فراجا گردشگری
طبق ارزیابی های انجام گرفته در معاونت گردشگری؛

فاصله 54 درصدی اقلام تبلیغی گردشگری از آنچه باید می شد

فاصله 54 درصدی اقلام تبلیغی گردشگری از آنچه باید می شد فراجا: ارزیابی تهیه اقلام تبلیغاتی گردشگری ۲۴ استان در سال ۹۸ انجام شد این بررسی نشان می داد این اقلام با شیوه نامه ابلاغ گردیده به ادارات میراث فرهنگی ۵۴ درصد اختلاف دارد.



محمد ابراهیم لاریجانی مدیرکل دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری به خبرنگار مهر اظهار داشت: ابتدای سال ۹۸ شیوه نامه ای تنظیم کرده بودیم و در آن ضمن اعلام اصول فنی و استاندارد اقلام، نیازها و سلایق تبلیغاتی اتباع کشورهای بازار هدف هر استان به تفکیک احصا و ابلاغ گردید تا اداره های کل میراث فرهنگی در استان ها در تولید محصولات بعدی خود آنرا به کار گرفته و رعایت نمایند.
وی اضافه کرد: در فروردین سال ۹۹ برای نخستین بار اقلام تبلیغاتی ۲۴ استان مورد ارزیابی قرار گرفت، در این ارزیابی اقلام تولید شده پارسال مانند نقشه، بروشور، عکس، ویدئو، تیزر، کلیپ، کارت پستال، کتاب عکس، کتابچه معرفی استان و بسته بندی (پکیج اقلام، ساک دستی و غیره) در ۶ مبحث و حدود ۵۰ شاخص فرعی مورد بررسی قرار گرفت. بعضی از این شاخص ها عبارتند از رنگ، سایز فونت، محتوا، فرم اقلام منطبق بر نیاز اتباع کشور هدف در استان ها و یا رعایت زبان کشور و یا کشورهای هدف استان، کیفیت تصاویر، متن و یا رعایت اصول فنی در چاپ و انتخاب کاغذ و غیره.

لاریجانی درباره نتایج این ارزیابی اظهار داشت: ۸۲ درصد اقلام تبلیغاتی تولید شده در استان ها منطبق بر زبان کشور بازار هدف استان تولید نشده بلکه فقط در ۱۸ درصد اقلام، زبان کشور هدف مورد توجه قرار گرفته است. برای مثال تنها در ۲۶ درصد بروشورها و ۹ درصد نقشه ها و ۲۳ درصد کتابچه ها و ۱۲ درصد کلیپ های تولیدی زبان کشور بازار هدف رعایت شده است. بعنوان مثال ما به استانی گفته بودیم که بازار هدف شما کشورهای عربی است و باید اقلامی با زبان عربی را تولید کرده و آنرا در اولویت قرار دهید اما آن استان به زبان انگلیسی تولید محتوا کرده است. این بد نیست اما با ارزیابی و هدف گذاری ما هم راستا نیست. اگر آن استان بودجه داشته باشد می تواند بعد از آن که اقلام عربی را تهیه کرد از مازاد بودجه خود برای تبلیغ به زبان انگلیسی هم استفاده نماید.
مدیرکل دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری اظهار داشت: میزان رعایت اصول فنی و کیفی و در نظر گرفتن علایق و سلایق کشورهای بازار هدف به صورت میانگین در طراحی و چاپ کتابچه های معرفی استان ۵۱ درصد، در بروشورها ۵۰ درصد، در نقشه ها ۴۸ درصد، در کتاب عکس و کارت پستال ۴۷ درصد، در کلیپ و تیزر و ویدئوها ۴۱ درصد و در پکیج کردن اقلام تبلیغاتی ۴۱ درصد ارزیابی شد. ازاین رو به صورت کلی میزان انطباق در اقلام تبلیغاتی تولید شده با اصول فنی و علایق و سلایق کشورهای بازار هدف در همه شاخص ها و همه اقلام و به عبارتی میانگین کشوری (۲۴ استان) ۴۶ درصد انطباق ارزیابی شد.

وی اضافه کرد: به عبارتی ۵۳ درصد اقلام تهیه شده منطبق بر اصول فنی طراحی و چاپ و نیاز بازار هدف نیست. همینطور به صورت موضوعی استان همدان در کلیپ و تیزر، استان یزد در کارت پستال و کتابچه استان زنجان در بروشور، استان کهگیلویه و بویراحمد در نقشه، بیشترین میزان رعایت اصول فنی و انطباق را داشته اند. به صورت کلی در همه شاخص ها و همه اقلام استان های یزد، همدان، کرمانشاه، سیستان و بلوچستان، لرستان، زنجان، کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال بختیاری بیشترین انطباق را با اصول فنی و کیفی طراحی و چاپ و علایق و سلایق کشورهای بازار هدف را رعایت کرده اند و به ترتیب ۸ استان برتر در این عرصه هستند که به رغم میانگین کل ارزیابی کشوری (۴۶ درصد) این ۸ استان بالای ۵۰ درصد انطباق را داشته اند. لیکن بهترین استان ها هم درصد انطباقشان از ۶۳ درصد بالاتر نمی رود.
لاریجانی اظهار داشت: شاید در نگاه اول وضعیت نامناسب به نظر برسد ولی باید به این نکته توجه داشته باشیم که این نخستین بار است که دفتر بازاریابی و تبلیغات معاونت گردشگری، اقلام تبلیغاتی را نسبت به نیاز بازار هدف ارزیابی می نماید و اساساً نخستین بار است که شیوه نامه ای برای ساماندهی و استاندارد سازی اقلام تبلیغاتی وفق علایق و سلایق کشورهای بازار هدف تهیه و ابلاغ گردیده که این خود گام رو به جلوست. ازاین رو در این مقطع و بر مبنای اطلاعات به دست آمده و شناسایی نقاط ضعف و ایرادات، ظرف روزهای در آینده پیشنهادات فنی، تکنیکی، اصلاحی و مشورتی به استان ها ابلاغ می شود تا در تولیدات سال ۹۹ اعمال کنند. ازاین رو از این حیث این اقدام را باید یک نمونه کامل هدایت ستادی دانست و آنرا تشویق کرد و تعمیم داد تا در همه پروژه ها از این مدل استفاده گردد.

