رهایی تهران از وابستگی به درآمدهای سنتی با هوشمندسازی گردشگری به گزارش فراجا، یک استاد دانشگاه معتقد است: رویکرد فناورانه گردشگری هوشمند با بوجودآوردن زیرساخت های دیجیتال، امکان تحلیل داده های گردشگری را فراهم آورده و به تصمیم گیری برای افزایش راندمان اقتصادی منجر می شود. به گزارش فراجا به نقل از مهر، اسماعیل قادری استاد دانشگاه تهران تحلیلی بر ظرفیتهای اقتصادی توسعه گردشگری هوشمند در شهر تهران داشته است در این گزارش تحلیلی آمده که تهران با داشتن جاذبه های زیاد، اگر به سوی هوشمند شدن برود، می تواند اقتصاد شهری را متنوع کند و از وابستگی به درآمدهای سنتی (مثل ساخت وساز) بکاهد. نمونه های موفق دنیا (مثل سنگاپور، اسپانیا، امارات) نشان داده اند که گردشگری هوشمند هم درآمد را بالا می برد و هم تجربه توریست را بهتر می کند. در این گزارش درباره ی زیرساخت های شهر تهران در عرصه هوشمندسازی و ضعف های آن پرداخته شده است و ظرفیتهای اقتصادی که می تواند برای درآمدزایی از این مسیر به وجود بیایید مانند عوارض و مالیات هوشمند، داده فروشی، جذب سرمایه گذار و رویدادهای دیجیتال. همین طور عنوان شده که اگر شهرداری تهران قسمتی از بودجه و برنامه های خودرا روی توسعه گردشگری هوشمند بگذارد، می تواند درآمدهای پایدارتر برای شهر بسازد. کیفیت خدمات گردشگری را بالا ببرد و گردشگران بیشتری جذب نماید. از فناوری برای کاهش هزینه ها و شفافیت استفاده نماید. در نهایت تهران را به یک مقصد گردشگری جذاب و رقابتی در منطقه تبدیل کند. در قسمتی از این تحلیل آمده: با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی که در پی آن امکانات گسترده ای برای سفر بوجود آمده، گردشگری رونق شایان توجهی گرفته و به یک صنعت تبدیل گشته است که بعد از صنایع خودروسازی و پالایشگاهی در زمره پرسودترین صنایع قرن بیست و یکم قرار دارد. شهرها در اولی نگاه به سبب قدمت تاریخی و این که خود به عنوان یک حافظه تاریخی بشریت هستند، مقصد مهمی برای گردشگران به شمار می آیند. هوشمند شدن پدیده ها در عصر نوین، موضوعی غیر قابل کتمان است. دراین خصوص مفهوم گردشگری هوشمند نیز در عین جدید بودن از پیچیدگی های زیادی برخوردارست چونکه هماهنگی سامان مند و گسترده و به اشتراک گذاری و بهره برداری از داده های گردشگری برای ایجاد ارزش هنوز در مراحل ابتدایی آنست. حال گردشگری هوشمند به عنوان یکی از اشکال نوظهور گردشگری شناخته شده که در پی تحولات ناشی از فناوری اطلاعات شکل گرفته است. از بسیاری جهات گردشگری هوشمند را می توان توسعه منطقی گردشگری الکترونیکی سنتی و مدرن دانست که در آن زمینه برای نوآوری و جهت گیری فناورانه صنعت و مصرف کنندگان با پذیرش گسترده فناوری اطلاعات فراهم می شود. رابطه همزیستی توسعه گردشگری هوشمند با اقتصاد تحلیل ظرفیتهای اقتصادی گردشگری هوشمند در تهران نه فقط راهگشای افزایش درآمدهای شهرداری، بلکه زمینه ساز توسعه پایدار، بهبود کیفیت زندگی شهروندان و تقویت موقعیت رقابتی شهر در سطح بین المللی خواهد بود. این تحلیل تخصصی می تواند به مدیران شهرداری بینش عمیق تری نسبت