فراجا گردشگری

گازر مرمت می‎شود

گازر مرمت می‎شود فراجا: رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شوشتر از مرمت و ساماندهی خانه تاریخی گازر اطلاع داد.


به گزارش فراجا به نقل از ایسنا، «علی‎محمد چهارمحالی» اظهار نمود: مرمت این خانه با اعتباری بالغ بر 1650 میلیون ریال از محل اعتبارات ملی صورت خواهد گرفت.
او این بنا را متعلق به دوره قاجار دانست و اضافه كرد: خانه قدیمی گازر در محله دُل‎دُل شهرستان شوشتر قرار دارد و یكی از منازل مسكونی مجموعه افضل بوده كه بعدها توسط شخصی به نام گازر تملك شد و بدین نام شهرت یافت.
رئیس اداره میراث فرهنگی شوشتر تصریح كرد: باتوجه به وجود گنجینه‎ای در مجاورت ایوان خانه، سال ساخت این بنا 1277 هجری قمری است كه این رقم روی گنجینه حك شده است.
او ادامه داد: بنای این اثر ملی در سه طبقه شامل شوادون، زیرزمین و همكف تولید شده است، همینطور در ساخت این بنا از مصالحی همچون سنگ، آجر و ملات گچ استفاده شده و دارای تزئینات معماری سنتی بسیار زیبا است. همینطور این خانه در مجاورت و دیوار به دیوار خانه تاریخی حاج‎عبدالله قصاب است؛ به گونه ای كه راه‎های ارتباطی زیادی میان این دوخانه وجود دارد.
چهارمحالی اظهار داشت: تزئینات این خانه شامل سه نوع تزئین آجركاری، حجاری، گچبری مشبك در نورگیرهای پیشانی طاق نماها و آجركاری ها بر سطوح دیوار ایوان و حجاری بر بالای ورودی اتاق ها است.
او با بیان این ‎كه از خصوصیت های منحصر به فرد این بنا تزئینات آجركاری زیبا و متنوع آن است اضافه كرد: اقداماتی از قبیل ترمیم و تعویض جداره های سنگی و آجری، آواربرداری، شمع بندی زیر طاق‎های فرسوده، مرمت بخش ورودی اثر تاریخی و رفع خطر بخش‎های صدمه ‎دیده در دستور كار می‎باشد.
رئیس اداره میراث فرهنگی شوشتر تصریح كرد: هم اكنون شرح عملیات اجرایی جهت واگذاری كار به پیمانكار ذیصلاح، به امور قراردادهای اداره‎كل میراث فرهنگی استان ارسال شده است.
او خاطرنشان كرد: خانه تاریخی گازر در تاریخ هفتم خرداد ۱۳۸۷ توسط سازمان میراث فرهنگی با شمارهٔ ثبت ۲۳۰۰۷ بعنوان یكی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.



1397/02/07
19:32:20
5.0 / 5
5635
تگهای خبر: شهر , مرمت , میراث
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۳
فراجا
faraja.ir - حقوق مادی و معنوی سایت فراجا محفوظ است - سال 1396 تا 1403

فراجا

یافتن بهترین جا برای گردشگری
تماس جهت تبلیغات در سایت: 3722-470-912