وی اظهار داشت: امیدوارم طی یک برنامه حداکثر سه ساله انطباق تولیدات اقلام تبلیغاتی در سطح ۳۱ استان با نیازهای کشورهای بازار هدف و با اصول فنی و کیفی طراحی و چاپ اقلام تبلیغاتی به ۸۰ تا ۱۰۰ درصد برسد. البته نباید از این نکته غافل شویم که ادارات کل استانی تابعه وزارت گردشگری، اینگونه اقدامات را از راه برون سپاری و توسط شرکت های تبلیغاتی انجام می دهند. ازاین رو ضمن اینکه لازم است در هنگام برون سپاری، شرح خدمات کاملی از نیازها و انتظاراتی که از اقلام تبلیغاتی در منظر یک توریست داخلی یا خارجی داریم به شرکت تبلیغاتی ابلاغ شود؛ شرکت های تبلیغاتی هم می بایست برای شناخت بیشتر صنعت توریسم بخصوص علایق و سلایق اتباع کشورهای مختلف در موضوعاتی نظیر رنگ مورد علاقه، شکل، سایز و فونت، فرم، محتوا، جنس، نوع و بقیه مشخصات اقلام وفق روانشناسی تاثیر به تفکیک هر کشور آموزش ببینند و تحقیق کنند.
این مدیرکل گردشگری اظهار داشت: به علت تخصصی بودن تبلیغات گردشگری بخصوص در موضوعاتی نظیر بازاریابی محتوا، دیجیتال مارکتینگ، برند سازی و غیره و تفاوت هر یک در کشورهای مختلف به فراخور فرهنگ آن کشور، شاید لازم باشد روزی شرکت های تبلیغات گردشگری ایجاد شوند و یا شرکت های تبلیغاتی موجود، گواهینامه آموزشی و یا مجوزی از وزارت گردشگری بگیرند که صلاحیت فنی آنها از حیث شناخت ابزارهای مؤثر تبلیغات گردشگری، بخصوص شناخت آنها از سلیقه تبلیغاتی و رسانه ای اتباع کشورهای بازار هدف احصا شود.
وی افزود: دفتر بازاریابی و تبلیغات وزارت گردشگری چندین شیوه نامه و یا پروژه در موضوعات دیگر شامل ساماندهی وبسایت های استانی، ساماندهی جشنواره ها و هفته های فرهنگی استان، هدفمند سازی برگزاری تورهای آشناسازی، ورود به عرصه دیجیتال مارکتینگ، احصای پروفایل توریستهای داخلی و خارجی، استقرار نتایج طرح انطباق بازار _ محصول _مقصد و نهایتاً تمرکز فعالیتهای استان در کشور بازار هدف را مشابه شیوه نامه استاندارد سازی اقلام تبلیغاتی با هدف ریل گذاری و هدایت صحیح اقدامات استانی تهیه، تدوین و ابلاغ کرده است که برپایه آن عملکرد استان ها را ارزیابی و پیشنهادات اصلاحی را ابلاغ می کند. امیدواریم در یک بازه زمانی دو تا سه ساله اقدامات حوزه بازاریابی و تبلیغات استان ها ضمن ارتقای کمی و کیفی، ارتباط منطقی و همسو با سیاست های کلان بازاریابی و تبلیغات در سطح ملی پیدا کند و مکمل اقدامات دفتر بازاریابی و تبلیغات معاونت گردشگری وزارتخانه در سطح بین المللی شود.
لاریجانی بیان نمود: ارزیابی بعضی از این اقلام تبلیغاتی در استان ها سبب شده تا ادارات کل میراث فرهنگی اصلاحاتی را انجام دهند و از معاونت گردشگری بخواهند که باردیگر ارزیابی صورت گیرد. با این که اقلام تبلیغاتی ۵۴ درصد از شیوه نامه انحراف وجود دارد اما ولی نگران کننده نیست چون پیش از این ارزیابی وجود نداشت.


منبع:

1399/04/02
23:21:15
5.0 / 5
1750
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۱
فراجا
faraja.ir - حقوق مادی و معنوی سایت فراجا محفوظ است

فراجا

یافتن بهترین جا برای گردشگری