فراجا گردشگری

وقتی برنده ی مناقصه، می بازد

وقتی برنده ی مناقصه، می بازد فراجا: ایسنا/اصفهان طی ماه های اخیر، شكایت هایی از طرف پیمانكاران مرمت آثار تاریخی در اداره كل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان مطرح شده و در سازمان بازرسی استان نیز به ثبت رسیده است.



اعلام مواردی از نارضایتی برخی پیمانكاران مرمت آثار تاریخی نسبت به این مساله كه با وجود اعلام نام آنها بعنوان فرد برنده‌ی مناقصه در سامانه‌ی مناقصات كشور، این اعلام از جانب اداره كل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان مورد پذیرش قرار نمی گیرد و این اداره كل، درباب مرمت بنای به مناقصه گذاشته شده، با فرد برنده‌ی مناقصه قراردادی امضا نمی كند، ایسنا را بر آن داشت تا در این گزارش، ضمن ارائه‌ی دیدگاه دو پیمانكار مرمت آثار تاریخی و برنده‌ی دو مناقصه‌ی مرمت، دیدگاه سرپرست دفتر مرمت اداره كل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان را نیز دراین باره جویا شود.

چرا مناقصه‌ی صوری برگزار می كنید؟

غلامرضا عنایتی ده سرخی كه دارای گواهی صلاحیت پیمانكاری پایه یك مرمت آثار باستانی از سازمان مدیریت و برنامه ریزی كشور است، به ایسنا می گوید: در تاریخ ۲۳ خردادماه ۱۳۹۸ اعلان عمومی نیاز با عنوان «مرمت تزئینات كاشی كاری گریو و یك ترك از گنبد مسجد شیخ لطف الله» در پایگاه اطلاع رسانی مناقصات كشور ثبت گردید بود كه من هم درخواست خودرا در خصوص شركت در این مناقصه در پایگاه اطلاع رسانی مناقصات كشور ثبت كردم و این درخواست در تاریخ ۲۵ خردادماه تائید شد و من بعنوان برنده‌ی این مناقصه انتخاب شدم. حتی یك روز بعد یعنی در تاریخ ۲۶ خردادماه، كارمزد این مناقصه یعنی مبلغ یك میلیون و ۳۲۴ هزار و ۵۰۰ تومان را بوسیله سامانه تداركات الكترونیكی دولت پرداخت كردم. در ادامه وقتی به دفتر مرمت اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان بازگشت كردم، خانم خطابخش سرپرست دفتر با رفتار توهین آمیزی به من گفتند كه نباید در این مناقصه شركت می كردم چون این كار مال فرد دیگری است و چون ایشان پارینه در مسجد شیخ لطف الله كار كردند، باید بازهم ایشان آنرا ادامه بدهند و با وجود اینكه در مناقصه برنده شده بودم كار را به من ندادند.

او ادامه می دهد: من ابتدا این مساله بوسیله شكایت در اداره كل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان دنبال كردم و متن شكایت را هم به رئیس این اداره و معاونین و هم به حراست ارجاع دادم و همه گفتند حق با شماست. تا اینكه یك ماه گذشت و اصلاً نه برای توهینشان و نه برای قرارداد معذرت نخواستند. من گفتم وقتی شما از قبل تعیین كرده اید كه چه كسی مقرر است در این مسجد كار كند پس چرا مناقصه می گذارید و چرا مناقصه‌ی صوری برگزار می كنید؟ و بعد در بازرسی كل استان شكایت كردم و همچنان پیگیر هستم.

به من می گویند شما دروغ می گویید!

