میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته
انتقاد از سیمرغ گردشگری
فراجا: انتقاد از کپی سیمرغ گردشگری، انتقال کارخانه قند به خارج از محدوده برگشت اثر تاریخی هرمزگان، چغازنبیل و نمایش آثاری از آلمان در تهران همچون خبرهای میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته بود.
خبرگزاری مهر، گروه جامعه: در این هفته وزارت میراث فرهنگی ۲۲ برنامه درباره ترویج فرهنگ نماز را ابلاغ نمود. محمد خیاطیان معاون توسعه مدیریت و امور مجلس وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان این خبر اضافه کرد: «با توجه به منویات مقام معظم رهبری در مورد اهمیت و ضرورت برگزاری نماز، مفاد ماده ۹۵ قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه کشور و مفاد بخشنامه مصوب هیئت وزیران در مورد ترویج و توسعه فرهنگ نماز، مراحل بررسی و تهیه برنامه های این وزارتخانه در این عرصه شروع شد.»
او افزود: «طی پروسه کارشناسی، برنامه های سال ۱۴۰۰ وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در زمینه ترویج و توسعه فرهنگ اقامه نماز در ۲۲ بند مورد بررسی و تصویب قرار گرفت، این برنامه ها به همراه دستورالعمل های اجرائی از طرف وزیر به سازمان ها، مراکز و واحدهای تابعه ابلاغ خواهد گردید.»
خیاطیان افزود: «بهره گیری از ظرفیت وزارتخانه در امتداد تحقق منویات مقام معظم رهبری به اجلاس بیست و هفتم نماز بمنظور رونق بخشی به اقامه نماز در مدارس، اقامه نماز جماعت باشکوه در وزارتخانه، سازمان ها و مراکز و واحدهای تابعه و تشکیل مستمر و منظم جلسات شورای اقامه نماز همچون مهمترین موارد این برنامه ها است.»
انتقال کارخانه قند به خارج از محدوده عرصه و حریم چغازنبیل
استاندار خوزستان در نامه ای به وزیر میراث فرهنگی اعلام نمود: راه اندازی کارخانه قند با هدف حفاظت بهینه از اثر جهانی چغازنبیل و حرایم آن، به خارج از محدوده عرصه و حرایم این اثر جهانی منتقل می شود. در متن نامه غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان به علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آمده است:
«احتراما بازگشت به نامه شماره ۹۹۲۵۰۰/۱۹۸۴۳ مورخه ۹۹/۰۸/۱۹ معاونت میراث فرهنگی کشور و نامه شماره ۹۹۲/۱۱۸/۷۷۲۷ مورخ ۹۹/۰۹/۰۲ اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان، با موضوع پیشگیری انحراف در اعمال از ضوابط حفاظت عرصه و حرایم میراث جهانی چغازنبیل و تعرض به این اثر ثبت جهانی با توجه به اهمیت صیانت از این میراث باارزش و لزوم رعایت ضوابط عرصه و حرایم مصوب آن، پیرو جلسه شورای تامین شهرستان با موضوع تعارض محل راه اندازی کارخانه قند با ضوابط مصوب برای میراث جهانی مذکور، بدین وسیله به استحضار می رساند راه اندازی کارخانه پیش گفته با هدف حفاظت بهینه از این اثر تاریخی و حرایم آن، به خارج از محدوده عرصه و حرایم اثر جهانی چغازنبیل منتقل می شود.»
نمایش بیش از ۲۰۰ اثر از موزه معدن کاوی بوخوم آلمان در موزه ملی
این هفته علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی اظهار داشت: آثار نمایشگاه موزه معدن بوخوم آلمان روز پنجشنبه ۲۷ آذرماه ۱۳۹۹ بوسیله فرودگاه امام خمینی (ره) وارد کشور شد و سپس با اسکورت و اقدامات لازم حفاظتی و امنیتی به موزه ملی ایران منتقل و در قرنطینه قرار گرفت. در این نمایشگاه پیشینه معدن کاوی در جهان از عصر سنگ تا سده های اخیر که آثار آن مربوط به ۲۰ کشور مختلف از پنج قاره جهان است به معرض نمایش گذاشته می شود.
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اشاره کرد: این نمایشگاه هفتمین نمایشگاه بین المللی از آثار تاریخی و فرهنگی است که در دولت تدبیر و امید هم زمان با اوایل سال نو میلادی در موزه ملی ایران افتتاح می شود.
