فراجا گردشگری

پیروزی بال دار!

پیروزی بال دار! فراجا: شکی نیست که «لوور» خانه یکی از خیره کننده ترین مجموعه های هنری جهان است. علاوه بر «مونالیزا» و مجموعه «میکل آنژ»، این موزه محل نگهداری آثار تاریخی باارزش دیگری همچون «ابوالهول عظیم»، «ونوس میلو» و «پیروزی بال دار ساموتراس» است.


به گزارش فراجا به نقل از ایسنا، با آنکه شاهکار مرمرین «پیروزی بال دار ساموتراس» در زمره مشهورترین مجسمه های تاریخی قرار می گیرد، اما ممکنست خیلی از مردم از تاریخچه آن، همچون ریشه باستانی این مجسمه، کشف آن در قرن نوزدهم میلادی و تأثیرگذاری این اثر مرمرین بر هنر مدرن و معاصر آگاه نباشند.
منشأ اصلی «پیروزی بال دار ساموتراس» معلوم نیست. با اینحال باستان شناسان و مورخان هنری بطور دقیق این مجسمه را مورد بررسی قرار داده اند تا قدمت آن، دلیل ساخت و معنای آنرا شناسایی کنند.
برمبنای اطلاعاتی که توسط موزه «لوور» انتشار یافته است، این مجسمه احتمالاً در اوایل قرن دوم قبل از میلاد توسط مردم «ردس»، جزیره ای واقع در یونان خلق شده باشد. بر این اساس، این مجسمه در قلب «عصر هلنیستی» (۳۲۳ قبل از میلاد تا ۳۱ میلادی) تولید شده است. این جنبش هنری باستانی به خاطر مجسمه های خیره کننده با سوژه های اساطیریِ درحال حرکت، معروف است. این رویکرد هنری در «پیروزی بال دار» هم تجلی یافته است.


این مجسمه حدودا ۵.۵ متری، «نایکی» الهه پیروزی یونان باستان را به تصویر می کشد. «پیروزی بال دار ساموتراس» به صورتی تولید شده است که لباس خیس و وزش باد قابل مشاهده باشد و این شخصیت بال دار پیروزمندانه به سمت جلو یک کشتی قدم می گذارد. بر این اساس، مورخان به این نتیجه رسیده اند که این کشتی برای بزرگداشت یک نبرد دریاییِ موفق تولید شده است.


این مجسمه یکی از چندین شیء مرمرینی است که در «مجموعه معبد ساموتراس»، معبد باستانی واقع در «ساموثراکی» قرار داشت. این عبادتگاه ساحلی برای فرقه مخفی «مادر اعظم» تولید شده بود.
باتوجه به افزایش نبردهای دریایی در آن مقطع از تاریخ و نزدیکی این عبادتگاه به مسیرهای دریایی پرکاربرد دریای اژه، در این عبادتگاه چندین سازه تاریخی با الهام از دریا تولید شده بود که همچون آنها به ستون های خاص، کشتی های مهم و البته «پیروزی بال دار» می توان اشاره نمود که در یک فرورفتگی سنگی مشرف به عبادتگاه قرار داده شده بودند.


«چارلز شامپوزیو»، دیپلمات فرانسوی و عتیقه شناس آماتور، «پیروزی بالدار» را در آوریل سال ۱۸۶۳ میلادی کشف کرد. او ۲۳ تکه سنگ، که در کنار همدیگر یک کشتی را تشکیل می دادند، جمع آوری کرد و مجسمه را درست همانطور که پیدا کرده بود، یعنی بصورت سه تکه‌ی مجزا به پاریس فرستاد.
پایه، تنه، پاها و بال چپ در نهایت از «لوور» سر درآوردند و در سالن آثار تاریخی کلاسیک سرهم شدند. این موزه همین طور یک بال گچی به مجسمه اضافه کرد، اما سر و بازوی این مجسمه را بازسازی نکرد.


با این وجود، حدود ۹۰ سال بعد از کشف این مجسمه توسط «شامپوزیو»، عتیقه شناس اتریشی، بخش های گمشده‌ی این مجسمه همچون دست راست این الهه کشف شد. متاسفانه هیچ راهی برای اتصال دست راست به مجسمه وجود نداشت و بنا بر این این مجسمه همچنان بدون دست باقی مانده است.
کشف دست راست پیروزی بال دار بسیار مهم بود؛ چونکه انگشتان این دست بسته نشده است و نظریه اولیه در خصوص این که این مجسمه یک شیء را نگه داشته بود، رد شد.
«لوور» در توضیحاتی درباره ی این مجسمه نوشته است: «این نظریه مطرح شده بود که «پیروزی بال دار» یک شیپور، تاج گل یا سربند را با دست راستش نگه داشته است. با اینحال دستی که در سال ۱۹۵۰ میلادی در «ساموثراکی» کشف شد، به نحوی تولید شده که کف دست مشخص است و دو انگشت باز شده اند، که نشان میدهد او چیزی را نگه نداشته و فقط دستش را به نشانه درود بالا گرفته بود.»


امروزه این دست در نزدیکی محل نصب «پیروزی بال دار» در «لوور» به معرض نمایش گذاشته شده است.

واقع گرایی هلنیستی
«پیروزی بالدار» همچون سایر مجسمه های «هلنیستی»، به سبب آناتومی طبیعی و در نتیجه به تصویر کشیدن واقع گرایانه حرکت اعضا و اجزای بدن تحسین برانگیز است.
این هنرمند برای نشان دادن بدنِ درحال حرکت، «نایکی» را در وضعیت نامتقارن قرار داد. این ژست که به عنوان «متقابل» (contrapposto) شناخته می شود، به مفهوم حرکت با بهره گیری از توزیع وزن واقعی و یک بدن S شکل است. از مجسمه های معروف دیگری که این رویکرد کلاسیک را برای به تصویر کشیدن بدن انسان اتخاذ کردند به «مرد متحرک» اثر «رودن» و «داوود» اثر «میکل آنژ» می توان اشاره نمود.
عنصر دیگری که به نشان دادن حرکت کمک می نماید، پارچه ای است که روی سراسر بدن مجسمه قرار گرفته است. همانطور که «نایکی» درحال حرکت است، لباس دور او می پیچد.
«پیروزی بال دار ساموتراس» یکی از مشهورترین مجسمه های روی زمین شناخته می شود و از زمان اولین نمایش این مجسمه در موزه «لوور» در قرن نوزدهم، این اثر هنری الهام بخش هنرمندان بی شماری بوده است.






منبع:

1402/11/05
14:07:01
0.0 / 5
259
تگهای خبر: باستان شناس , كاربر , موزه , هنر
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۴
فراجا
faraja.ir - حقوق مادی و معنوی سایت فراجا محفوظ است - سال 1396 تا 1403

فراجا

یافتن بهترین جا برای گردشگری
تماس جهت تبلیغات در سایت: 3722-470-912