عنایتی، كه دارای پروانه ساخت و تولید محصولات صنایع دستی در رشته تراش كاشی سنتی زیررشته كاشی معرق است، خاطرنشان می كند: «در مناقصه‌ی اول كه من برنده شدم، اصلاً شرایطی قرار نداده بودند اما برای دومین بار مناقصه برگزار كردند و شرایط را سخت تر كردند و گفتند باید حتما بر روی گنبد صفوی كار كرده باشد و حتما باید مدرك مهندسی عمران داشته باشد! درواقع شرایط من درآوردی بود چون مهندس ناظر میراث مدرك عمران دارد و نیازی نیست كه پیمانكار هم این مدرك را داشته باشد. با این وجود باز هم من برنده شدم اما من را تائید نكردند و نتیجه‌ی مناقصه را باطل اعلام نمودند و گفتند مداركت كامل نیست. بعد هم اعلام نمودند كه فرد برنده باید پایه سه نظام مهندسی داشته باشد، درحالی كه فردی كه حالا روی گنبد مسجد شیخ لطف الله كار كرده؛ یعنی آقای رضایت كه به قول خانم خطابخش، مدیر پایگاه میراث جهانی نقش جهان، تخصص گنبد دارد، اصلاً مدرك عمران ندارد بلكه پس از باطل شدن نام من، با پسر آقای رضایت كه مدرك مهندسی دارد قرارداد بستند تا به واسطه‌ی پسرشان از پدر او استفاده كنند كه اصل مهارتش در طاق زنی است.







او تصریح می كند: درواقع سوژه مدرك مهندسی عمران هم بهانه‌ی دفتر مرمت اداره كل میراث فرهنگی اصفهان بود چون در سوژه مناقصه نوشته شده «كاشی كاری گنبد مسجد شیخ لطف الله». مگر می خواهند فونداسیون بریزند كه پایه سه مهندسی عمران می خواهند؟ بعدازآن به من گفتند ما نمی خواهیم دیگر روی گنبد كار نماییم یعنی منظورشان این بود كه سوژه مرمت كاشی های این مسجد منتفی شده اما بدون سروصدا ترك تشریفات كردند و درواقع سازمان را دور زدند و اعلام نمودند كه دیگر برای این مساله مناقصه برگزار نمی كنند. آنها از ترك تشریفات استفاده كردند و فردی را كه خودشان می خواستند انتخاب كردند. حتی من قراردادی هم دارم كه مربوط به سال ۸۴ است كه تأییدی است بر اینكه بر روی مرمت ساق گنبد مسجد شیخ لطف الله كار كرده ام اما وقتی این مدرك را به خانم خطابخش نشان دادم او اظهار داشت كه شما دروغ می گویید درحالی كه من بیشتر از بیست سال است كه به صورت تخصصی سابقه مرمت كاشی كاری دارم.

قرار نبود شما برنده شوی!

مهدی تولمی، پیمانكار دیگر سازمان میراث فرهنگی است كه پیش ازاین، مرمت پیشانی كاخ چهلستون را به انجام رسانیده است. او به ایسنا می گوید: بنده چهل متر پیشانی كاخ چهلستون واقع در جبهه‌ی شرقیِ آنرا در سه قرارداد فاز یك، دو و سه انجام دادم؛ یعنی پس از اجرای فاز اول و با عنایت به اینكه هم كمیسیون و هم ناظر از كارم راضی بودند فاز دو و سه را هم انجام دادم اما مرمت جبهه شمالی و جنوبی چهلستون را به فرد دیگری دادند درحالی كه كار مرمت و سوژه موزون سازی مثل نقاشی یك خانه است كه وقتی دو نفر كار كنند درنهایت نتیجه دودست می شود. نه كار من شبیه كسی دیگری خواهد بود و نه كسی می تواند مثل من كار كند و این ذات موزون سازی است.

تولمی تصریح می كند: این واگذاری به این صورت بود كه برای انجام آن مناقصه اجرا شد. البته آن زمان دو مناقصه برگزار شد؛ یكی درباب چهلستون و دیگری هم مربوط به عالی قاپو بود كه ابتدا در مناقصه ای كه برای عالی قاپو انجام شد بدون اینكه كسی مطلع شود، سایت را تنها یك نصفه روز باز گذاشتند و تنها یك نفر در مناقصه شركت كرد كه برنده هم شد! برای مرمت جبهه شمالی و جنوبی چهلستون نیز به من گفتند كه در مناقصه شركت كنم و البته من به چند نفر دیگر اطلاع دادم و درنهایت مناقصه با حضور چند نفر انجام شد و من برنده‌ی مناقصه شدم.

