فراجا گردشگری
مدیركل دفتر مطالعات گردشگری سازمان میراث فرهنگی:

سفر تا پیش از انقلاب محدود به اقشار خاصی از جامعه بود

سفر تا پیش از انقلاب محدود به اقشار خاصی از جامعه بود فراجا: مدیركل آموزش گردشگری اظهار داشت: تا پیش از انقلاب، گردشگری توسط افراد خاصی از جامعه انجام می شد اما اكنون سفر در سبد خانواده ها قرار گرفته و هر كسی در طول سال حداقل یك بار به سفر می رود.



به گزارش فراجا به نقل از مهر، نشست كمیته گردشگری و زیارت با هدف پاسداشت ۴۰ سال دستاوردهای انقلاب در حوزه گردشگری قبل از ظهر روز ۲۴ شهریورماه در حسینیه جماران برگزار گردید.
در این نشست منوچهر جهانیان، رئیس دانشكده علوم گردشگری اظهار داشت: تا پیش از انقلاب، صد هزار تخت اقامتی در ایران بود اما الان ۴۰۰ هزار تخت در كشور داریم. در شاخص های رقابت پذیری مجمع جهانی اقتصاد كه هر دو سال یك بار منتشر می گردد ایران در میان ۱۳۶ كشور رتبه ۳۵ را در صنایع فرهنگی سال ۲۰۱۷ به دست آورده است. از ابتدای تشكیل سازمان میراث فرهنگی درسال ۱۳۱۰ و سازمان جلب سیاحان در سال ۱۳۱۴، ۷ اثر به ثبت جهانی رسیده بود اما از سال ۵۷ تا به امروز ۱۵ اثر دیگر به ثبت جهانی رسیده است.
در بحث رتبه ایران در هزینه ها، ایران در سال ۲۰۱۷ رتبه اول را داشته و در سال ۲۰۱۱ در بخش اولویت بخشی سفر رتبه ۱۱۷ را كسب كرده است.
وی اضافه كرد: ما بیش از ۲۰۰ هزار توریست سلامت در ایران داریم تا پیش از انقلاب پزشكان كشور را پزشكان پاكستانی، فیلیپینی و هندی تشكیل می دادند اما امروز پزشكان ما به پیشرفت های علمی رسیده اند و هر توریست سلامتی كه به ایران سفر می كند ۶ برابر توریست هزینه كرد دارد یعنی بیش از ۹ هزار دلار هزینه می كند.
در ادامه محمدرضا اكبری مدیركل دفتر آموزش و مطالعات گردشگری سازمان میراث فرهنگی اظهار داشت: هر زمان در توسعه زیرساخت ها پیشرفت نماییم در گردشگری هم توسعه حاصل می گردد. در حوزه كیفی مهمترین مبحث این است كه گردشگری مردمی شده است. ما برای نخستین بار پس از انقلاب توانسته ایم گردشگری را در میان همه اقشار جامعه داشته باشیم. گردشگری پیش از انقلاب برای افراد خاصی بود و شرایط و امكانات خاصی نیاز داشت اما با تمهیداتی كه برای مردمی شدن سفر به عمل آمد گردشگری در سبد خانواده ها قرار گرفت و الان میبینید كه هر خانواده حداقل یك سفر را در سال انجام می دهد. این كار انجام نمی شد مگر با استفاده از مردمی كردن آن.
وی اضافه كرد: گردشگری مذهبی می تواند یكی از مسائل مهم در برقراری دیپلماسی با دیگر كشورها باشد. ما تا پیش از انقلاب كه نظام پهلوی حاكم بود فقط یك مركز آموزش گردشگری در كشور داشتیم كه آن هم دولتی بود و ۴۰ نفر راهنمای گردشگری آموزش دیده بودند و ۲۵۰۰ نفر در حوزه مدیریت هتل و خدمات گردشگری، آموزش می دیدند اما بعد از انقلاب و از سال ۶۷ به بعد تعداد مراكز آموزشی گردشگری رشد كرد و الان به ۱۴۰ موسسه آموزشی رسیده است.
