد سفر كرده اند كه در محرم امسال سه گروه جمعا به تعداد ۲۰۰ نفر از كشورهای تركیه، اسپانیا و فرانسه ویژه محرم به این شهر سفر می كنند. گروه های دیگری هم در چارچوب سایر تورها این روزها در یزد هستند كه جذب این برنامه می شوند.
او خاطرنشان كرد: محرم سال قبل ۱۲۳۵ نفر از ۲۲ كشور در چارچوب گروه های سازمان یافته توسط كمیته گردشگری مذهبی و معنوی یزد در مراسم محرم حاضر شدند. در یزد قبل از مراسم، برنامه آموزشی برای گردشگران می گذارند و راجع به امام حسین (ع) توضیح می دهند و افرادی كه علاقمند هستند در تورهای طراحی شده ثبت نام می كنند. این اقدام یزد مشابه مراسم «یوم العباس» زنجان است كه از كشورهای مختلف به صورت خودجوش و بدون تور به ایران می آیند تا در مراسم یوم العباس شركت نمایند.
او اظهار داشت: بطور قطع توریستهای خارجی كه این روزها در ایران هستند رویداد محرم برایشان جذاب است و می طلبد مثل برنامه یزد ساماندهی شوند تا با سهولت و معرفت بیشتری در این رویدادها شركت نمایند.
لاریجانی تصریح كرد: با عنایت به این تجارب، لزوم طراحی تورهای ویژه ی محرم هم برای مسلمانان و هم برای سایر ادیان احساس می شود كه بعضی از دفاتر خدمات مسافرتی اقداماتی انجام داده اند، ولی كافی نیست.




منبع:

1398/06/15
23:28:10
5.0 / 5
4265
تگهای خبر: آموزش , بازار , تبلیغات , توریست
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۲
فراجا
faraja.ir - حقوق مادی و معنوی سایت فراجا محفوظ است - سال 1396 تا 1403

فراجا

یافتن بهترین جا برای گردشگری
تماس جهت تبلیغات در سایت: 3722-470-912