فراجا گردشگری

كشف پناهگاهی با معماری دستكند در سیاهكل

كشف پناهگاهی با معماری دستكند در سیاهكل فراجا: مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان از كشف یك پناهگاه با معماری دستكند در سیاهكل آگاهی داد.


به گزارش فراجا به نقل از ایسنا، امیر انتخابی اظهار داشت: با توجه درخواست اهالی یكی از روستاهای ییلاقی شهرستان سیاهكل در خصوص احتمال وجود یك پناهگاه یا غار در بافت تاریخی روستا و پیگیری سوژه توسط استانداری گیلان، بازدیدهای اولیه از محل مورد نظر انجام شد و با عنایت به شواهد موجود، مقرر شد مجوزهای لازم از پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی برای گمانه زنی و بازگشایی فضای مورد نظر ستاندن شود.
وی افزود: در این راستا بعد از ستاندن مجوزهای لازم، تیمی از كارشناسان معاونت میراث فرهنگی به محل مورد نظر اعزام شد كه بعد از كاوشِ یك گمانه و بازگشایی دهانه موجود با بقایای معماری یك پناهگاه دستكندِ باارزش مواجه گشتند.
مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان اضافه كرد: این پناهگاه دستكند كه در دل یك تپه طبیعی و در ملك شخصی یكی از اهالی روستا قرار دارد دارای مساحت تقریبی 390 مترمربع و طول تقریبی 98 متر است و ارتفاع آن در بخش های مختلف، متنوع بوده و از حدود یك متر در محدوده ورودی تا حدود چهار متر در بخش های میانی متغیر است.
وی اشاره كرد: معماری فضای مكشوفه كاملاً دستكند بوده و از هیچ گونه مصالحی برای ایجاد فضا در ساخت آن استفاده نشده است و بنظر می رسد از آن بعنوان پناهگاه و مأمنی در مواقع اضطراری و خطر استفاده شده است.
امیرانتخابی اظهار داشت: این دومین معماری دستكند است كه از سال قبل تابحال در مناطق ییلاقی شهرستان سیاهكل، كشف شده است.
وی درباب قدمت این پناهگاه افزود: شواهد اولیه و سطحی متعلق به دوره ایلخانی و تیموری در داخل پناهگاه، كشف شد اما تعیین قدمت دقیق تر، نیازمندِ اجرای جستجوهای دیرینه شناسی در این محدوده است.
وی اظهار داشت: با عنایت به اهمیت و ارزش اثر فوق مقرر شده، در ابتدا نسبت به تهیه اضطراری پرونده و ثبت اثر در لیست آثار ملی كشور اقدام گردد و به موازات آن نیز، پیگیریِ ستاندن اعتبار و مجوزهای لازم برای آغاز جستجوهای دیرینه شناسی صورت گیرد.
به گزارش فراجا به نقل از ایسنا، دورنمای اجرای طرح نیز، آماده سازی اثر برای بازدید گردشگران، با محوریت تمهیدات حفاظتی و كوشش برای توسعه پایدار گردشگری در روستای مذكور خواهد بود.





منبع:

1398/04/05
01:31:35
5.0 / 5
4281
تگهای خبر: بافت تاریخی , حفاظ , دیرینه شناسی , سازمان میراث فرهنگی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۳
فراجا
faraja.ir - حقوق مادی و معنوی سایت فراجا محفوظ است - سال 1396 تا 1403

فراجا

یافتن بهترین جا برای گردشگری
تماس جهت تبلیغات در سایت: 3722-470-912