فراجا گردشگری
گزارش فراجا؛

جولانگاه اسب آهنی درغبار کرونا نفس قطارهای گردشگری به شماره افتاد

جولانگاه اسب آهنی درغبار کرونا نفس قطارهای گردشگری به شماره افتاد قطارهای گردشگری که قرار بود میراث صنعتی راه آهن را زنده نگه دارند، باعث توسعه گردشگری در مناطق کمتر شناخته شده باشند و مسافران قطارها را با جاذبه های مسیر آشنا کنند، در حال از نفس افتادن هستند.



خبرگزاری مهر _ گروه جامعه؛ تور قطارهای گردشگری که قرار بود در راه توسعه گردشگری کشور حرکت کنند و میراث صنعتی راه آهن سراسری کشور را زنده نگه دارند، با شیوع ویروس کرونا مدتی تعطیل شده بود حالا با بعضی از مشکلات هم دست و پنجه نرم می کند تا راهی برای رونق باردیگر آن پیدا شود.
تا پیش از شیوع ویروس کرونا قطارهای گردشگری بعنوان نوع دیگری از گردشگری صنعتی به راه افتاده بودند. این دفعه جاذبه های مسیر از دریچه شیشه ای قطارها نه تنها قابل دیدن بود بلکه می شد گاهی روی ریل ایستاد و در جایی که مسافران همیشه از آن گذر می کردند، از قطار پیاده شد و نگاهی دقیق تر به اطراف کرد. گاهی در راه متعلقات به مبحث راه آهن برای مسافران تشریح می شد مانند بناهای به جا مانده از زمان گذشته، از زمانی که راه آهن ساخته شد یا نخستین های راه آهن در هر مسیر. محل اقامت سوزنبانان یا محل دفن کارگرانی که در راه ساخت این مسیرها جان دادند. غیر از آن پل های ساخته شده و جاذبه های متنوع مسیر هم به گردشگران توضیح داده می شد. تا بعداً که اگر مسافری همین مسیرها را با قطارهای معمولی طی کردند، بدانند در این راه چه چیزهایی نهفته است.

سوت قطار گردشگری زعفران ۲۳ آبان ماه شنیده شد. قرار بود نخستین تور قطار گردشگری استان خراسان رضوی با ورود این قطار اختصاصی به سمت شهرستان تربت حیدریه اجرا شود. این اتفاق هم افتاد و یک مرتبه مسافران تا تربت حیدریه رفتند تا بهانه ای برای توسعه گردشگری کشاورزی و دیدن مزارع زعفران و باغات تربت حیدریه باشد.
اما آن طور که یوسف بیدخوری معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان خراسان رضوی به خبرنگار مهر اظهار داشت: این قطار به صورت مسیر همیشگی اجرا می شود اما آن روز قطار ویژه ای را به این برنامه اختصاص دادند که چون برای مسافر به صرفه نبود و امکان این را نداشت که مسیر زیادی را بپیماید و مسافر باید باردیگر سوار اتوبوس می شد، متوقف گردید و از آن به بعد تنها مسیر همیشگی با قطارهای معمول حرکت می کند. ضمن این که هم اکنون فصل کشت زعفران نیست و این تورها با هدف زعفران برگزار نمی گردد.
قطارهای دیگری با هدف گردشگری در راه راه آهن کشور برگزار می شدند مانند قطار زاهدان به میرجاوه که باآنکه در راه خود می رود اما یک مرتبه ارائه شد که این مسیر هم می تواند به شبکه گردشگری پیوسته و مسافران خویش را داشته باشد و کسانی در این راه سوار قطار شوند که می خواهند جاذبه های میرجاوه را دیده و از زاهدان سوار این قطار شوند.
این مسیرهای گردشگری ریلی در جنوب کشور و در استان خوزستان هم گهگاهی وجود داشت و تا پیش از کرونا هم اجرا می شدند اما هم اکنون متوقف مانده اند.

همچنین قرار بود راه آهن، مسیرهای ویژه ای را هم به گردشگری ریلی در لرستان اختصاص دهد حتی فخرالدین پیروزفر مدیرکل راه آهن لرستان اظهار داشته بود: قطار گردشگری لرستان را راه اندازی کردیم. یک قطار ریل باس با ظرفیت ۲۰۰ تا ۳۰۰ توریست در نظر گرفته شده و در این راه هر جا که منطقه زیبایی است قطار توقف کوتاهی خواهد داشت و سکو برای اهالی محل و گردشگران بوجود آمده است تا گردشگران پیاده شوند و از طبیعت لذت ببرند اما اگر شرایط کرونایی حاکم نبود این ظرفیت قطار کامل می شد. درصورتیکه قطار گردشگری مجدداً فعالیت خویش را آغاز کند اساسا ظرفیت گردشگران ۱۰۰ درصد خواهد بود. ازاین رو در این راه هم قطاری مخصوص گردش در ریل حرکت نمی کند.
فعال ترین مسیر گردشگری ریلی در راه شمال کشور هست که به شیرگاه، سوادکوه و پل سفید می رود. این قطارها هم به دو صورت در ایام جمعه و ۵ شنبه برگزار می شد. یکی از آنها مخصوص گردش در این راه بود یعنی قطاری ویژه گردشگران آن اختصاص می گرفت که در مسیرهای بین راه توقف می کرد و جاذبه های مسیر به صورت تخصصی توضیح داده می شد اما قطار دیگر که هنوز هم بعضی از آن گاهی با تأیید مدیران راه آهن برگزار می شود، در راه متوقف نمی گردد بلکه بخشی از قطار معمولی به مسافران گردشگری ریلی تعلق گرفته و در نهایت در انتها ایستگاه پیاده شده و برای برگشت هم سوار مسیر قطار برگشت می شوند.
همچنین امکان دارد این مسافران تا گرمسار یا ایستگاههای بین راه توقف کنند و تا آخر مسیر، همراه قطار نباشند. اما این تورها هم گاهی برگزار و گاهی لغو می شود که عمده علل آن هم به کرونا برمی گردد.
به همین دلیل افرادی که در این تورها ثبت نام می کنند باید چند روز قبل مطمئن شوند که آیا این تور در این هفته برگزار می شود یا کرونا باز هم آنرا لغو می کند چون یکی از مشکلاتی که برگزار کنندگان تورهای قطارهای گردشگری دارند این است که تهویه مناسبی در قطارها نیست بنابراین در برگزار کردن یا لغو آن گرفتار تردید می شوند.

مرداد ماه سال جاری پرونده «راه آهن سراسری ایران» در چهل و چهارمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو بعنوان بیست و پنجمین اثر میراث فرهنگی ملموس ایران ثبت جهانی شد و برگزاری چنین امکانی می تواند مردم ایران را با داشته های صنعتی و میراثی خود آشنا کند. در این راه شرکت راه آهن ایران بیشترین نقش را در حفظ و معرفی این میراث به عهده دارد.


منبع:

1400/12/06
20:39:10
0.0 / 5
454
تگهای خبر: اقامت , توریست , جاذبه , شهر
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۳
فراجا
faraja.ir - حقوق مادی و معنوی سایت فراجا محفوظ است - سال 1396 تا 1403

فراجا

یافتن بهترین جا برای گردشگری
تماس جهت تبلیغات در سایت: 3722-470-912