وی خاطرنشان كرد: ۶۰۰ هزار تخت در كشور وجود دارد كه البته ۳۰۰ هزار تخت آن جز آمار غیر رسمی است چون اكنون خانه مسافرهایی در شهرستان های مختلف بوجود آمده كه میانگین ۵ شب اقامت به گردشگران می دهند و این آمار به صورت غیر رسمی وجود دارد. از ۷۰۰ هزار گردشگری كه در سال ۵۷ به ایران می آمده، اكنون به ۵.۵ میلیون توریست ورودی رسیده ایم. ما آمار توریست داخلی را در پیش از انقلاب نداریم اما در سال ۹۶، باید اظهار داشت كه ۸۰ میلیون نفر شب اقامت در كشور ثبت شده است. ما اكنون ۷۷ دانشجوی دكترای گردشگری داریم كه ۵ نفر از آنها فارغ التحصیل شده اند.
در ادامه سردار ادیبی رئیس ستاد راهیان نور بیان كرد: ما برای تربیت جوانان انقلابی و آشنا كردن مردم با حوادث دفاع مقدس بنیان هایی را در سرزمین نبرد بوجود آورده ایم كه در حوزه گردشگری تأثیر زیادی روی جوانان داشته است. راهیان نور ابتدا به شكل خودجوش در خوزستان اجرا می شد كه درماه های فروردین و اسفند برگزار می شد اما اكنون گستره زمانی آن به كل سال رسیده است. ما ۵۸ یادمان با مبحث دفاع مقدس در مناطق عملیاتی بوجود آورده ایم و بعنوان مراكز گردشگری راهیان نور معرفی شده است. در سال ۸۴، حدود ۴۰۰ نفر در كاروان راهیان نور ثبت نام كرده بودند اكنون این آمار به ۶ میلیون زائر در مناطق عملیاتی رسیده است.
وی اضافه كرد: در حوزه اسكان راهیان نور، نیاز به زیرساخت های زیادی است به همت دست اندركاران راهیان نور، هم اكنون بیش از ۱۲۰ هزار نفر شب مانی در مناطق عملیاتی وجود دارد. ۲۵ هزار راوی آموزش دیده همراه كاروان راهیان نور در استانها و یادمان ها مستقر هستند و حوادث دفاع مقدس را بیان می كنند. بیش از ۷۶ درصد شركت كنندگان این كاروان ها، جوانان ۱۵ تا ۳۵ ساله هستند.
طلایی عضو هیئت علمی پژوهشكده حكمت هم اظهار داشت: به جز ۱۰ كشور، تمامی اتباع كشورهای خارجی می توانند ویزای فرودگاهی در ایران بگیرند كه تا ۳۰ روز قابل تمدید است. بیش از ۹۶ درصد گردشگران ورودی ما از كشورهای مسلمان هستند. تغییر نگاه نسبت به گردشگری همچون اتفاقات پس از انقلاب است. این تصویری است كه انقلاب بوجود آورده و گردشگران مسلمانی كه همیشه به كشورهای مسلمان دیگر می رفتند، ایران را بعنوان مقصد سفرشان انتخاب می كنند چون كه ایران تمام شاخص های گردشگری حلال را دارد. سیاستی كه در حوزه گردشگری خروجی داریم منبعث از انقلاب است.
عضو هیئت علمی پژوهشكده حكمت تصریح كرد: در یك زمانی از سال، همه دستگاه ها بسیج می شوند تا مردم از كشور خارج شده و به كشور دیگر سفر كنند. این یك همگرایی را در میان امت اسلام نشان داده است. در گردشگری داخلی بحث همگرایی دستگاه ها مدنظر است. اكنون هر یك از دستگاه ها و وزرا از نگاه خود به گردشگری می نگرند.

1397/06/26
14:28:22
5.0 / 5
4340
تگهای خبر: اقامت , پزشك , توریست , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۳
فراجا
faraja.ir - حقوق مادی و معنوی سایت فراجا محفوظ است - سال 1396 تا 1403

فراجا

یافتن بهترین جا برای گردشگری
تماس جهت تبلیغات در سایت: 3722-470-912