به تأثیرات مستقیم و غیرمستقیم گردشگری هوشمند بر فاکتورهای اقتصادی داشته باشد و مسیر حرکت به طرف شهری هوشمند و مدرن را هموار سازد. قادری همین طور در این مقاله به مبانی تئوریک و تجارب جهانی نیز پرداخته و نوشته: توسعه گردشگری هوشمند رابطه ای همزیستی با اقتصاد دارد و نتایج این رابطه تأثیرات بسیار گسترده ای به همراه دارد. با این وجود، تأثیر اقتصادی گردشگری هوشمند فراتر از سودهای کوتاه مدتی است که از افزایش کارآیی عملیاتی و بهبود رضایت گردشگران حاصل می شود. با پذیرش این فناوری ها توسط مقاصد گردشگری، آنها نه فقط بهبود داخلی را تجربه می کنند، بلکه به عنوان مراکز نوآوری و توسعه اقتصادی شناخته می شوند. دومین جنبه این تأثیر، پتانسیل متنوع سازی اقتصادیست. در خیلی از پروژه های گردشگری هوشمند، محرکی برای توسعه صنایع ثانویه شکل می گیرد که شامل استارت آپ های نوآورانه ای است که به ارائه راهکارهای اختصاصی برای گردشگران تا کسب وکارهای محلی با خدمات و اختراعات مختلف می پردازند. این تنوع بخشی برای ساخت اقتصادهای پایدار و مقاوم که در مقابل شوک های خارجی کمتر لطمه پذیر هستند نیز اهمیت دارد. مقصد هوشمند به عنوان یکی از مؤلفه های گردشگری هوشمند، شکل ویژه ای از شهر هوشمند است. در صورتیکه گردشگری هوشمند و شهر هوشمند تجارب متفاوتی را برای ذینفعان خود خلق می کنند، می توان اجزا و ساختارهای آنها را مشابه درنظر گرفت. بدین سبب با هوشمندسازی مناطق شهری، نه فقط ساکنان بلکه گردشگران نیز در برنامه ریزی و اختصاص منابع، پایداری، کیفیت زندگی یا بازدید و … مدنظر قرار می گیرند. بدین سبب توسعه شهر هوشمند دسترسی به خدمات ارزش افزوده برای گردشگران را نیز راحت می کند و با ادغام پلت فرم سخت افزاری و نرم افزاری برای اطلاعات و خدمات شهر هوشمند، گردشگری هوشمند می تواند از تمام مزایای بازار گردشگری، جاذبه های گردشگری، اطلاعات مرتبط، نهادهای دولتی و خدمات شرکتها برای ترویج و توسعه گردشگری استفاده نماید. نقش اینترنت اشیا در مقاصد هوشمند از اولویت های ساخت و ساز مقاصد گردشگری هوشمند می توان به بهبود تجربه سفر گردشگران، فراهم کردن بستر هوشمندتر برای جمع آوری و توزیع اطلاعات در مقصد، تسهیل و اختصاص کارآمد منابع گردشگری و ادغام تامین کنندگان گردشگری در هر دو سطح خرد و کلان با هدف اطمینان از این که منافع این بخش به خوبی در جامعه محلی توزیع می شود اشاره نمود. با این وجود، تحقیقات انجام شده در مورد هوشمندی مقاصد گردشگری در درجه اول بر اجرای فناوری متمرکز است. اینترنت اشیا نیز می تواند مقاصد هوشمند را از نظر ارائه اطلاعات، تحلیل و بررسی و همین طور اتوماسیون و کنترل پشتیبانی کند و اتصال همه جا حاضر و در هر زمانی را ارائه نماید. در مورد اتوماسیون و کنترل، سیستم می تواند به عنوان مثال تعداد بازدیدکنندگان را در سایت های گردشگری خاص با بهره گیری از سنسورهای مختلف در ارتباط با ظرفیت حمل هر مکان کنترل کند. به همین دلیل اینترنت اشیا به عنوان یکی از فناوری های کلیدی تحول دیجیتال، مزایای اقتصادی گسترده ای را برای مدیریت مقاصد گردشگری