فراجا گردشگری
ارزیابی پاویون ایران در اكسپو دبی

زیبا اما قاصر!

زیبا اما قاصر! پاویون ایران در اکسپو دبی درحالی از جانب مجله معماری Architectural Design یکی از هشت پاویون برتر شناخته شده که به محتوای آن نقدهایی وارد شده است، آن چنان که معاون گردشگری می گوید: باید روی محتوا بیشتر کار شود.


به گزارش فراجا به نقل از ایسنا، پاویون ایران در اکسپو ۲۰۲۰ دبی وارد چهارمین روز از فعالیت خود شده و گفته می شود طراحی و معماری آن مورد پسند واقع شده، اما به محتوای ضعیف و ناهماهنگ و بی ارتباط با زندگی آینده در ایران، نقدهایی وارد شده است. استفاده کم از تکنولوژی، ابزارها و دانش نوین و بهره نبردن از خلاقیت در مفاهیم و محتوا و درهم تنیده نشدن آن با مبحث فرهنگ، صنعت و گردشگری و همینطور کم توجهی به مبحث توسعه پایدار، تکیه زدن بر سابقه تمدنی گذشته و ملموس نبودن شعار اکسپو «پیوند ذهن ها، خلق آینده» و ضعف در انتقال درست و دقیق مفهوم این شعار، در مقایسه با دیگر کشورها، از دیگر نقدهایی است که تا کنون برخی کارشناسان به پاویون ایران وارد کرده اند.
علی اصغر شالبافیان ـ معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ هم بعد از دیدارهایی که از پاویون ایران و چند کشور دیگر در اکسپو ۲۰۲۰ دبی داشته، تصریح کرد که روی محتوای پاویون و بخصوص سالن گردشگری و درهم تنیدگی مفاهیم آن با مبحث گردشگری باید بیشتر کار شود.
او خاطرنشان کرد که اکسپو فرصت بی نظیری برای کشورها است و به وضوح و درستی می تواند درهم تنیدگی گردشگری با سایر حوزه ها را نشان دهد، همان گونه که محور قرار گرفتن گردشگری در پاویون دیگر کشورها مشهود و قابل توجه است.
وی همینطور اظهار داشت: در پاویون ایران با طراحی مناسب قابل توجهی روبه رو هستیم، باآنکه در حوزه محتوا جای کار زیادی داریم و هم پیوندگی گردشگری با سایر حوزه ها باید بیشتر نشان داده شود و حتما باید از استعداد و توانِ جوان های خلاق استفاده گردد. قبول دارم این کار باید پیش از آغاز اکسپو و با جدیت بیشتری دنبال می شد، اما با عنایت به برگزاری شش ماهه اکسپو هنوز هم میتوان اقدام نمود.
معاون گردشگری ضمن اشاره به تفاوت اکسپو دبی با اکسپوهای گذشته، اظهار نمود: این رویداد در نزدیکی ایران در حال برگزاری است و در شرایط اقتصادی و سیاسی که کشور قرار دارد، استفاده از این فرصت، اهمیت آنرا دوچندان می کند.
او سپس به خصوصیت پاویون سایر کشورها و ایده هایی که میتوان از آنها برداشت کرد، اشاره ای داشت و با بیان اینکه نوع حضور بعضی از این کشورها نشان دهنده برنامه ریزی بلندمدت آنها برای اکسپو است، اضافه کرد: در پاویون این کشورها بخش گردشگری بعنوان محور اداره پاویون مورد توجه قرار گرفته است و نقش هدایت گر و جریان ساز دارد و این هم پیوندی گردشگری با سایر حوزه ها ملموس و مشهود است. بطور قطع این آمد و شدها برای فعالان گردشگری و مسؤولان یادآوری می کند که چگونه می شود از این فرصت استفاده کنند.
شالبافیان اظهار داشت: توجه کشورهای دیگر به مبحث پایداری (Sustainability)، موبیلیتی یا حرکت و استفاده از تکنولوژی برای درگیر کردن و برانگیختن احساسات مخاطب با هدف جلب نظر آنها به مقصد، توجه به آینده و استفاده از نشان هایی که ذهن بازدیدکننده را به آن کشور معطوف می کند، همچون مهم ترین تمایزهای اکسپو سال جاری بود.
اکسپو دبی که با یک سال تأخیر در حال برگزاری است، از نهم مهرماه راه اندازی شد و تا فروردین ماه ۱۴۰۱ ادامه دارد. ۱۹۲ کشور در این رویداد شرکت کرده اند و ایران با پاویونی مستقل در فضایی به وسعت ۲۰۱۴ متر حضور دارند که ۵۷ متر از این فضا به گردشگری اختصاص دارد.



1400/07/12
22:02:30
0.0 / 5
214
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۱
فراجا
faraja.ir - حقوق مادی و معنوی سایت فراجا محفوظ است

فراجا

یافتن بهترین جا برای گردشگری