فراجا گردشگری

ابهام در انتساب جسد كشف شده در شهرری، پاسخ متناقض مسئولین

ابهام در انتساب جسد كشف شده در شهرری، پاسخ متناقض مسئولین فراجا: محل جنجال امروز رسانه ها در شهرری است. یك جسد در طرح توسعه حرم شاه عبدالعظیم كشف شده است و بازار شایعه ها داغ شده است.مسئولین مرتبط فعلا متناقض پاسخ می دهند.


به گزارش فراجا به نقل از مهر، كارگران طرح توسعه حرم عبدالعظیم حسنی(ع)، احیانا تصور نمی كردند كه جنجال امروز بعضی از رسانه ها در محل كار آنان باشد. شب گذشته جسدی ناشناس در حیاط حرم شاه عبدالعظیم(ع) پیدا شد و اخبار انتساب آن به شدت خبرساز شد. طبق پیش بینی ها این خبر امروز در سطح گسترده تری در فضاهای مجازی پخش شده است. بعضی از افراد بر این باورند كه جسد كشف شده مومیایی بوده و متعلق به رضاشاه است چون تنها جسد مومیایی دفن شده در آن منطقه همین یك جسد بوده است. اما برخی گمانه زنی ها و نظرات هم تعلق جسد به رضاخان را رد می كند.آجرلو مدیر روابط عمومی آستان حرم شاه عبدالعظیم به خبرنگار مهر می گوید: ما بقایایی از یك جسد را پیدا كرده ایم كه مومیایی نبود این اتفاق طبیعی است كه جسدی در محدوده حرم شاه عبدالعظیم پیدا شود چون این جا قبرستان بوده است و مشخص است كه اجرای هر طرح توسعه و حفاری منجر به كشف بقایایی از اجساد دفن شده باشد. به محض پیدا شدن بقایای جسد طبق قواعد اسلامی آن را دفن كردیم این اتفاق جدیدی نبوده است كه این چنین در فضاهای مجازی انتشار یافته است. وی درباره اینكه برخی احتمال می دهند این جسد متعلق به رضاخان بوده هم می گوید: من در مقامی نیستم كه تشخیص بدهم بقایایی جسد متعلق به چه كسی بوده است و درباره اینكه اصلا رضاخان اینجا دفن شده یا نه اطلاعی ندارم من هم همان اطلاعاتی را دارم كه بقیه می گویند. بازهم تاكید می كنم كه این اتفاق طبیعی است كه جسدی پیدا نماییم بدون اینكه سنگ قبری داشته باشد چون اینجا سالها یك قبرستان بوده است.در مقابل این سخنان، حسن خلیل آبادی رئیس كمیته میراث فرهنگی شورای شهر تهران در گفتگو با رسانه ها كشف جسد مومیایی شده در حرم شاه عبدالعظیم را تایید كرده و احتمال داده كه متعلق به پهلوی اول باشد.

بخشی از باغ طوطی حرم شاه عبدالعظیم كه طرح توسعه شبستان حرم در آن اجرا شداما درباره اینكه جسد رضاخان در اینجا دفن شده است یا نه روایت ها مختلف است. در كتاب خاطرات آیت الله خلخالی، شخصی كه روزگاری مقبره منتسب به رضاخان را تخریب می كند، ادعای وجود جسد رضاخان در این مكان رد شده است. در بخشی هایی از این كتاب آمده است: «اطراف مقبره را گروه مسلح فداییان اسلام در محاصره داشتند و پاسداران هم مواظب اوضاع بودند. سرانجام، شب فرا رسید، ولی ما نتوانستیم مقبره را بخوابانیم، باآنكه خسارت زیادی به آن زدیم و به صورت مخروبه درآوردیم. ساعت حدود ده شب، برای استراحت، محل مقبره را ترك كردم. كمی بعد، جناب آقای حاج احمد آقا خمینی، برای دیدن مقبره و در واقع، برای تقویت روحیه اینجانب به آنجا آمد و افراد مستقر در آن محل را تشویق كرد و با این عمل خود، فهماند كه امام با تخریب مقبره، مخالفتی ندارند و این امر، بسیار باعث تقویت ما شد.»در بخش دیگری از این كتاب آمده: «هرچه قبر رضا خان را كندند، حتی استخوان های وی هم به دست نیامد. بعداً معلوم شد كه شاه به هنگام فرار، استخوان های پدرش را برداشته و با خود به قاهره برده است و حالا هم در یك جای امن، در لوس آنجلس، نگهداری می گردد. این استخوان ها را در كنار جنازه فرزند اشرف، آقای شفیق، به امانت نگاه داری می كنند تا به اصطلاح، در یك فرصت مناسب، در ایران، دفن كنند.» این كتاب توسط نشر سایه انتشار یافته است، و این مطالبا در صفحات 342 و 347 كتاب انتشار یافته است.ابهام درباره این اتفاق همچنان جاری است. مسئولین اصلی سازمان میراث فرهنگی فعلا سكوت كرده اند.

1397/02/09
23:46:39
5.0 / 5
4357
تگهای خبر: شهر , میراث
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۳
فراجا
faraja.ir - حقوق مادی و معنوی سایت فراجا محفوظ است - سال 1396 تا 1403

فراجا

یافتن بهترین جا برای گردشگری
تماس جهت تبلیغات در سایت: 3722-470-912