فراجا گردشگری
میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته؛

از میزبانی۶ میلیون توریست تا ثبت ملی لوازم شخصی اسدآبادی

از میزبانی۶ میلیون توریست تا ثبت ملی لوازم شخصی اسدآبادی به گزارش فراجا، برگزاری برنامه هایی در رابطه با معماری معاصر، ماجرای واجد ارزش ثبت دانستن ۶۸ اثر تاریخی، همکاری کمیته ملی یونسکو و معاونت میراث فرهنگی همچون خبرهای حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته بود.


خبرگزاری مهر _ گروه جامعه؛ در این هفته خبر رسید که مقرر است معاونت میراث فرهنگی و کمیته ملی یونسکو ایران در برگزاری رویدادهای مشترک و تأثیرگذار پیرامون مواریث ملموس و ناملموس فرهنگی، همکاری کنند. این خبر را علی دارابی قائم مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی کشور در دیدار با علی اکبر متکان، دبیرکل کمیته ملی یونسکو در ایران داد. در این نشست، ضمن تاکید بر مراودات بیشتر و کمک یونسکو در ثبت جهانی آثار، مقرر شد همکاری دو نهاد در گرامیداشت میراث فرهنگی ناملموس و رویدادهای فراملی بیشتر شود. از دیگر مصوبات این جلسه، تشکیل کمیته مشترکی میان معاونت میراث فرهنگی و کمیته ملی یونسکو-ایران برای اجرای رویدادهای مرتبط و مناسبتی بود. برنامه ریزی برای حضور مؤثر ایران در اجلاس پیش روی یونسکو (۱۵ نوامبر) با عنایت به مسئولیتی که قائم مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی در کمیته فرهنگی یونسکو-ایران دارد و همینطور انعکاس اخبار و فعالیتهای گسترده میراث فرهنگی به یونسکو جهانی، از دیگر موارد مطروحه در این نشست بود.
واجد ارزش دانستن ۶۸ اثر برای ثبت ملی خبر دیگر در حوزه ثبت آثار تاریخی هم این که مقرر است ۶۸ اثر بعنوان واجد ارزش ثبت در لیست آثار ملی شناخته شوند همچون تابلوهای نقاشی، فرش های نفیس، قرآن های خطی و لوازم شخصی برجای مانده از سیدجمال الدین اسدآبادی. جدید ترین جلسه شورای ملی ثبت آثار منقول کشور با حضور اعضای حقیقی و حقوقی شورا، در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برگزار گردید. در این نشست، ۷۴ پرونده در چارچوب آثار تاریخی منقول از جانب ادارات کل میراث فرهنگی، گردشگری تهران، قم، فارس و خوزستان در شورای ملی ثبت عرضه شد و در انتها بررسی پرونده ها، ۶۸ اثر واجد ارزش ثبت در لیست آثار ملی و ۳ اثر واجد ثبت در لیست آثار باارزش تاریخی (فهرست ذیربط آثار ملی) شناخته شدند. از ۷۴ اثر عرضه شده به شورا، ۵۷ اثر از مجموعه های نفیس تحت نظارت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و ۱۷ اثر متعلق به بخش خصوصی و دیگر نهادهای دولتی بود، که دراین میان میتوان به آثار شاخصی همچون ۸ کتاب قرآن خطی نفیس متعلق به سازمان حج و زیارت و آستان مقدس شاهچراغ (ع)، مجموعه لوازم شخصی برجای مانده از سیدجمال الدین اسدآبادی متعلق به موزه مجلس شورای اسلامی، ۱۱ تخته فرش نفیس تاریخی متعلق به موزه فرش، ۲ اثر شامل مجموعه آثار با عنوان شیشه های لوله ای متعلق به معبد چغازنبیل با قدمت ایلامی میانه، ۱۳ تابلو تاریخی با تکنیک رنگ روغن و برخی از لوازم و ابزارآلات تاریخی علمی و اشیا موزه ای و مجسمه های نفیس هنری اشاره نمود.
میزبانی از ۶ میلیون توریست خارجی تا پایان سال باآنکه قرار بو تا سال ۱۴۰۴ حدود ۲۰ میلیون توریست داشته باشیم اما این دفعه علی اصغر شالبافیان معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی در برنامه صف اول که از شبکه یک سیما پخش گردید اظهار داشت: پس از شیوع بیماری کرونا در شهریور سال ۱۴۰۱ روند صعودی ورود توریستهای خارجی به کشور را داشتیم به نحوی که تا آن زمان حدود ۴۱۷ هزار توریست ورودی داشتیم بخصوص که بحث لغو روادید با عراق را هم انجام شده بود. اما با وقایعی که افتاد این روند کاهش محسوسی پیدا کرد. وی ادامه داد: تعداد زیادی توریست ورودی از آذربایجان داشتیم که به سبب مسائل مختلفی که وجود دارد این آمار به یک دهم کاهش پیدا کرد. ملاحظات برای صدور روادید گردشگران کشور همسایه دیگر عملاً تعداد گردشگران ورودی از آن هم ۵۰۰ هزار نفر کاهش پیدا کرد. اما این روند در اواخر سال با اقدامات انجام گرفته بهتر شد. هم اکنون در ۷ ماه سال ۱۴۰۲ حدود سه میلیون و ۹۰۰ هزار توریست ورودی داریم. که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۴ درصد رشد داشته است. همکاری با کشور چین و لغو روادید با این کشور از راه قرار گرفتن این در لیست ۲۰ مقصد گردشگری این کشور بی تاثیر نبود. لغو روادید گروهی با روسیه هم که دو ماه از اجرایی شدن آن می گذرد هم انجام شده است. وی افزود: ما طرح تردد گردشگران کشورهای همسایه را خودروی شخصی را هم اجرا کردیم البته لغو روادید با ۶۰ کشور هم در دستور کار است. پیشبینی می شود با روند رو به رشدی که در جذب توریستهای خارجی داریم به استثنای بازارهایی که هم اکنون مبادلات توریست با آنها کاهش محسوس داشته میزبان حدود ۶ میلیون توریست خارجی باشیم. شالبافیان اظهار داشت: بازار گردشگری دنیا مبتنی بر بازار کشورهای همسایه است. ایران هم از این قاعده مستثنی نیست. گردشگری درون منطقه ای هست ازاین رو خیلی از گردشگران سلامت از کشورهای همسایه به ایران سفر می کنند. بنابر اعلام وزارت بهداشت از بین بیشتر از چهار میلیون گردشگری که در کل سال وارد ایران شدند یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر با هدف گردشگری سلامت به ایران آمدند. ازاین رو غیر از هدف تفریح و زیارت گردشگران با هدف سلامت هم سفر کرده اند.
میراث فرهنگی در انتهای کار ساختمان ها باید دیده شود سید عزت الله ضرغامی در سلسله نشست های میراث فرهنگی با مبحث معماری و شهرسازی ایرانی- اسلامی که با حضور صاحب نظران، فعالان حرفه ای و مدیران حوزه معماری و شهرسازی در دفتر معاونت میراث فرهنگی برگزار شد، ضمن اشاره به لزوم معرفی الگوهایی برای شهرسازی و ساخت بناهای شهری متناسب با نمادهای ایرانی و اسلامی، بر طرح پیشنهادهایی برای عرضه به دولت و دیگر مسؤلان در جهت جبران عقب ماندگی های دهه های گذشته تاکید کرد. وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به اینکه زیبایی یک اصل زیربنایی و مورد پذیرش همه است، افزود: تلفیق خلاقیت و نوآوری با نمادهای معماری ایرانی_اسلامی برای عرضه مدلهای عملیاتی مختلف به مردم لازم است. مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران هم در این جلسه اظهار داشت: پیشتر در شورای انقلاب فرهنگی جلساتی برگزار شده بود و در رابطه با معماری بحث هایی مطرح و مصوباتی هم داشتند اما همان موقع هم من گفتم این مصوبات راه به جایی نخواهد برد و همین گونه هم شد. وی ادامه داد: دراین میان موضوعات مهم در حوزه معماری، دانشگاه است اما دراین میان هم آفتی که وجود دارد تقلید است که این مساله سبب شده تا شاهد ناهنجاری بصری در معماری در کشور هستیم که در حوزه های مختلف تأثیرگذار است. مصوبات نشست به برنامه هفتم توسعه اضافه شود امیر فرجامی عضو شورای تدوین مقررات ملی ساختمان وزارت راه و شهرسازی هم در این جلسه اظهار داشت: پیشنهاد من اینست که با عنایت به تمدید یک ساله برنامه هفتم توسعه، مصوبات این جلسات به برنامه هفتم توسعه اضافه شود. این که وضعیت معماری به این روز افتاده است دلیلش سرعت تحولات، اتفاقات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی است. در کنار دانشگاه ها و نهادهای علمی، دستگاههای اجرایی همچون وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای تدوین شرایط مناسب معماری و شهرسازی نقش مهمی دارند. حامد مظاهریان معمار هم در سخنانی در این نشست اظهار داشت: معماری آئینه و بازتاب دهنده سبک زندگی جامعه خودش است ازاین رو اگر حالا ما از وضعیت معماری مان گلایه داریم تمام آن چیزی است که از دل جامعه بر می آید.
جای خالی ضوابط توسعه شهری عرضه شده توسط وزارت میراث فرهنگی این هفته سلسله نشست های میراث فرهنگی (گذشته، حال و آینده) با مبحث «معماری و شهرسازی ایرانی و اسلامی آن چه که هست و آن چه که باید باشد» و با همکاری معاونت میراث فرهنگی و پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در ساختمان ارگ آزادی برگزار گردید. در این برنامه تعدادی از کارشناسان به همراه مهدی چمران هم حضور داشتند و محمد حسن طالبیان معاون سابق میراث فرهنگی اظهار داشت: معماران و مشاوران با تاریخ بیگانه هستند. پیش از این که باغ ایرانی ثبت جهانی شود؛ هر زمان کسانی می خواستند پارک یا باغی ایجاد کنند شبیه به باغ ژاپنی می ساختند. اما هم اکنون به معماران و پیمانکاران می گویند که باغ ایرانی می خواهیم. اگر ما در این حوزه درست ترویج نماییم و آموزش بگذاریم خیلی مهم می باشد. وی بیان نمود: متأسفانه دانشگاه ها با دستگاههای اجرایی فاصله بسیاری دارند اما وزارت میراث فرهنگی می تواند به این مورد ورود کند. قانون پشتیبانی از مرمت و احیای بافت های تاریخی فرهنگی مهم می باشد یک مرتبه دیگر این قانون را بخوانید. برای دستگاههای مختلف وظیفه گذاشته شده که هر کدام باید چه کار کنند. اتفاقاً دغدغه همین است که شهر های تاریخی بتوانند با خلاقیت مردم ادامه پیدا کنند اگر این اجرایی شود سندهای دیگر اتفاق می افتد. طالبیان با اشاره به اینکه حفظ الگو مهم می باشد اظهار داشت: ما برای ثبت جهانی منظر فرهنگی اورامان رفته بودیم. این پرونده نقصها زیادی داشت ما شانس آوردیم که به ثبت رسید. چون به علل زیادی می خواستند این پرونده را رد کنند. ارزیاب می گفت این ساختمان ها چیست چند اداره و بانک بودند که معماری آنها اصلاً شبیه به معماری خشکه چین نبود. ارزیاب می اظهار داشت که اداره ها این منظر را بهم ریخته اند. آیا معمار این بناها، نمی توانسته از همین معماری خشکه چین الگو بگیرد؟ آیا کور بوده که این بانک را با معماری غیر همخوان ندیده است؟ نادیه ایمانی عضو هیأت علمی دانشکده معماری و شهرسازی در این برنامه اظهار داشت: به صورت فطری درس معماری با درسهای دیگر متفاوت می باشد. شاید در دانشگاه هیچ کاستی نداشته باشیم اما اتفاقی که در بیرون می افتد مهم می باشد. دانشجو به ما می گوید حرف هایی که شما در اینجا می زنید با خارج از دانشگاه در محیط کار متفاوت می باشد و ما می گوئیم موظف هستیم آن چه هست را به شما بگوییم. وی اظهار داشت: ما در زمینه نقد معماری کم کار کرده ایم و آن چه که می گذرد را ارزیابی و ارزشیابی نکرده ایم. اگر بتوانیم محله به محله آن چه اتفاق افتاده را ثبت و بعد نقد نماییم به این معنا که ساختمان چطور ساخته شد؛ شاید جواب الگوسازی ها باشد باید این را در معرض عموم قرار دهیم و به بحث گذاشته شود.