او ادامه می دهد: سامانه اعلام نمود كه من برنده هستم و تائیدیه را برای اداره كل میراث فرهنگی اصفهان فرستاد و اداره كل میراث فرهنگی استان اصفهان هم به من اطلاع داد كه در این خصوص مشكلی وجود ندارد و برای سامانه تهران تائیدیه زدند كه من برنده هستم و ازنظر میراث اصفهان تائید شده ام. ضمن اینكه من حق سامانه یعنی كارمزد دولت واریز كردم اما با وجود تائید من، حتی توسط مسئولین اداره كل میراث فرهنگی استان اصفهان، مسئول وقت دفتر مرمت این اداره كل حاضر نشد با من قرارداد ببندد و گفت قرار نبود شما برنده شوی! درحالی كه حتی رئیس اداره و معاون ایشان هم من را تائید كرده بودند.

نظر سازمان بازرسی، تخلف اداری است

این پیمانكار مرمت خاطرنشان می كند: پس از دو ماه رئیس دفتر مرمت میراث فرهنگی استان اصفهان تغییر نمود و مسئول جدید عنوان نمود كه این مشكل را حل می كند و به من گفتند كه اگر می خواهم كار چهلستون را انجام دهم باید با اسناد خزانه كار كنم و این در حالیست كه چهلستون جزو بناهایی است كه معمولاً اعتبار دارد و اقدامات مرمتیِ آن برمبنای اسناد خزانه صورت نمی گیرد. من هم قبول نكردم كه با اسناد خزانه كار كنم. درنهایت این مناقصه را كنسل كردند و یك دفعه دیگر به مناقصه گذاشتند و به من گفتند باردیگر شركت كن.

او می افزاید: به آنها گفتم كه من در مناقصه‌ی اول برنده شدم و این حق من است. اگر باردیگر شركت كنم نشان دهنده‌ی این است كه حق با شماست. به هر حال در مناقصه‌ی دوم تعدادی شركت كردند و بازهم كار را به فرد برنده‌ی مناقصه ندادند و برای بار سوم به مناقصه گذاشتند و درنهایت فرد موردنظرشان برنده شد و كار را به ایشان دادند؛ درحالی كه من به لحاظ تجربه و گرید مرمتی بالاتر از این فرد بودم.

تولمی با اشاره به ثبت شكایت خود در سازمان بازرسی استان می گوید: درباب این مساله در سازمان بازرسی استان شكایت كردم و آنها تائید كردند كه یك تخلف اداری صورت گرفته است اما عنوان كردند كه ما تنها می توانیم تخلف اداری را ثبت نماییم و نمی توانیم حق وحقوق شما را بگیریم و باید این مساله بوسیله در دادگاه دنبال شود كه من هم به سبب مشغله هایی كه داشتم پیگیر نشدم اما پرونده در بازرسی استان همچنان باز است. بعدها شنیدم كه گفته اند هرچه به من زنگ زده اند من نرفته ام قرارداد ببندم! درحالی كه اصلاً چنین چیزی نیست.

این پیمانكار مرمت تصریح می كند: متأسفانه همیشه این خودی و غیرخودی كردن ها در سازمان میراث فرهنگی استان بوده و من هم بعدازاین جریان، سفره ام را از آنها جدا كرده ام و برای خودم كار می كنم. به هر حال روزی سوژه مرمت چهلستون سرباز می كند و دورنگ شدن و دودست بودن موزون سازی های رنگی مشخص می شود و آن زمان است كه مدیریت نادرست باید پاسخگو باشد.

