سازمان جهانی OECD گزارش داد؛
مالیات سفر در جهان طی ۱۰ سال اخیر رو به افزایش بوده است
فراجا: سازمان همكاری و توسعه اقتصادی(OECD) در گزارشی به بررسی تطبیقی سیاست های مالیاتی و عوارض در صنعت گردشگری پرداخته است.
به گزارش فراجا به نقل از مهر، فصل سوم گزارش سیاست ها و روندهای گردشگری از جانب سازمان همكاری و توسعه اقتصادی(OECD) توسط دفتر مطالعات فرهنگی معاونت پژوهش های اجتماعی و فرهنگی مجلس شورای اسلامی ترجمه شده است در این گزارش ضمن كمك به بهبود خط مشی های كلی در مورد مالیات و درك بهتر دغدغه های این حوزه در سطح دولت و صنعت با عرضه اطلاعات تطبیقی به بررسی رابطه در حال تحول میان مالیات و گردشگری پرداخته شده است.
در بخشی از این گزارش آمده است:
كسب و كارهای گردشگری همانند دیگر صنایع، دستخوش مالیات ها هزینه ها و عوارض خاصی است كه دولت را قادر می سازد تا بودجه مورد نیاز برای پشتیبانی از سرمایه گذاری های عمومی در جهت توسعه این صنعت را تامین كنند در واقع این توسعه به واسطه تخصیص بودجه مورد نیاز به بازاریابی و ترویج گردشگری فراهم سازی خدمات و تسهیلات مورد نیاز گردشگران تامین امنیت و ایمنی بازدیدكننده و نگهداری از منابع طبیعی و جاذبه های گردشگری خواهد شد.
به رغم وجود مالیات از گذشته تنها طی ده تا ۱۵ سال اخیر شاهد رشد كلی حوزه و تعداد مالیات ها هزینه ها و عوارض گردشگری بوده ایم.
ویزاها شكل اصلی دریافت مالیات های مربوط به ورود و خروج از كشورها هستند و تعداد كشورهایی كه سیاست ویزای مشترك برای اقامت های كوتاه مدت را اتخاذ نموده اند رو به افزایش بوده است به صورت مثال در اروپا هم اكنون ۲۶ كشور عضو ناحیه شنگن وجود دارد كه این میزان در سال ۱۹۹۵ تنها هفت كشور بوده است.
تعداد مالیات های در رابطه با سفرها به خصوص سفرهای هوایی رو به افزایش بوده است این مالیات ها در زیرمجموعه های ایمنی، خدمات مسافران و پروازهای خروجی قرار می گیرند. بعضی از این مالیات ها به دنبال تولید رفتارهای سازگار با محیط زیست با استفاده از افزایش بهای بلیط ها هستند.
بیشتر مالیات های مربوط به امكانات هتل ها و مراكز اقامتی (مانند مالیات بر نرخ اشتغال بازدیدكنندگان با اقامت شبانه، مالیاتهای مراكز اقامتی مالیات های نرخ اشغال) در سطوح پایین تر از ملی و در درجه اول سطوح شهری تعیین می شوند و تنها در ۵ كشور می توان شاهد نمونه هایی از سطوح ملی برای مالیات ها بود.
كاهش نرخ مالیات بر مصرف برای فعالیت های در رابطه با گردشگری در درجه اول در هتل ها و رستوران تمركز داشته و در سالهای اخیر به دنبال روندی گسترده تر برای حفظ و افزایش استاندارد نرخ ها بوده است باآنكه برای نخستین بار تنها چند كشور كاهش نرخ مالیات بر رستوران ها را اعمال كردند.
افزایش زیاد در تعداد مالیات ها با اهداف زیست محیطی به منظور تشویق تغییر رفتارهای گردانندگان تورها و یا گردشگران در جهت رفتارهای سازگار با محیط زیست، یا تهیه بودجه مورد نیاز برای مدیریت آثار محیطی فعالیت های گردشگری صورت گرفته است.
مشوق های مالیاتی به منظور ترویج افزایش سرمایه گذاری در هتل ها و دیگر تسهیلات و زیرساخت های تفریحی، افزایش مخارج گردشگران (مانند طرح بازپرداخت مالیات بر ارزش افزوده/ مالیات كالاها و خدمات، و توسعه گردشگری داخلی تولید معرفی شده اند.
به طور كل نظارت، ارزیابی و تحلیل آثار مالیات ها و مشوق های گردشگری با كاستی هایی مواجه می باشد در نتیجه نمی توان از دستیابی به اهداف تعیین شده برای مالیات ها و مشوق های مالیاتی بدون آنكه بر رقابت پذیری گردشگری آثار شدیدی بگذراند، اطمینان حاصل كرد.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب