فراجا گردشگری
عصو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی تاكید كرد:

لزوم نهادینه شدن مسئولیت های اجتماعی در صنعت جدید گردشگری

لزوم نهادینه شدن مسئولیت های اجتماعی در صنعت جدید گردشگری فراجا: ایسنا/یزد عضو هیات علمی دانشكده مدیریت گردشگری دانشگاه علامه طباطبایی تهران به لزوم ارتقای مسئولیت های اجتماعی در صنعت جدید گردشگری اصرار كرد و آموزش زبان مادری هر قوم را بنیادی ترین و اساسی ترین آموزه ذی نفعان و مدیران گردشگری برای آموختن فرهنگ های هر قوم و ملیتی دانست.


«حمید ضرغام بروجنی» در نشست تخصصی گردشگری كه با حضور ذی نفعان و اساتید دانشگاهی روز چهارشنبه در دانشگاه یزد برگزار شد، طی سخنانی با بیان این كه نباید اقدامات انجام شده در حوزه گردشگری به اصالت و تفكر یزدی ها لطمه بزند، اظهار نمود: یزد به جز زیبایی های معماری، از زیبایی های رفتاری و انسانی ارزشمندی برخوردارست كه به تمدن ویژه ای در یزد تبدیل گشته است.
وی با بیان این كه گردشگری از گذشته تابحال گرفتار تحولاتی در نحوه ارائه شده است، اظهار داشت: تغییرات گردشگری ناشی از تغییرات ذی نفعان این صنعت است پس ابهامات این حوزه باید بررسی شود.
ضرغام بروجنی با تاكید بر این كه اگر نیازهای آموزشی حتی در عالی ترین نوع برنامه ها بدون پرورش نیروی انسانی آگاه و كارآمد رفع نشود، موفق نخواهیم بود، اظهار داشت: پرورش نیروی انسانی اندیشمند نیاز به آموزش هدفمند دارد.
وی با اشاره به این كه تفكر اولیه گردشگری با عنوان گردشگری انبوه مباحثی مانند مسائل زیست محیطی را در نظر نداشته است، اظهار داشت: این نوع تفكر كه در واقع درآمد ناشی از خدمات در طول زمان است، صرفاً به رضایت توریست منتج می شد اما با توسعه دستاوردهای گردشگری نوع دیگر گردشگری در دوران كنونی به وجود آمد كه علاوه بر رضایت گردشگر، مردم و جوامع محلی، مسائل زیست محیطی و بعد از آن رضایت توریست را مطرح كرده كه بوسیله ان می توان توسعه همه جانبه گردشگری را شاهد باشیم.
عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به تفكر شغل آور و تغییردهنده اقتصاد صاحبان و تصمیم گیران سیاست های كلی گردشگری، اظهار نمود: ثابت شده است كه این نگاه صحیح نیست چونكه اساس گردشگری بر فرهنگ استوار است و به شكلی فعالیت فرهنگی بشمار می رود و در ازای خدمات ارائه شده درآمدی نیز كسب می شود.
وی ادامه داد: چنین نگاهی با وجود تصمیم گیری ها موفقیت آمیز نخواهد بود چونكه امروزه تنوع گردشگری و ادغام آن با ورزش و مسائل زیست محیطی مانند گردشگری دوچرخه، گردشگری كوه و كویر و تغییرات آن همسو با تنوع سریع تكنولوژی، تغییرات برنامه های آموزشی را می طلبد.
ضرغام بروجنی با تاكید بر این كه برنامه های گردشگری منطبق بر جریانات امروزه جامعه نیست، اظهار داشت: گردشگری هم اكنون نیازمند بروز شدن خصوصاً در مهارت های لازم برای ارتقای نیروی انسانی در بازار كار كنونی است.
وی گردشگری در جامعه امروز را صنعتی نهادینه برای مردم خواند و اظهار داشت: این صنعت در حال رشد و پویا باید كشف و به اجرا گذاشته شده و زوایای مختلف آن دیده شود اما در تمام این موارد، توسعه گردشگری بدون حمایت ذی نفعان ممكن نیست پس باید منافع آنها در این صنعت ارزیابی شود.