او عنوان کرد: در وضعیت شیوع ویروس کرونا کوشیدیم کارهای فرهنگی خودرا خصوصاً در سطوح بین المللی ادامه دهیم. موزه ملی ایران و موزه معدن بوخوم آلمان با تلاش بسیار موفق شدند که نمایشگاه دوجانبه ای را با هدف معرفی پیشینه معدن کاوی در ایران و جهان برنامه ریزی کنند.
شیر برنزی فارغان به هرمزگان باز می گردد
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان اظهار داشت: بعد از ۳۷ سال دستور بازگشت مجسمه شیر برنزی فارغان به هرمزگان صادر شد.
رضا برومند اظهار داشت: باتوجه به پیگیری های انجام شده از طرف این اداره کل دستور بازگشت شیر برنزی فارغان توسط معاون میراث فرهنگی کشور صادر شد.
او با اشاره به اینکه نامه نگاری های انتقال این گنجینه با ارزش انجام شده، اضافه کرد: منتظر همکاری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان برای انتقال این اثر باارزش تاریخی به استان هستیم.
مدیرکل میراث فرهنگی هرمزگان افزود: شیر برنزی در سال ۱۳۶۲ در زمین های کشاورزی روستای بسته فارغان حاجی آباد کشف شد و به سبب نبود امکانات نگهداری در آن زمان به کرمان ارسال شد و سال هاست که در موزه کرمان نگهداری می شود. حالا که این استان دارای موزه مردم شناسی است جای خالی این اثر باارزش به شدت در این موزه احساس می شود.
پیشنهاد برگزاری جشنواره های سینمایی در خیابان لاله زار
این هفته سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران اظهار داشت: شهرداری می تواند با مذاکره با مالکین سینماها و مسئولین حوزه فرهنگ، لاله زار را مهیای برگزاری جشنواره های سینمایی کند.
علی اعطا در جلسه بامداد سه شنبه شورای شهر تهران در نطق قبل از دستور اظهار داشت: جایی در میانه تهران تاریخی، گذر آپارات است. از گوشه شمالی شرقی میدان توپخانه به سمت شمال، خیابان لاله زار است. خیابان سینماهای تهران خیابان سینماهای ایران که نه دالان سینماهای محتضر پایتخت دالان احتضار ۱۸ سینمایی که، روزگاری با فعالیت آنها لاله زار گذر آپارات ها بود و حالا سال هاست با تعطیلی این سینماها لاله زار به دالان سینماهای تبدیل گشته و مدت هاست نفس شأن به شماره افتاده است. سخن بر سر ۱۸ سینمای این خیابان قدیمی است ۱۶ سینما در لاله زار و دو سینما در امتداد آن در لاله زار نو است.
سخنگوی شورای شهر تهران اضافه کرد: اما این روزها اخبار کوشش برای احیا لاله زار خبر احتمال صدور پروانه تخریب سینما ایران این سینمای قدیمی خیابان لاله زار، دوستداران فرهنگ و هنر و میراث را نگران کرده است. رأی اخیر دیوان عدالت اداری در خصوص الزام شهرداری به صدور پروانه ساختمانی تخریب و نوسازی سینما ایران و انتشار خبر آن در رسانه ها و شبکه های اجتماعی منشأ و مبدأ این نگرانی ها است. اگر سینما ایران برمبنای رأی دیوان تخریب شود، به گمان من این نقطه آغاز تخریب سریالی سینماهای لاله زار خواهد بود. این حکم می تواند مقدمه مرگ سریالی سینماهای خیابان لاله زار باشد. باور دارم تخریب سینما ایران شروع دومینوی تخریب سینماهای لاله زار است.
انتقاد از سیمرغ گردشگری
این هفته یکی از مدیران اسبق گردشگری با انتقاد از عدم حق کپی در طرح سیمرغ گردشگری ایران اظهار داشت: چند سال پیش سیمرغ گردشگری ایران را طراحی کردم ولی حالا با اندکی تغییر و هزینه های میلیاردی آنرا ثبت کردند.
