فراجا گردشگری
گزارش فراجا؛

سرایت اجرای تورهای گردشگری بدون خرید به ایران

سرایت اجرای تورهای گردشگری بدون خرید به ایران فراجا: اجرای تورهای گردشگری NO SHOPPING به ایران هم سرایت كرد و اخیرا آژانس های مسافرتی كارگزار در خارج از كشور به آژانس داران ایرانی اعلام می كنند تورهای بدون خرید فروخته اند.



به گزارش فراجا به نقل از مهر، اجرای تورهای گردشگری با شرط NO SHOPPING به ایران هم سرایت كرده و آژانس های مسافرتی كارگزار در خارج از كشور به آژانس داران ایرانی اعلام می كنند توری كه فروخته ایم خرید ندارد. یعنی راهنمای تور اجازه بردن گردشگران به مراكز خرید را ندارد. آنها فقط مقرر است از مراكز دیدنی ایران بازدید نمایند. این نوع تور در كشورهای دیگر هم رایج است خصوصاً در چین و تركیه.
بنابراین اتفاق جدیدی نیست؛ تورهایی كه بازدید از مراكز خرید را در لیست مراكز دیدنی ندارند، معمولاً گران تر از آنهایی باشند كه با خرید همراه هستند. به این ترتیب، شركت كارگزار برنامه ریزی می كند تا مقداری از درآمدها و سودش را از سود حاشیه خرید مسافران كسب كند در نتیجه نرخ تور پایین می آید.
در كشورهای دیگر، این یك روال است و كارگزاران و برگزار كنندگان تور، ازپیش با فروشندگان صحبت می كنند تا اگر مسافر از آنها خریدی كرد، درصدی از آن خرید به شركت داده شود. از آن درصد هم به راهنما مبلغی تعلق می گیرد. ولی در ایران این ساز و كار وجود ندارد. معمولاً این كمیسیون در ایران به راهنمای ایرانی یا خارجی و یا حتی راننده تعلق می گیرد ولی در كشورهای دیگر این كمیسیون بین فعالان برگزاری آن تور تقسیم می شود.
در این باره، محمد منظرنژاد راهنمای گردشگری به خبرنگار مهر درباره منتفعان تورهای بدون خرید، اظهار داشت: اگر بخواهیم مساله را به صورت صنعتی بررسی نماییم، باید ببینیم برگزاری این تورها برای چه كسی مفید است؟ باید گفت همه چیز بستگی به اخلاق دارد. ممكنست جنسی به قیمت خریداری شده و زمانی كه مسافر به كشورش برمی گردد متوجه آن شود كه با نرخ مناسبی خرید كرده است بعضی از اوقات هم ممكنست فروشنده به دو برابر قیمت جنسی را به توریست بفروشد و سود بیشتری به دست آورد. برخی از فروشندگان صنایع دستی قیمت واقعی را اعلام می كنند و به راهنمای خارجی می گویند كه نمی خواهم تو هم نرخ را بالا ببری و به من درصد بیشتری بدهی.
وی اضافه كرد: متأسفانه وقتی از آژانس های خارجی بازخورد می گیرم، متوجه می شوم مثلا گردشگران از كیفیت غذا ناراضی هستند. وقتی پیگیری می كنم می بینم چون به رستوران پول كمی داده شده آنها هم غذای بی كیفیتی را جلوی توریست گذاشته اند. بدین سبب جوابی نداریم بدهیم. بدین سبب با رستوران ها صحبت كرده و به راهنما گفته ایم گردشگران را به رستورانی كه ما گفته ایم و منوی غذایی كه در نظر گرفته شده ببرید. بسیاری از آنها هم ناراحت می شدند. تا اینكه به یك حالت نرمال رسیدیم و گفتیم از این به بعد، راهنما بر طبق لیست قیمتی كه ما می گوییم به هر رستورانی كه می خواهند ببرند تا هزینه اش برای ما قابل كنترل باشد. در این صورت اگر از سمت توریست خارجی مورد بازخواست قرار بگیریم می دانیم چه غذایی با چه قیمتی به او داده ایم.
منظر نژاد درانتها اظهار داشت: در اروپا تورهای بدون خرید متداول نیست. اما در بازار تركیه و چین، این تورها طرفدار زیادی دارند. همین طور منافع زیادی نصیب آژانس ایرانی از محل فروش فرش و صنایع دستی می شود. معمولاً از كشور مبدا روی یك صنایع دستی مانند فرش تبلیغات انجام می شود كه اگر توریست بگوید می خواهد به محل فروش برود، از همانجا برنامه ریزی می كنند كه كجا او را برای خرید ببرند. اگر راهنما وظیفه اش را به درستی انجام دهد و توریست حتی به او اعتماد صحیح داشته باشد، چه بسا از خریدی كه انجام داده، راضی باشد و حتی پاداشی هم جداگانه برای راهنما در نظر بگیرد و مسافر همیشگی او شود.


منبع:

1398/10/24
19:13:13
5.0 / 5
3859
تگهای خبر: بازار , تبلیغات , توریست , صنایع دستی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۲
فراجا
faraja.ir - حقوق مادی و معنوی سایت فراجا محفوظ است - سال 1396 تا 1403

فراجا

یافتن بهترین جا برای گردشگری
تماس جهت تبلیغات در سایت: 3722-470-912