پروژه های میراث فرهنگی نباید در سامانه مناقصات قرار بگیرد

فریبا خطابخش، مسئول دفتر مرمت اداره كل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان درباب دو مورد تخلف اداری صورت گرفته در این اداره، در گفت و گو با ایسنا اظهار می كند: یك دوره ای پروژه های مرمتی استان به این صورت بود كه ما پروژه ها را به افرادی كه می دانستیم تخصص آنها در چه زمینه ای است واگذار می كردیم؛ چون پروژه های ما خاص است و ما می دانستیم پیمانكاران در تزئینات نقاشی، كاشی، گچ بری و هر مورد دیگری تخصص خودشان را دارند و تخصصی كار می كنند اما اشتباهی كه در بناموزه ها صورت گرفته این است كه در گواهی صلاحیت پیمانكاری آنها نوشته می شود گرید مرمت آثار باستانی و این مساله را مشخص نمی كنند كه تخصص آنها در چه زمینه است درحالی كه ما خودمان می دانیم فلان شخص روی چه زمینه ای تخصص دارد ولی به سبب این ایراد، اخیراً باب شده بود كه مثلاً كسی كه تخصصش كاشی است، در مناقصه‌ی مربوط به مرمت بنا شركت می كرد، یا فردی كه تخصص تزئینات نقاشی دارد در مناقصه‌ی كاشی شركت می كند، صرفاً به این علت كه پروژه ای خاص است و پول نقد است!

او ادامه می دهد: حتی گاهی پیمانكارانی شركت می كردند كه بومی اصفهان نبودند! مثلاً از زاهدان می خواستند روی گنبد مسجد امام كار كنند و این قدر هم مبلغ مناقصه را پایین می زدند كه برنده شده و پروژه را بگیرند. این مساله درباب پروژه های خاص مشكلاتی را برای سازمان میراث فرهنگی به وجود آورده است و ما چندین بار هم اعلام كردیم كه پروژه های میراث فرهنگی نباید در سامانه مناقصات قرار بگیرد و بدین سان معضلات زیادی برای سازمان میراث فرهنگی به وجود آمد.

گنبد مسجد شیخ لطف الله را فدای یك نفر نمی كنم

خطابخش می افزاید: چطور می توانم اجازه دهم كسی بیاید روی گنبد مسجد شیخ لطف الله كار كند كه او را نمی شناسم و نمی دانم تخصصش چیست؟ از طرفی فردی كه روی كاشی های بدنه های صاف كار می كند با كسی كه روی گنبد كار می كند متفاوت می باشد. به همین دلیلهای ما در سامانه شرایطی را گذاشتیم، چون بعضی وقت ها احتیاج است كه فرد موردنظر بر روی كاشی های گنبد كار كرده باشد نه فقط بدنه های صاف و باید سابقه ای در این خصوص داشته باشد تا بیاید روی گنبد مسجد شیخ لطف الله یا بناهای شاخص دیگری مثل چهارباغ و یا مسجد امام و... كار كند. وقتی فردی تا حالا روی گنبد شیخ لطف الله كار نكرده باشد من اجازه نمی دهم آنجا كار كند.

او تاكید می كند: من نمی توانم گنبد شیخ لطف الله را فدای یك نفر كنم كه تا حالا روی گنبد كار نكرده است! نمی توانم گنبد مسجد امام را فدای یك نفر كنم كه رقم مناقصه را پایین زده و یا مثلاً از زاهدان شركت كرده و من اصلاً نمی دانم چه كسی است! وقتی من می گویم رزومه ارائه نمایید منظورم این است كه فرد بیاید قراردادی به من نشان دهد كه مثلاً ده سال است روی گنبد فلان بنا قرارداد می بندد و كار می كند، درحالی كه برخی منظور ما از رزومه را متوجه نمی شوند و یك برگه را پر می كنند و صدتا كار می نویسند! من هم می توانم چنین رزومه ای بنویسم اما رزومه باید مستند باشد.

مدیر پایگاه میراث جهانی نقش جهان تصریح می كند: در مرمت گنبد مسجد شیخ لطف الله، فقط مرمت كاشی موردنظر ما نیست بلكه ما باید باری را از روی گنبد پیاده نماییم كه مجبوریم آن بار را یك دفعه پایین و باردیگر روی گنبد حساب نماییم بدون هیچ كم و زیادی. پس به یك نفر نیاز داریم كه تخصص عمران داشته باشد و این بارها را در سازه حساب كند؛ بنا بر این یك استادكار كه فقط مرمت كاشی انجام داده، نمی تواند چنین كاری را انجام بدهد.

