فراجا گردشگری

تكه ای از تخت جمشید یا سرباز هخامنشی ؟

تكه ای از تخت جمشید یا سرباز هخامنشی ؟ فراجا: «حكم قاضی دادگاه عالی آمریكا برای تكه ای از تخت جمشید، همان ˮسرباز هخامنشیˮ است كه شش سال قبل از موزه هنر مونترال كانادا به سرقت رفت و از یك حراجی در آمریكا جان سالم به در برد.»



به گزارش فراجا به نقل از ایسنا، بهمن ۱۳۹۲ خبری از كشف یك سر سرباز هخامنشی در خانه یك جوان كانادایی منتشر شد؛ نقش برجسته ای از تخت جمشید كه در سال ۲۰۱۱ در روز روشن از موزه هنرهای زیبای مونترال كانادا دزدیده شد و ۲۲ ژانویه ۲۰۱۴ در بازرسی از خانه «سمون متكی» در استان كبك این كشور پیدا شد، اما پلیس كانادا به دلایل امنیتی خبر كشف آن را با تاخیر اعلام نمود.

CBC نیوز در آن زمان با «سمون متكی» ۳۲ ساله مصاحبه كرده بود؛ صحبتی كه وی در آن گفته بود، «اطلاعی از سرقتی بودن این اثر تاریخی نداشتم و تنها می دانستم كه آن یك شئ منحصر به فرد است.»

وی در آن زمان سر سرباز هخامنشی را به مبلغ ۱۴۰۰ دلار از دوستش خریده و سال ها در قفسه اتاقش در كنار ظروف كریستال نگه می داشته و حتی به این هم اشاره كرده بود كه به علت آگاهی نداشتن از ارزش واقعی این اثر تاریخی كه حدود یك میلیون و ۲۰۰ هزار دلار كانادا اعلام شده، حاضر نشده است برای دریافت جایزه از شركت بیمه، آن را به موزه هنرهای زیبای مونترال بازگرداند.

اكنون ابراهیم شقاقی - مدیر كل امور حقوقی و املاك سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری - به ایسنا می گوید: این نقش برجسته همان سر سرباز هخامنشی است كه چند سال قبل متوجه شدیم شخصی در حال حراج آن در یك حراجی در امریكاست، ازاین رو سازمان میراث فرهنگیبه سرعت با تهیه ی یكسری مدارك و مستندات با استفاده از مركز امور حقوقی بین الملل به دفتر لاهه ایران موفق به متوقف كردن حراجی و توقیف این نقش برجسته شد. این اثر از همان زمان در اختیار دادستانی امریكا قرار گرفت، هرچندایران خواست آن در دفتر حافظ منافع كشورمان نگهداری شود اما اعلام نمودند كه باید در همان دادستانی بماند.

وی با بیان این كه در مراوده های میراث فرهنگی با دادستانی امریكا و با ارسال تصاویر، شهود و مستنداتی از جای خالی كتیبه هخامنشی در تخت جمشید دادستان امریكا قانع شد، تاكید می كند: ازاین رو دادستان دستور استرداد نقش برجسته را داد، اما آن طرف در دادگاه اعتراض كرد و دادگاه كیفری در مرحله ی اول برای اثبات مالكیتِ اثر به ایران، اعلام كرد، پرونده جنبه ی كیفری ندارد. ازاین رو با اعتراض ایران، پرونده به دادگاه عالی آمریكا رفت كه در طول شش ماه گذشته ما به صورت مداوم پیگیر بازگشت آن بوده ایم.

او با بیان این كه برپایه روند قضائی معمولا اقدامات تا زمان رسیدن به نتیجه ی نهایی اعلام نمی گردد، اضافه می كند: سازمان میراث فرهنگی حداقل در هفته برای پیگیری بازگشت این اثر دو تا سه نامه ارسال می كند، تا این كه خوشبختانه رأی آن شنبه گذشته به نفع ایران اعلام گردید.

وی در پاسخ به این پرسش كه در وضعیت كنونی سیاسی دو كشور ایران و امریكا، چطور امكان بازگشت این اثر تاریخی به ایران وجود دارد، توضیح می دهد: تحریم ها به مباحث فرهنگی– تاریخی بین كشورها ربطی ندارد، از جانب دیگر حكم دادگاه پشت آن است. همینطور رای دادگاه عالی برای اجرای حكم قطعی است و قابلیت تجدید نظر در دیوان عالی كشور امریكا را ندارد.

نیویورك تایمز هم در گزارش جدید خود از وضعیت این پرونده نوشته است؛ «این نقش برجسته ۲۵۰۰ ساله باستانی از سربازان هخامنشی كه گفته می گردد ۸۰ سال است از ایران دزیده شده، در ماه اكتبر و در حالیكه در یك نمایشگاه هنری در نیویورك به فروش گذاشته شده بود، از جانب دفتر دادستان منطقه منتهتن نیویورك مصادره شد. بازرسان این پرونده اعلام نموده اند این نقش برجسته كه ۱.۲ میلیون دلار ارزش دارد و در اختیار دو فرد ساكن لندن بوده است، در سال ۱۹۳۶ از تهران به سرقت رفته و دوباره در سال ۲۰۱۱ از موزه هنرهای زیبای مونترال كه چند دهه پیش به آن اعطاء شده بود، دزدیده شده است.دادستان منهتن در دادگاه اعلام نموده كه هیچ كس نمی تواند اثری مسروقه را به فروش برساند. »

این نقش برجسته كه ابعادی ۲۰ در ۲۰ سانتی متری دارد، بخشی از صف طولانی سربازان حكاكی شده در ساختمان اصلی محوطه باستانی پرسپولیس (تخت جمشید) بوده است كه قدمت آن به دوره هخامنشی و نخستین امپراتوری ایران برمی گردد و متخصصان معتقدند بین سال های ۵۵۰ تا ۳۳۰ پیش از میلاد و زمانی كه پرسپولیس مورد هجوم اسكندر قرار گرفته ایجاده شده اند.






1397/05/03
14:54:55
5.0 / 5
5054
تگهای خبر: اثر تاریخی , سازمان میراث فرهنگی , موزه , هنر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۳
فراجا
faraja.ir - حقوق مادی و معنوی سایت فراجا محفوظ است - سال 1396 تا 1403

فراجا

یافتن بهترین جا برای گردشگری
تماس جهت تبلیغات در سایت: 3722-470-912