هوشمند و شهرداری ها به همراه دارد. با بهره گیری از حسگرها و دستگاه های متصل، شهرداری ها می توانند داده هایی از میزان عبور گردشگران، مصرف انرژی، کیفیت هوا و شرایط ترافیکی را دریافت کرده و تصمیمات بهینه تری برای اختصاص منابع اتخاذ کنند. علاوه بر این، اینترنت اشیا به شهرداری ها کمک می نماید تا بوسیله سیستم های هوشمند در حوزه هایی مانند مدیریت پارکینگ و حمل و نقل عمومی، ضمن مدیریت ازدحام، راندمان اقتصادی را بالا برند. همچنین، امکان نظارت بر جریان های توریستی و ارائه تحلیل های دقیق به کسب وک ارهای محلی، فرصت هایی را برای بازاریابی هدفمند و افزایش درآمد به وجود می آورد. بلاکچین نیز یک تکنولوژی توزیع شده است که یک پایگاه داده عمومی ایمن و قابل اعتماد در بستر شهر و گردشگری شمرده می شود. این فناوری پاسخ مناسبی برای چالش انتقال داده ایمن و مطمئن شهر و گردشگری هوشمند است. به کارگیری پهپادها، نرم افزارهایی در قالب خدمات SaaS، اسکن سه بعدی، فناوری های پوشیدنی، روبات ها، واقعیت مجازی VR و واقعیت افزوده AR می تواند در طراحی و کارکرد شهرهای هوشمند مورد استفاده قرار گیرند همین طور فناوری های دیگری همچون به کارگیری پهپادها، نرم افزارهایی در قالب خدمات SaaS، اسکن سه بعدی، فناوری های پوشیدنی، روبات ها، واقعیت مجازی VR و واقعیت افزوده AR نیز در طراحی و کارکرد شهرهای هوشمند مورد استفاده قرار می گیرند. فناوری بلاکچین با ارائه شفافیت، امنیت و کارآیی در مدیریت داده ها، می تواند بطور قابل توجهی در توسعه اقتصادی شهر و بهره برداری توسط مدیران شهری و شهرداری ها مؤثر باشد. در عرصه گردشگری هوشمند، استفاده از بلاکچین امکان ایجاد هویت دیجیتال امن برای گردشگران را فراهم می آورد که این امر به تسهیل فرآیندهای اداری و کاهش تخلف کمک می نماید. براین اساس گردشگری هوشمند به عنوان ابزاری نوین در مدیریت شهری و گردشگری، نقش برجسته ی در بهینه سازی فرآیندهای اجرائی سازمان هایی مانند شهرداری ایفا می کند. این رویکرد فناورانه با بوجودآوردن زیرساخت های دیجیتال، امکان تحلیل داده های گردشگری را در لحظه فراهم آورده و به تصمیم گیریهای دقیق تر برای اختصاص بهینه منابع، کاهش هزینه های عملیاتی و افزایش راندمان اقتصادی منجر می شود. همچنین، با تسهیل ارتباط میان ذی نفعان و بهبود دسترسی به اطلاعات، روند سرمایه گذاری در عرصه گردشگری تسریع شده و رقابت پذیری مقاصد بیشتر می شود. در این راستا، پیاده سازی هوشمندی در مقاصد گردشگری نیازمند یک پلت فرم یکپارچه و پویاست که بوسیله آن اطلاعات در رابطه با کارهای شهری و گردشگری بصورت لحظه ای میان بخش های مختلف مبادله شود. گردشگری تجربه محور، با تکیه بر خلق تجربیات منحصر به فرد و معنادار برای گردشگران، به عنوان یک راهبرد کلیدی در توسعه اقتصادی مقاصد هوشمند نیز عمل می کند. تجربه مثبت و به یادماندنی در یک مقصد نه فقط سبب افزایش رضایت توریست و طولانی تر شدن مدت اقامت و هزینه کرد وی در مقصد می شود، بلکه احتمال بازدید مجدد و وفاداری توریست را نیز تقویت می کند. در مقاصد هوشمند گردشگری که از داده محوری و