حبیب الله متحدین از مدیران اسبق گردشگری که بعد از بازنشستگی حالا مدیر انجمن توسعه گردشگری نیشابور و فعال میراث فرهنگی است اظهار داشت: در سال ۸۴ بعد از ۱۲ سال مطالعه به این نتیجه رسیدم که ایران بر خلاف کشورهای دیگر هنوز یک برند گردشگری ندارد. بدین سبب آن زمان که در دفتر تدوین استانداردهای گردشگری فعالیت می کردم با تحصیلاتی که در حوزه معماری داشتم، ؛ طرح برند گردشگری را برای ثبت به وزارت ارشاد دادم آن زمان توجهی به این طرح نشد. ولی همان موقع نامه نگاری های خودرا به رؤسای سازمان میراث فرهنگی انجام دادم همچون آقای ملک زاده تا آقای مونسان. این پیگیری ها را پس از آن که بازنشسته شدم ادامه دادم تا اینکه متوجه شدم برند گردشگری ایران سیمرغ شده است همان سیمرغی که من طراحی نموده بودم حتی شنیدم برای آن چند میلیارد تومان هزینه کرده اند.
کشور چین در اولویت اول اعزام توریست به ایران
چندی پیش خبرگزاری مهر گزارشی را درباره بخشنامه عجیب وزارت میراث فرهنگی در حوزه کمپین مربوط به سومین عید بهاره چینی ها در ایران منتشر نمود که به ۹ استان کشور ارسال شده بود و در آن اعلام گردید که استانها به تولید محتوا در فضای مجازی همچون اینستاگرام بپردازند. در هیچیک از بندهای این بخشنامه مواردی همچون بررسی صفحات مجازی فعال در کشور چین به جز اینستاگرام ذکر نشده بود و البته تاکید کرده بودند که از ظرفیت اینفلوئنسرهای هر استان برای تولید محتوا به زبان چینی استفاده گردد.
این موضوع واکنشی از طرف وزارت میراث فرهنگی نداشت تا اینکه خبری از طرف معاونت گردشگری آمده به نقل از مدیرکل بازاریابی و تبلیغات گردشگری منتشر گردید. در این خبر هر چند به آن بخشنامه اشاره ای نشد اما بعضی از موارد آنرا اصلاح کرده اند و به این مساله پرداختند که بعد از اختتام همه گیری کرونا و رونق مجدد گردشگری، با وجود لغو روادید با کشور چین، به محض بازگشایی مرزها این کشور در اولویت های اول اعزام توریست به ایران قرار دارد.
مدیرکل بازاریابی و تبلیغات گردشگری وزارت میراث فرهنگی در نشست مجازی با معاونین گردشگری استان های کشور، نحوه اجرا و بررسی اقدامات بعمل آمده در امتداد پیشبرد کمپین «قرن ها دوستی؛ سومین عید بهاره چینی ها در ایران» را بررسی کرد.
محمد قاسمی در وبینار بررسی عملکرد کمپین ««قرن ها دوستی؛ سومین عید بهاره چینی ها در ایران» که با حضور مجازی معاونین گردشگری استان های کشور در محل معاونت گردشگری برگزار شد؛ اظهار داشت: «از سال ۹۶ معاونت گردشگری برمبنای خروجی تحقیقات بازار خود به این جمع بندی رسید که تعطیلات عید بهاره چینی ها که هر سال از ۲۴ بهمن ماه لغایت ۹ اسفند ماه برگزار می شود؛ یکی از فرصت هایی است که می تواند برای جذب توریست از بازار بزرگ چین با بیش از ۱۵۰ میلیون توریست خروجی مفید باشد؛ بدین سبب در صدد اجرای طرحی با عنوان برگزاری رویداد «قرن ها دوستی؛ سومین عید بهاره چینی ها در ایران» بر آمد که طبق آن استان های هدف گردشگران چینی، ضمن ایجاد هماهنگی با بخش خصوصی جهت کسب آمادگی های لازم و ارائه مشوق هایی برای پذیرش این گردشگران، مدتی پیش از عید بهاره چینی برنامه هایی را همسو با این عید به اجرا در می آورند تا نظر این بخش مهم از بازار جهانی را به خود جلب کنند.»
قاسمی افزود: «این طرح در سالهای ۹۶ و ۹۷ اجرائی ولی در سال ۹۸ متأسفانه با شیوع ویروس کرونا عملاً متوقف گردید. در سال ۹۹ نیز با تداوم بیماری کرونا و رکود حاصل از آن فقط بمنظور معرفی ظرفیت های گردشگری کشور، تداوم سالانه رویداد و یادآوری نام ایران بطور مستقیم در حافظه بازار بزرگ چین و بطور غیر مستقیم در خاطره سایر بازارها و در نتیجه حفظ سهم جمهوری اسلامی ایران از این بازار در دوران پسا کرونا - و نه جذب توریست در دوران اوج شیوع این بیماری ظرف امسال که خود از بدیهیات است- در دستور کار قرار گرفت.»
منبع: فراجا
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب