فراجا گردشگری
یادداشت،

نقدی بر شانزدهمین نمایشگاه گردشگری تهران و چند پیشنهاد

نقدی بر شانزدهمین نمایشگاه گردشگری تهران و چند پیشنهاد به گزارش فراجا، خراسان رضوی شانزدهمین دوره گردشگری تهران برگزار شد و به نظر می آید شرایط جهت بررسی نقاط قوت و ضعف آن فراهم است. پس از گذران دوران سخت کرونایی و ضربات هولناک آن به پیکره گردشگری درسال جاری شرایط بگونه ای دیگر رقم خورد و محدودیت های اینترنتی در کنار فراگیری ایران هراسی درآن سوی مرزها و تورم شدید اقتصادی مجموعه های دست اندرکار گردشگری را به مرحله فلج شدن رسانده است.



فرید جواهرزاده، رئیس انجمن علمی طبیعت گردی ایران طی یادداشتی که در اختیار ایسنا قرار داده، آورده است: «امروز صنعت توریسم بیشتر از هر زمان دیگری نیازمند امید و هیجان واقع بینانه است و بدون شک نمایشگاه های گردشگری فرصت مناسبی برای رسیدن به این مقصود تلقی می شوند. به صورت کلی شرکت در نمایشگاه فواید بسیاری برای کسب و کارها دارد. حضور در نمایشگاه، خواه کوچک یا بزرگ، به شرکت ها ابزار قدرتمندی برای دسترسی به مشتریان فعلی و ملاقات با مشتریان جدید می بخشد تا بتوانند برندی قابل اعتماد بسازند. اما کسب و کارهای بسیاری به علت هزینه های این کار، در نمایشگاه ها شرکت نمی کنند، باوجود این که شرکت در نمایشگاه فرایند کم هزینه ای نیست اما مانند بیشتراشکال بازاریابی، با اتخاذ روش درست، شرکت در نمایشگاه می تواند گزینه ای بسیار سودمند تلقی شود.

فارغ از این که این رویداد به صورت تخصصی برگزار گردد یا عمومی یا ترکیبی، مبحث اساسی آن است که یک نمایشگاه موفق باید برای هر گروه از مخاطبانش کارکردهایی داشته باشد و معیار موفقیت آن برپایه عملکرد در حوزه آن کارکردها مشخص شود و نه صرفاً جامعه مخاطب. موردی که در نمایشگاه سال جاری بسیار پررنگ بود، عدم تفکیک مناسب بین بازدیدکنندگان متخصص و عموم مردم است.

به گونه ای که ازدحام شدید در غرفه ها به علت حضور پر رنگ مردمی کار را برای خبرگان و متخصصان سخت می کرد تا جایی که اصلا ماهیت نمایشگاه تخصصی به یک جشنواره گردشگری کاهش یافت. ازاین رو پیشنهاد می شود مانند نمایشگاه های خارجی ۲ روز ابتدایی به بازدید تخصصی و روزهای پایانی برای عموم افراد در نظر گرفته شود.

برندینگ بخش بزرگی از مفهوم موفقیت تجاری است، بخصوص در صنایعی که اعتماد و شهرت نقش مهمی در آنها ایفا می کنند. شرکت در یک نمایشگاه راه فوق العاده ای است به جهت اینکه به صنعت خود بگویید که شرکت شما یک مجموعه جدی، قابل اعتماد و به اندازه کافی بزرگ است که توانایی حضور در نمایشگاه ها را ولو در شرایط اسف بار اقتصادی دارد.

نمایشگاه ها اساسا برای نشان دادن دستاوردهای جدید در فضای صحیح رقابتی تشکیل می شوند، کمتر نمایشگاهی در کشورهای توسعه یافته میتوان یافت که فناوری به روز شده ای را در خود نمایش ندهد. نمایشگاه های تخصصی به علت حضور همه شرکتهای رقیب، عرصه رونمایی خیلی از محصولاتی است که در طول سال از چشم رقیبان پنهان مانده و در جایی که همه اهل فن علاوه بر رسانه های جمعی حضور دارند، به رخ رقبا کشیده می شوند. ازاین رو نمایشگاه جایی است که شرکتهای کوچک با انتخاب راهبرد مناسب می توانند به جرگه برترین ها بپیوندند و کسب وکارهای کوچک همواره می کوشند سهمی از بازار را برای خود حتی در شرایط رکود حفظ کنند.

به طور سنتی هم شرکت کنندگان در نمایشگاه گردشگری یکی از اهداف تصویرسازی، معرفی، تقویت و تثبیت برند، بازاریابی یا افزایش فروش را دنبال کرده اند. در حالیکه نمایشگاه های گردشگری شاخص دنیا همگام با تحولات دنیا پیش رفته اند و امروزه کارکردهای متعدد سازنده و موثرتری پیدا کرده اند.

