فراجا گردشگری

فرش های ملایر در كاخ گلستان به نمایش گذاشته می گردد

فرش های ملایر در كاخ گلستان به نمایش گذاشته می گردد فراجا: فرش های شهر ملایر با قدمت بیش از یك قرن برای اولین بار در مجموعه میراث جهانی كاخ گلستان ۱۸ بهمن به نمایش گذاشته می گردد.



به گزارش فراجا به نقل از روابط عمومی كاخ گلستان، مسعود نصرتی مدیر كاخ گلستان اظهار داشت: این مجموعه برای معرفی فرش های دوره قاجار به شكل دوره ای نمایشگاه های مختلفی در این مجموعه فرهنگی و تاریخی برگزار می نماید، پیش از این ۲ نمایشگاه «برگزیده ای از قالیچه های كاخ گلستان» و «فرش های باغی قاجاری» از گنجینه فرش های نفیس كاخ گلستان با طرح های مختلف برگزار شده و تا كنون ۲۶ تخته فرش و قالیچه به نمایش گذاشته شده است.
وی اضافه كرد: در سومین نمایشگاه فرش های كاخ گلستان كه به فرش های ملایر اختصاص دارد، ۱۷ تخته فرش كه قدمت آنها به بیش از یك قرن می رسد به نمایش گذاشته می گردد.
نصرتی خاطرنشان كرد: در گنجینه این مجموعه تاریخی ۳ گروه از فرش های شاخص شناسایی شده است، گروه نخست مربوط به جنوب خراسان منطقه بیرجند (درخش) بوده و از نظر طرح، رنگ و ابعاد در بین فرش های كاخ گلستان منحصر به فرد است، گروه دوم فرش های استان مركزی شامل شهرهای اراك، ساروق، فراهان و مشك آباد است كه از نظر تنوع، تعداد و طرح های به كار رفته بی نظیر بوده و گروه سوم هم به فرش های ملایر اختصاص دارد كه از نظر تنوع طرح و تعداد جز شاخص ترین فرش ها در ایران و دنیا به حساب می آید.
مدیر مجموعه میراث جهانی كاخ گلستان اظهار نمود: فرش ملایر جز فرش های بخش مركزی ایران به حساب می آید، در این بخش مراكز قالی بافی مهمی در شهرهایی مانند همدان، اراك بخشی از بیجار و بخشی از كرمانشاه فعالیت داشتند، این مراكز به جز كرمانشاه بیشتر به شكل روستاهایی بودند كه در دوره قاجار به شهر تبدیل گشته است، مناطقی مانند بیچار اراك، ملایر و سنندج زمانیكه شهر شدند، بر مبنای سیاست رایج آن دوره هنرمندان و صنعتگرانی را از شهرهای هم جوار برای كمك به پیشرفت شهر دعوت می كردند و علاوه بر آن گروه های زیادی از روستاییان و عشایر هم به این شهرها می آوردند.
وی ادامه داد: سكونت این ۲ گروه در شهرها سبب شد تا فرش های شاخصی با تعداد زیاد تولید شود مانند فرش ملایر و ساروق كه دارای نظم و ظرافت فرش های شهری بوده و از حس آزاد و غریزی فرش های روستایی و عشایری هم بهره برده است.
نصرتی درباره خصوصیت فرش های ملایر اظهار داشت: شهر ملایر كه بعضی از روستاهای آن مانند «جوزان»، «مانیزان» و «میشن» قدمتی تاریخی دارد با بهره مندی از فرهنگ اقوام كرد و لر (لك) توانسته بر روی فرش های این بخش از سرزمین ایران نقوشی بدیع و با هویت با تأثیرپذیری از فرهنگ شهری خلق كنند.
وی ادامه داد: فرش ملایر از استقامت و درهم فشردگی فرش سنندج، نقوش گل آذین فرش های بیجار، لطافت و نرمی فرش های همدان و ساروق بهره برده است، همینطور كیفیت درونی و ذاتی فرش ملایر سبب شده تا مهر و نشان ویژه خویش را داشته باشد.
مدیر مجموعه میراث جهانی كاخ گلستان خاطرنشان كرد: شهر ملایر از مراكز مهم فرش بافی در سبك روستایی ایران به حساب می آید و قالی بافی آن شباهت زیادی به منطقه ساروق و اراك دارد، همینطور مراكز عمده فرش بافی آن به ۲ گروه روستایی شمال ملایر مانند «حسین آباد»، «ازندریان»، «كسب» و «ننج» كه به شیوه قدیمی می بافتند و روستاهای شرق و جنوب شرق ملایر كه شهری باف بودند مانند «جوزان»، «مانیزان»، «میشن»، «پری»، «ترسك سفلی و علیا»، «زنگنه»، «طایمه» و «بیغش» تقسیم می گردد.
سومین نمایشگاه فرش های كاخ گلستان ۱۸ بهمن ساعت ۱۱ با حضور مسئولان میراث فرهنگی افتتاح و از كتاب نمایشگاه هم رونمایی می گردد و به مدت ۱۰ روز در عمارت چادرخانه از ساعت ۹ تا ۱۵ میزبان علاقه مندان به هنر فرش بافی است.

1396/11/16
15:30:02
5.0 / 5
4481
تگهای خبر: شهر , میراث
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۵
فراجا
faraja.ir - حقوق مادی و معنوی سایت فراجا محفوظ است - سال 1396 تا 1403

فراجا

یافتن بهترین جا برای گردشگری
تماس جهت تبلیغات در سایت: 3722-470-912