حتی اگر فردی در مناقصه برنده باشد می توانم او را رد كنم

خطابخش ادامه می دهد: من روی پروژه های خاصم، استادكارهای خاصی را مدنظر دارم و هیچ وقت نمی آیم مسجد شیخ لطف الله، مسجد امام و عالی قاپو را به كسی بدهم كه تخصص نداشته باشد. برای ما قانون مشخص كرده كه وقتی فرد شرایط را ندارد حتی اگر در مناقصه برنده شده باشد، می توانیم او رد نماییم. چون ما در سامانه اعلام می نماییم كه درصورتی كه این شرایط را نداشته باشید سازمان می تواند شما را تائید نكند.

مدیر پایگاه میراث جهانی نقش جهان با اشاره به اظهارات غلامرضا عنایتی می گوید: آقای عنایتی هیچ مدرك مستند یعنی هیچ قراردادی به ما ارائه نكرده كه نشان دهد بر روی گنبد كار كرده باشد. ایشان فقط بر روی سطوح صاف كار كرده اند نه گنبد. مناقصه را هم از عمد پایین زده اند تا برنده شوند درحالی كه ایشان خودش باید برآورد كند كه وقتی از رقم من پایین تر می زند می خواهد از كار من بزند و من نمی خواهم از كار زده شود. كار باید با بهترین كیفیت صورت گیرد آن هم روی شیخ لطف الله كه همه بر روی آن حساس هستند و كاشی های صفوی دارد و تزئینات خیلی خاصی در زمینه كاشی های آن وجود دارد. درواقع آجر لعاب دار است و برای من و سازمان حساسیت دارد.

او خاطرنشان می كند: ما در مرمت گنبد مسجد شیخ لطف الله، دانه دانه كاشی های صفوی را پایین می آوردیم، پاك سازی می كردیم و باردیگر در چارچوب گنبد می چیدیم و باردیگر بالا می بردیم. كار فوق العاده سختی بود و باری كه از گنبد خالی می شد باردیگر باید همان بار محاسبه و روی گنبد چیده می شد. آقای عنایتی فقط كاشی كار است و به لحاظ عمرانی و سازه ای صفر است؛ یعنی اگر آن بار را خالی می كرد نمی توانست حساب كند چه باری باید روی گنبد چیده شود.

خطابخش تاكید می كند: ما در این موارد باید از استادكارهایمان استفاده نمائیم و بنا بر این آقای رضایت بر روی این پروژه كار كرد كه حدود ۸۰ سال سن دارد. كسی كه در این سن روی گنبد كار می كند عاشق است، گچی كه درست می كند، عین سیمان می شود و هیچ كس نمی تواند آن گچ را درست كند. من هم آن گچ را می خواهم كه وقتی باران آمد گچ نپوسد.

دلم برای گنبد شیخ لطف الله می سوزد

سرپرست دفتر فنی اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان ادامه می دهد: باید به من و اداره كل میراث فرهنگی استان حق بدهید كه نمی توانیم بگذاریم هركسی روی مسجد شیخ لطف الله كار كند. آقای عنایتی در این خصوص همه جا اعتراض كرده و رأی نیاورده است. من به آقای عنایتی گفتم اگر می خواهی كار كنی بر روی قراردادهای در رابطه با بدنه ها شركت كن و نه گنبد. ایشان چند تا پروژه هم روی كاشی های بدنه‌ی مسجد امام كار كرده ولی قراردادی كه روی گنبد كار كرده باشد نداشته است. باید به ما قرارداد مستندی در خصوص كاركردن روی گنبد نشان دهد؛ ضمن اینكه اگر قرارداد مرمت گنبد وی در هر جای دیگر ایران باشد من قبول نمی كنم. می دانم ایشان كار گنبد نكرده است. گنبد خاص است و مهم ترین موضوعش در مرمت، قالب است یعنی باید قالب ترك گنبد را با آن حجم و با آن ارتفاع دربیاوری و بعد درست بالا برود. من دلم برای گنبد شیخ لطف الله می سوزد كه مربوط دوره صفویه است.