بدیهی است در چنین فضایی برگزاری نشست های جانبی مانند کارگاه های آموزشی و دوره های علمی و تخصصی با حضور نخبگان علمی و دانشگاهی ایرانی و خارجی فرصت مغتنمی برای دست اندرکاران گردشگری می باشد که با اتکا به دانش روز راهکارهای موفقیت کسب و کار خویش را در شرایط پیش رو بهبود بخشند و سطح علمی دست اندرکاران را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

در نمایشگاه سال جاری جای خالی متخصصان خارجی و عرضه دستاوردهای آنان برای مخاطب ایرانی بسیار خالی بود. عدم ثبت نام بازدیدکنندگان و دسته بندی مخاطبان نمایشگاه از موضوعات ضروری می باشد. همه متخصصان و کارشناسانی که از نمایشگاه های بزرگ گردشگری دنیا بازدید کرده اند به خوبی می دانند که پیش از ورود به نمایشگاه ثبت اطلاعات افراد و عرضه کارت ویزیت الزامی است. این امر عموما برای استفاده از یک سامانه جامع برای شبکه سازی و قراردادن نام افراد بعنوان غرفه داران و متخصصان شرکت کننده در کنار یکدیگر است و می تواند کارکردهای بی شماری در حوزه های اطلاع رسانی، آموزش، نظرسنجی و... داشته باشد که جای خالی آن در این نمایشگاه کاملا احساس می شود.

مسلم است اگر از این مزیت به نحو بهینه استفاده گردد و در برگزاری نمایشگاه ها منافع کلان و ملی کشور به همراه منافع برگزارکنندگان منطبق با استانداردهای روز دنیا در نظر گرفته شود، میتوان امیدوار بود فرصت های اقتصادی فراوانی نصیب کسب و کارهای گردشگری و صنایع وابسته در کشور خواهد شد.

ترویج نوآوری و خلاقیت در بدنه صنعت توریسم از دیگر کارکردهای موثر نمایشگاه هاست. در همین راستا لازم است به مراکز نوآوری، استارت اپ ها و موسسات علمی و پژوهشی بعنوان یک بخش ویژه نگاه شود. به صورت کلی جلب مشارکت دانشگاهیان و عرضه نتایج پژوهش های کاربردی و نوآوری های آنان تابحال در این نمایشگاه مورد توجه قرار نگرفته است. هرچند حضور پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی مغتنم بود، اما به نظر می آید لازم است در نمایشگاه های آینده یک فضای اختصاصی برای نمایش و معرفی انتشارات و پژوهش های مکتوب و دیجیتال همراه با معرفی رسانه های تخصصی حوزه گردشگری مدنظر قرار گیرد.

فضای نمایشگاه بهترین فرصت برای جاری کردن مفاهیم جدید، روندها و راهبردها در بدنه صنعت گردشگری می باشد، به صورت مثال تابحال مصادیق و معیارهای گردشگری دسترس پذیر ویژه معلولین و افرد کم توان با عموم فعالان صنعت به اشتراک گذاشته نشده است. در حالیکه با طراحی یک فضای تعاملی و آموزنده میتوان به صورت کاربردی و عملیاتی، زیرساخت ها، شرایط و لوازم تحقق این مفهوم را هم به نمایش گذاشت.

یکی از دیگر اشکالات نمایشگاه عدم تناسب غرفه ها در کنار یکدیگر و تاکید به استانی شدن خیلی از کسب و کارهاست این شیوه که تقسیم بندی را جغرافیایی و نه دانش بنیان جلوه می دهد در پاره ای از موضوعات نتیجه عکس به همراه خواهد داشت. هر چند برخی پاویون ها معرف مناسبی از ظرفیت های استان خود نبودند و صرفاً به خاطر اسپانسرینگ یا تأمین هزینه های غرفه برخی موسسات را همراه خود داشتند که بایستی با دیده بخشایش بررسی شوند، اما از طرفی وجود برخی غرفه های شهرستان ها و برجستگی فعالیت آنها خود قابل تامل بود. شهرستان هایی که معمولاً در سایه نام استان محو و کمتر شناخته می شدند در این نمایشگاه امکان ابراز هویت مستقل و معرفی توانمندی های خویش را یافتند که میتوان به غرفه شهرستان های اردکان و بافق در کنار یزد اشاره نمود.

نکته پایانی این که شتاب زدگی و بی برنامگی بعنوان ۲ آفت اساسی است که می توانند هر ایده و طرحی را تخریب کنند و مانع از نیل به مقصود شوند. ازاین رو تصمیم گیری، برنامه ریزی و اطلاع رسانی به هنگام، پایش و ارزیابی مستقل کیفیت برگزاری نمایشگاه و رویدادهای جانبی آن از راه برگزاری یک نظرسنجی و جمع آوری نظرات، پیشنهادات و انتقادات مشارکت کنندگان و بازدیدکنندگان امری ضروریست که می تواند راه گشای موفقیت این رویداد در سالهای آینده شود.





منبع:

1401/11/26
10:09:00
0.0 / 5
476
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۳
فراجا
faraja.ir - حقوق مادی و معنوی سایت فراجا محفوظ است - سال 1396 تا 1403

فراجا

یافتن بهترین جا برای گردشگری
تماس جهت تبلیغات در سایت: 3722-470-912