فراجا گردشگری
وزارت خانه تازه تاسیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری زیر ذره بین

با حرف زدن كه كار انجام نمی شود!

با حرف زدن كه كار انجام نمی شود! به گزارش فراجا یك فعال حوزه هنرمندان و صنعتگران صنایع دستی درباره افق تعریف شده برای رسیدن به صادرات 2 میلیارد دلاری صنایع دستی در برنامه های وزارت خانه تازه تاسیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به اینكه «با حرف زدن نمی توان به نتیجه رسید و باید برنامه ریزی كرد»، اظهار نمود: باید بتوانیم از همه توان و ظرفیت های موجود برای رسیدن به اهداف تعیین شده بهره ببریم.


حسین بختیاری ـ رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل مجمع ملی هنرمندان و صنعتگران صنایع دستی ـ در گفت و گو با ایسنا درباره وعده علی اصغر مونسان كه اخیرا بر صندلی این وزارتخانه تكیه زده است، در خصوص صادرات ۲ میلیون دلاری تا سال ۱۴۰۴ با تاكید بر اینكه «باید به دور از شعارگرایی عمل كنیم»، اشاره كرد: در ابتدا باید برنامه های مدونی ارائه كرد تا مسئولیت ها و مسیر پیش رو مشخص شود. همین طور باید بتوانیم از همه توان و ظرفیت های موجود برای رسیدن به اهداف تعیین شده بهره ببریم. یعنی مردم، هنرمندان، بخش خصوصی، بخش دولتی و غیره با هم در این راه مشاركت داشته باشند؛ وگرنه قبلا و در دولت قبلی هم از این حرف ها زده شده است.
او با اشاره به اینكه «در حوزه صنایع دستی نیازمند عزم ملی هستیم» و با تاكید بر اهمیت بخش بازرگانی، اضافه كرد: كه اگر این عزم ملی تقویت شود، به رقم ۵ میلیارد دلار صادرات صنایع دستی نیز خواهیم رسید. همه ظرفیت های كشور حتی بخش هایی كه تحریم هستند نیز باید به سمت صنایع دستی جذب شوند. اگر این اتفاق بیفتد و بتوانیم جاذبه ایجاد بكنیم كه سرمایه گذاران در حوزه های صنایع دستی رغبت سرمایه گذاری داشته باشند.
بختیاری همین طور درباره طرح تجاری سازی صنایع دستی كه از دیگر برنامه های وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری می باشد، اظهار نمود: آقای مونسان از بدو ورود به سازمان، شعار تجاری سازی صنایع دستی را عنوان كرده بودند، ولی متاسفانه در این دو سال انجام نشد.
او افزود: در تجاری سازی، صنایع دستی به دو دسته تقسیم می شود؛ دسته اول صنایع دستی هنری است كه آثار فاخر با خلاقیت های هنرمندان را شامل می شود كه بعضی از آنها قابل تكرار هم نیستند. دسته دوم صنایع دستی كاربردی است كه در سبد خانواده های ایرانی و خارجی قرار می گیرد و نیاز به تجاری سازی دارد. تا امروز قسمتی از این كار توسط خود هنرمندان صورت گرفته است، اما متاسفانه به سبب اینكه دستگاه های متولی برنامه مدونی در این زمینه نداشته یا برنامه اجرایی ارائه نداده اند این اتفاق آن گونه كه باید نیفتاده است و ما نتوانسته ایم جایگاه واقعی خودمان را در بازارهای خارجی به دست آوریم.
بختیاری اشاره كرد: این در شرایطی است كه اگر طرح تجاری سازی اتفاق بیفتد، صنایع دستی ایران متحول خواهد شد و می توانیم همانند كشورهای چین و هندوستان یكی از برندهای مطرح صنایع دستی در جهان باشیم؛ البته الان نیز رتبه سوم را داریم كه قابل قبول نیست و می توانیم رتبه بالاتری را داشته باشیم؛ به شرط آن كه دستگاه های متولی به رسالت خودشان عمل كنند و به كمك بخش های غیردولتی برنامه های مدونی را در زمینه تجاری سازی عرضه كنند و آنها را اجرایی كنند.
مدیرعامل مجمع ملی هنرمندان و صنعتگران صنایع دستی همین طور در پاسخ به این پرسش كه آیا تبدیل سازمان به وزارتخانه می تواند در پیش برد این اهداف موثر باشد، تصریح كرد: اگر سیاست های گذشته متوقف شود و برنامه های جدید در اجرای قانون پشتیبانی از استادكاران و هنرمندان صنایع دستی تدوین شود، شاهد اتفاقات خوبی خواهیم بود. این قانون توسط مجلس به تصویب و به دولت نیز ابلاغ گردیده، اما متاسفانه بخشنامه اجرایی آن هنوز تصویب نشده است.




منبع:

1398/06/17
01:40:44
5.0 / 5
4408
تگهای خبر: بازار , جاذبه , صنایع دستی , گردشگری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۴
فراجا
faraja.ir - حقوق مادی و معنوی سایت فراجا محفوظ است - سال 1396 تا 1403

فراجا

یافتن بهترین جا برای گردشگری
تماس جهت تبلیغات در سایت: 3722-470-912