خطابخش با اشاره به اینكه پروژه های میراث فرهنگی نباید در سامانه مناقصه قرار بگیرد می گوید: ما نظرمان این بود كه میراث فرهنگی اصلاً نباید در این سامانه قرار بگیرد، چون واقعاً لطمه می بیند. بعضی بناها مثل عالی قاپو، هشت بهشت، مسجد جامع، مسجد شیخ لطف الله یا چهلستون پروژه های خاصی هستند كه افراد محدودی باید بر روی آنها كار كنند و ما باید به صورت استعلامی یا ترك تشریفات قرارداد ببندیم؛ یعنی بگوییم كه ما می خواهیم این بنا را فقط بدهیم به فلان شخص كار كند چون تخصصش این است. برای مثال در یك دوره ای استاد منشئی در ایوان عالی قاپو كار می كرد و واقعاً كسی به جز ایشان نمی تواند ستون های عالی قاپو را پایین بیاورد. ما همه دلواپس بودیم كه اگر فرد دیگری كار كند ممكنست ستون های عالی قاپو از وسط بشكند ولی استاد منشئی خبره‌ی این كار شده بود. آوردن آن ستون با آن ارتفاع در ایوان عالی قاپو و آهن گذاری در آن كار هیچ كس جز ایشان نبود و ما مجبور بودیم ترك تشریفات نماییم و بگوییم خودشان كار را انجام دهند و نمی توانستیم كار را دست فرد دیگری دهیم.

او می افزاید: مزیت دیگر این استادكاران قدیم و بازنشسته سازمان میراث فرهنگی این است كه علاوه بر نظارت اداره كل میراث، خودشان هم ناظر هستند و به نظارت ما كمك می كنند. من نمی توانم این ستون را دست كسی بدهم كه تا حالا به عمرش ستون پایین نیاورده است چون من یك عالی قاپو و یك شیخ لطف الله دارم و باید با فكر وارد شوم و بدانم چه استادكاری وارد كار آن می شود.

مدیر پایگاه میراث جهانی نقش جهان تصریح می كند: گاهی ممكنست فردی در مناقصه برنده شده باشد اما مورد تائید ما نباشد به این علت كه شاید آن فرد سابقه‌ی بدی در میراث فرهنگی داشته باشد؛ یعنی پروژه ای را كار كرده كه بنا تخریب شده و در این صورت، میراث فرهنگی دیگر از این پیمانكار استفاده نمی كند و حتی اگر صد پروژه هم در مناقصه برنده شود، چون رزومه خوبی ندارد ما اجازه نمی دهیم كه پروژه‌ی دیگری را شروع و بازهم خراب كند.

خطابخش با تاكید بر اینكه پروژه های میراث فرهنگی قابل برگشت نیست و بنا بر این این افراد از لیست پیمانكارهای میراث فرهنگی خارج شده اند می گوید: به هر حال ما در شرایط پیمانی، شروطی را می گذاریم كه پیمانكاران باید واجد آن باشند و اگر ما پیمانكاری را تائید نمی نماییم، حتما آن شرایط را نداشته، درغیراین صورت ما نمی توانیم به این راحتی آنها را رد نماییم. شرایط ما هم برای هر بنا متفاوت می باشد و اصلاً زد و بندی وجود ندارد.

نمی توانم بنایی را فدای لج و لجبازی كنم

او در ادامه خاطرنشان می كند: زمانی كه آقای رضایت بر روی گنبد مسجد شیخ لطف الله در حال كار بود، آقای نریمانی ذی حساب سازمان، پروژه را از بالای مسجد و نزدیك دیدند و پایین آمدند به من گفتند كه آقای رضایت عاشق است كه این كار را انجام می دهد وگرنه اگر عاشق نبود با این سن روی گنبد نمی رفت و اگر من به او یك میلیارد هم بدهم كم است.







خطابخش می گوید: من نمی توانم بنایی را فدای لج و لجبازی پیمانكاری كنم. اینكه می گویند زد و بند، همه اش حرف است و من مطمئنم هركسی كه مُطلع باشد، نمی گذارد بناهای شاخص ما فدای یك سری رفتارهای ناشایست شود. نمی گذارم فردی روی گنبد كار كند كه به خاطر سود كردن، قیمت مناقصه را خیلی پایین بزند و برنده شود و تخصصی هم درباب گنبد نداشته باشد. من این كار را نمی كنم یا اشتباه می كنم كه در این صورت این مسئولیت را از روی دوش من بردارند و یا درست می گویم و می گویند برو كار كن. من جایی نشسته ام كه باید از میراث فرهنگی حمایت كنم و بناهای شاخصمان را با چنگ و دندان حفظ كنم و سفت وسخت هم ایستاده ام. هركسی هم هر حرفی كه می خواهد بزند، چون من خودم را می شناسم.

