فراجا گردشگری
رییس ایكوم ایران عنوان كرد

تاكید بر احیای دارالفنون

تاكید بر احیای دارالفنون به گزارش فراجا رئیس ایكوم ایران اظهار داشت: دل نگرانان دارالفنون تلاش كنند لوكوموتیو فرهنگی این بنا را به ریل خود برگردانند. به احیای مجدد دارالفنون و آغاز فعالیت آن بعنوان یك موزه مدرسه نیازمندیم.


به گزارش فراجا به نقل از ایسنا، سیداحمد محیط طباطبایی در جلسه ای که یکم مهر همزمان با شروع سال تحصیلی در مدرسه تاریخی دارالفنون برگزار شد، اظهار نمود: از آغاز تاسیس این مدرسه در دوره قاجار و ناصری تا امروز نه تنها آن فضا، تربیت کننده نسلی مهم از فرهیختگان کشور بوده که همان فارغ التحصیلان در دیگر فضاهای آموزشی از مدرسه تا دانشگاه به تربیت جوانان پرداختند و بدین سان هیچ نهاد آموزشی در کشور تأثیری را که دارالفنون در جریان توسعه و روند پیشرفت ایران داشته، برعهده نداشته است.
او با بیان این که پس از کاخ گلستان و مراکز مهم قاجار، «دارالفنون» مهمترین نهاد از نظر کالبدی و محتوایی است، اظهار داشت: این مکان تاثیر مهمی در همه جریان های فکری، صنعتی، علمی، اقتصادی و اجتماعی کشور از خود به جای گذاشته است، به خصوص پس از انقلاب مشروطه در سال ۱۲۸۵ که مهمترین جنبش از نظر توسعه در ایران، سرلوحه همه فعالان در کشور شد.
او با تاکید بر این که ایجاد مدرسه و مدرسه سازی و توسعه امور آموزش در کشور نمونه ای از این جنبش به حساب می آید، افزود: فارغ التحصیلان دارالفنون و دست پرورده های چنین نهادی در سرتاسر ایران، مهمترین نقش در جریان آموزشی و توسعه ای را از خود به جای گذاشته اند.
رئیس ایکوم ایران دوران طلایی دارالفنون را از زمان تأسیس آن مرکز تا تاسیس دانشگاه تهران با یک روند یکسان دانست و اظهار داشت: در همه این دوران خیلی از فعالیتهای جدید علمی و آموزشی مانند مفهوم ایجاد موزه و مکان پژوهشی در این فضا بوجود آمد و خیلی از مفاهیم تخصصی در حوزه های دیگر مانند پزشکی بهداشت و سایر موارد هم به مرور به وجود آمدند.
محیط طباطبایی با تاکید بر این که دارالفنون به دانشگاه تهران مهمترین هدیه را می دهد، اظهار نمود: جمع استادان دانشگاهی به صورت بی واسطه و باواسطه تربیت شده این مدرسه هستند که در واقع بعنوان مدرسان دانشگاه در آن مرکز تربیت شده اند و بعد از آن دبیرستان دارالفنون بعنوان دبیرستان مادر تا زمان فعالیتش کار می کرد.
او با تاکید بر این که دارالفنون بعنوان یکی از آثارِ مفاخر کشور تلقی می شود، به نمونه آثار تاریخی به نمایش درآمده در موزه ملی ایران مانند جام حسنلو یا محراب زرین فام که نشانه هنر و فرهنگ و نقش و تأثیر آن بر فرهنگ جهان و دوره اسلامی است، اشاره نمود و افزود: دارالفنون یکی از آثار مهم فرهنگی تاریخی معاصر کشور است و نگینی بر همه فعالیتهای فرهنگی به حساب می آید.
رئیس ایکوم ایران در بخش دیگری از صحبت هایش دارالفنون را به دو بخش اصلی تقسیم کرد و اظهار داشت: بخش نخست را می توان بخش ضعیف و مهم آن دانست که کالبد این بنا را تشکیل می دهد و بخش دوم که قسمت قوی و مهمتری است و محتوای آنرا تشکیل می دهد، هنوز اثرات ادامه دار و اثربخشی دارد.
او تصریح کرد: احیای دارالفنون به صرف فقط دیدن و تماشا کردن یک بنای تاریخی نیست، بلکه یک مفهوم واقعی دارد مانند این که اثری موزه ای که به صورت یک اثر شاخص راهنمای جریانات جهان باشد پس دارالفنون بعنوان یک نهاد موزه ای که از قضا کامل هم هست همه نهادها و اجزا را شامل می شود که مهمترین رکن آن از ابتدا تابحال آموزش بوده است.
به اعتقاد وی، دارالفنون در کنار آموزش فعالیتهای فرهنگی و پژوهشی تولیدات و همه آن چه در مفاهیم فرهنگی و عقلی از این مرکز آموزشی نشأت می گیرد در اختیار مخاطبان قرار می گرفته است.
او با اشاره به وجود چنین مراکزی در کشورهای مختلف مانند دانشگاه سوربن در فرانسه، دانشگاه های آکسفورد و کمبریج در انگلیس و حتی مدارس نظامیه در کشور که افراد زیادی در آن فرهنگ و ادب آموخته اند، بیان نمود: چنین مدارسی باید در صدر آثار مهم فرهنگ ایرانی قرار بگیرند و احیا شوند چون آنها مقام موزه ای دارند. همان گونه که موزه دارالفنون حالا یک مدرسه موزه است که روند تاریخی خویش را طی کرده و همه را از همان زمان با عملکرد مدرسه آشنا کرده است.
او با بیان این که وقتی صحبت از گردشگری می شود بازدید از دارالفنون هم بعنوان یک فخر علمی باید مد نظر باشد، اظهار نمود: باید متوجه نقش این مرکز در بیشتر از یک قرن و نیم فعالیتش باشیم.
محیط طباطبایی تصریح کرد: آرزو می نماییم کسانی که دل نگران دارالفنون هستند از مدیران شهری و فرهنگی گرفته تا متولیان آموزش و پرورش و بخش فرهنگی کشور به صورت باسطه و بی واسطه در احیای مجدد دارالفنون تلاش کنند و این لوکوموتیو فرهنگی را به ریل خود برگردانند.
او اظهار داشت: باید سرمایه های مادی و معنوی و مدیریت و فعالان اصلی وارد حوزه شوند، حتی باید توجه کرد کسانی که به مدارس می روند به شکلی شاگردان باواسطه دارالفنون هستند بنابراین به احیای مجدد دارالفنون و آغاز فعالیت آن بعنوان یک موزه مدرسه نیازمندیم.





منبع:

1399/07/03
12:47:02
5.0 / 5
1516
تگهای خبر: آموزش , پزشك , شهر , گردشگری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۲
فراجا
faraja.ir - حقوق مادی و معنوی سایت فراجا محفوظ است - سال 1396 تا 1403

فراجا

یافتن بهترین جا برای گردشگری
تماس جهت تبلیغات در سایت: 3722-470-912