وی با اشاره به موارد نظریه ای مربوط به ذی نفعان، به نظریه مبتنی بر مسیولیت های اجتماعی بعنوان راهكاری از طرف حقوق بشر بمنظور پاسخگویی به نیازهای ذی نفعان در صنعت گردشگری اشاره و اشاره كرد: در ادبیات مدیریت گردشگری، پایین ترین پایه مربوط به مسئولیت های اقتصادیست هرچند كه امروز برای ما به عمده ترین مسئولیت تبدیل گشته است.
این عضو هیات علمی دانشگاه اضافه كرد: در عین حال كه سودآوری و اقتصادی بودن گردشگری اهمیت دارد اما مسئولیتهای ارتقا یافته تری در این صنعت وجود دارد كه شامل مسئولیت قانونی، مسئولیت اخلاقی و مسئولیت مصلحتی است كه هدف ایجاد آنها ارتقای جوامع و شركت ها و جامعه ساز بودن گردشگریست.
ایشان سپس به لزوم شناسایی ذی نفعان در صنعت گردشگری اشاره نمود و اضافه كرد: ذی نفعان شامل سهام داران، مشتریان، كار كنان، تامین كنندگان و جامعه محلی است كه البته سازمان جهانی جهانگردی با نگاهی گسترده تر رقبا و رسانه ها را نیز بعنوان ذی نفعان در نظر گرفته است.
وی با بیان اهمیت نظریه ذی نفعان، اظهار داشت: توجه به این مسئله، به كسب و تولید ارزش ذی نفعان و افزایش ثروت اجتماعی مرتبط می باشد بطوریكه حتی سود سرمایه گذار نیز پایدار و در كوتاه مدت ضریب بازگشت آن افزایش یافته و كیفیت فعالیت ها را ارتقا می دهد و این مسئله به حفظ عناصر مختلف در كنار هم منتج می شود.
این استاد دانشگاه علامه طباطبایی با تقسیم بندی های مختلف ذی نفعان به میزان تفاوت درگیری و میزان دخالت و قدرت آنها، اشاره كرد: میزان اثرگذاری و درگیری هر ذی نفع متفاوت می باشد اما در این میان گروهی كه تاثیر زیاد و درگیری كمی دارند، گروه خطرناكی به شمار می روند اما گروه های مختلف دیگر نیز با آموزش قابل مدیریت و كنترل هستند.
وی با اشاره به ارزشمندی نیروی انسانی در سیستم گردشگری، اظهار داشت: برنامه هایی كه حالا باید به نیروی انسانی گردشگری ارائه شود باید دارای مهارت نو و بروز و متكی به علم روز و روش های روز دنیا باشد و متناسب با دستاوردهای انسانی زیرساخت های مورد نیاز شامل ابزارهای ارتباطی، شبكه و تخصص های مورد نیاز نیز ایجاد شوند.
وی با تاكید بر این كه تمام نیروهای انسانی در سیستم گردشگری شامل كاركنان و انواع مدیران نیازمند آموزش نظریه و عملی هستند، اظهار داشت: باید هر قشر محدوده وظایف خودرا بشناسد و با آموزش مناسب خود، گردشگری را ارتقا دهد اما به هر حال هر فرد در بخش گردشگری با برخورداری از آموزش ها و توانمندی ها برای اموختن و یادگرفتن فرهنگ های مختلف در صنعت گردشگری به آموزش زبان مادری ان فرهنگ نیاز دارد.
ضرغام بروجنی درانتها اشاره كرد: بنیان ارتباط هر فرد با فرهنگ دیگر با آموزش زبان آن قوم یا كشور شكل می گیرد چونكه بدون زبان نمی توان فرهنگ حاكم بر آن قوم را یاد گرفت.




منبع:

1398/12/02
13:53:35
5.0 / 5
3963
تگهای خبر: آموزش , بازار , توریست , جهانگردی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۴
فراجا
faraja.ir - حقوق مادی و معنوی سایت فراجا محفوظ است - سال 1396 تا 1403

فراجا

یافتن بهترین جا برای گردشگری
تماس جهت تبلیغات در سایت: 3722-470-912