سرپرست دفتر فنی اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان، با تاكید بر اینكه مناقصه‌ی عالی قاپو نه با حضور یك نفر بلكه با حضور چند نفر برگزار شد، در مورد مناقصه‌ی كاخ چهلستون نیز اظهار می كند: سوژه مناقصه‌ی مرمت چهلستون زمانی انجام شد كه من مسئول دفتر مرمت اداره كل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان نبودم و آقای تولمی برنده‌ی این مناقصه بودند ولی چون اعتبار آن نیامده بود قرارداد آن نیز بسته نشد؛ یعنی تا زمانی كه من در اردیبهشت ماه بعنوان مسئول دفتر مرمت استان منصوب شدم، اعتبار چهلستون به صورت نقد نیامده بود بلكه حالت اسناد داشت و من از آقای تولمی خواستم كه به صورت اسناد قرارداد ببندد تا یك ماه بعد كه پول نقد برای چهلستون بیاید اما ایشان حاضر به بستن قرارداد نشد. ما هم حدود سه ماه سوژه را راكد نگه داشتیم و بعد باردیگر مرمت چهلستون در مناقصه گذاشته شد و از آقای تولمی خواستیم شركت نماید كه قبول نكرد.

او ادامه می دهد: البته در مناقصه‌ی دوم فردی كه قبول شد شرایط موردنظر را نداشت و از نظر اداره میراث فرهنگی استان تائید نشد و مجدداً مناقصه‌ی دیگری انجام شد كه آقای ملك مدنی برنده شدند و تمام شرایط موردنظر ما را داشتند كه با ایشان هم قرارداد بسته شد. آقای تولمی خودشان برای بستن قرارداد نیامدند و عدم شركت ایشان هم به سبب اسناد بود.

خطابخش توضیح می دهد: بجای پول نقد، برای قرارداد بستن، اسناد مدت داری می آید كه باید آنها را در بورس تبدیل كنند و چون اوایل كار با اسناد بود و كسی شناخت چندانی نداشت، آن قبول نكردند؛ درحالی كه الان همه دارند با اسناد كار می كنند. ما هم با دودست شدن كارهای مرمتی ازجمله چهلستون موافق نیستیم و ترجیح می دهیم یك تیم آنرا انجام دهد تا دودست نشود اما قسمتی كه آقای تولمی كار كرد، ربطی به زیر سقف نداشت.

برگزاری یك مناقصه بر اساس رقابت است و شركت كنندگان باید در شرایط یكسان رقابت كنند و در این میان، توجه به منافع صنفی پیمانكاران و احقاق حقوق آنها و رسیدگی به بسترهای فساد آمیز در جریان برگزاری مناقصات و درمجموع لطمه شناسی حقوقی مناقصات، اهمیت بسیاری دارد اما از سویی دیگر امروزه بجای مناسب ترین قیمت، كمترین قیمت مبنای تعیین برنده قرارگرفته است كه با نص قانون در تناقض است و این موضوع، نه تنها درباب مناقصات با سوژه مرمت آثار تاریخی بلكه در هر زمینه ای باید موردتوجه قرار گیرد؛ بدین سبب لازم است در اسناد مناقصه و از ابتدا روش ارزیابی به صورت مشروح و با ذكر نحوه‌ی تأثیرگذاری اعلام گردد تا نه حقی پایمال شود و نه تخلفات ناشی از اعمال تفسیر سلیقه ای درباب نحوه‌ی تعیین برنده‌ی یك مناقصه را از طرف سازمان مناقصه گذار به همراه داشته باشد.





منبع:

1398/09/05
14:58:01
5.0 / 5
3028
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۱
فراجا
faraja.ir - حقوق مادی و معنوی سایت فراجا محفوظ است

فراجا

یافتن بهترین جا برای گردشگری