برگزاری کنفرانس توسعه گردشگری ایران و چین موزه هنر شانگهای، قصد داشت با برگزاری کنفرانس میراث فرهنگی و توسعه گردشگری چین و ایران، از ۲۳ تا ۲۶ اکتبر ۲۰۲۳ (۱ تا ۴ آبان ۱۴۰۲) در شانگهای، گامی مؤثر در تبادل فرهنگی میان دو کشور کهن ایران و چین بردارد. این موزه بعنوان پیشگام در مبادلات فرهنگی بین المللی، روابط دوستانه ای با شخصیت های فرهنگی هنری و نهادهای فرهنگی متعدد در ایران برقرار کرده و به صورت متوالی، نمایشگاه هایی از ایران در چین برپا نموده است که نمایشگاه نقاشی ایرانی (مینیاتور)، نمایشگاه قالی ایرانی، نمایشگاه هنرهای سنتی و نمایشگاه مشترک هنرمندان کودک و نوجوان چینی و ایرانی، از این جمله اند. موزه هنر شانگهای و مجمع جهانی محافظت از میراث فرهنگی ناملموس شانگهای، با حفظ ارتباط نزدیک با شخصیت ها و نهادهای فرهنگی و گردشگری، بستر مناسبی را برای برگزاری رویداد پیش رو، فراهم نموده است. در این کنفرانس، از مدیران اجرایی در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری ایران، رؤسای مؤسسه های فرهنگی و هنری و صاحب نظران در حوزه فرهنگ و هنر و گردشگری دعوت به عمل آمده است.
آثار پرارزش معماری معاصر، ثبت ملی می شوند علی دارابی، قائم مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی کشور در افتتاحیه همایش ملی «میراث معماری معاصر ایران» که به همت گروه تخصصی معماری و شهرسازی فرهنگستان هنر با مشارکت معاونت میراث فرهنگی در مجموعه فرهنگی هنری آسمان برگزار شد، اظهار داشت: در کشور بیشتر از ۳۴ هزار اثر به ثبت ملی رسیده که برخی از این آثار در چارچوب «میراث معماری معاصر» ثبت شده است. وی ادامه داد: وزارت میراث فرهنگی در برابر معماری و شهرسازی معاصر دو تکلیف ملی دارد، اول این که با شناخت و ثبت آثار معماری پرارزش تاریخی، زمینه شناسایی و درک ارزش ها، شاخص ها و معیارهای این معماری اصیل و هویت مند را برای نسل حاضر فراهم و باعث تداوم ارزش ها و غنابخشی به معماری امروز شود. دارابی در رابطه با وظیفه دوم وزارت خانه متبوعش عنوان کرد: با شناسایی، ثبت و محافظت از آثار پرارزش معماری امروز در چارچوب میراث معماری معاصر، فرصتی را برای شناخت و بهره مندی آیندگان فراهم آورد. تلاش مطلوب در این راه نیازمند پشتوانه های علمی، دانشی و معرفتی نسبت به گذشته و حال است تا میراث نسل حاضر برای آیندگان باقی بماند. قائم مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی کشور در توصیف نسل حاضر اظهار داشت: از یک سو در کشور و از سالهای نخستین سده اخیر، تلاشهای گسترده ای را در همراهی با جامعه جهانی شروع کرده تا آثار پرارزش معماری گذشته خویش را شناخته، ثبت و معرفی و با خوانش و روایت آن زمینه ای برای تداوم و غنای معماری معاصر فراهم آورد. و از طرفی کوشیده آثار معماری از خود به جای گذارد که در رابطه با هویت مندی و خصوصیت های آن باید گفت وگوها کرد. وی خاطرنشان کرد: معماری در طول تاریخ همواره تجلی گاه خصوصیت های اجتماعی، فرهنگی، هنری، اعتقادی و اقتصادی جوامع بوده و معماری معاصر، کماکان شاهدی بر این خصوصیت ها در دوران معاصر است. در واقع این روح زمانه ماست که در آئینه معماری معاصر تجلی و تبلور یافته است. دارابی عنوان کرد: حفظ و به رسمیت شناختن این معماری، بعنوان میراث فرهنگی برای آیندگان، چالشی پیچیده است. کوشش های بسیاری در این حوزه انجام شده اما دستیابی به توافق جمعی در مورد مفاهیم، خصوصیت ها، شاخص ها و به تبع، مصادیق آن دشوار می کند.

1402/08/06
14:18:58
0.0 / 5
368
تگهای خبر: آموزش , اثر تاریخی , بازار , توریست
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۵
فراجا
faraja.ir - حقوق مادی و معنوی سایت فراجا محفوظ است - سال 1396 تا 1403

فراجا

یافتن بهترین جا برای گردشگری
تماس جهت تبلیغات در سایت: 3722-470-912