هماهنگی نهادها بهره می برند، شخصی سازی خدمات و بهینه سازی تجربه سفر، منجر به افزایش تعاملات اقتصادی در سطح محلی می شود در مقاصد هوشمند گردشگری که از داده محوری و هماهنگی نهادها بهره می برند، شخصی سازی خدمات و بهینه سازی تجربه سفر، منجر به افزایش تعاملات اقتصادی در سطح محلی، همچون رونق کسب و کارهای کوچک و افزایش درآمدهای دولت محلی یا شهرداری از روش های مستقیم و غیرمستقیم و گسترش زیرساخت های گردشگری می شود. علاوه بر این، تجربیات مثبت، تبلیغات شفاهی و دهان به دهان را تقویت کرده و به جذب گردشگران جدید کمک می نماید، که در نهایت موجب ایجاد یک چرخه پایدار از رشد اقتصادی و پیشرفت رقابت پذیری شهرها در صنعت گردشگری می شود. پیش بینی می شود گردشگری هوشمند در دهه های آینده رشد قابل توجهی را در مناطق مختلف تجربه کند. در کوشش برای تحقق این مفهوم نوین و پویا، اکوسیستم های خدمات هوشمند به ایجاد اتحادهای جدیدی برای به اشتراک گذاشتن ریسک، گردش دانش و گسترش یا فرمول بندی مجدد زنجیره ها و شبکه های خود احتیاج دارند و بدنبال ایجاد محیطی هستند که در آن فشار رقابتی زیادی برای مقرون به صرفه بودن و نوآوری در پیکربندی خدمات وجود دارد. ترکیب گردشگری با هوشمندسازی براین اساس می توان گفت توسعه گردشگری می تواند به یک ستون اقتصادی مهم برای شهرها تبدیل گردد. با این وجود، مطالعات موجود شواهد کافی درباره ی تأثیر ساخت شهرهای هوشمند و توسعه گردشگری هوشمند را در بُعد اقتصادی ارائه نداده بودند. به همین دلیل پژوهش حاضر در پی پر کردن شکاف موجود و احصا ظرفیتهای اقتصادی گردشگری هوشمند در شهر تهران انجام گرفت. بررسی ظرفیتهای اقتصادی توسعه گردشگری هوشمند در تهران نشان میدهد که این رویکرد نه فقط یک تحول فناورانه در صنعت گردشگری ست، بلکه ابزاری کارآمد است که می تواند به افزایش راندمان اقتصادی، جذب سرمایه گذاری، رونق اشتغال و بهینه سازی مدیریت شهری منجر شود. از دید مدیریت شهری و شهرداری که متولی آنست، با توجه به این که تهران به عنوان پایتخت و یکی از با اهمیت ترین مقاصد گردشگری کشور از ظرفیتهای مختلفی برخوردار است، ترکیب گردشگری با هوشمندی می تواند با افزایش جذب گردشگر، تنوع بخشی به منابع درآمدی شهرداری و بهینه سازی هزینه های عملیاتی، به عنوان یک راهبرد کلیدی در توسعه پایدار شهری ایفای نقش کند. از ابتدایی ترین دستاوردهای گردشگری هوشمند، افزایش درآمد مستقیم شهرداری بوسیله افزایش فروش خدمات گردشگری بواسطه افزایش گردشگران، توسعه سیستم های بلیت فروشی آنلاین، توسعه جاذبه های مبتنی بر تکنولوژی و ارائه خدمات حمل و نقل هوشمند گزارش غائی مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران است. همچنین، با به کارگیری فناوری هایی مانند تحلیل کلان داده ها، اینترنت اشیا و هوش مصنوعی، شهرداری می تواند به مدیریت بهینه جریان گردشگران پرداخته و راندمان اقتصادی اماکن و مسیرهای توریستی را افزایش دهد. علاوه بر این، توسعه این فناوری ها به جذب سرمایه گذاری های داخلی و خارجی در عرصه گردشگری و فناوری های شهری کمک کرده و منابع مالی جدیدی را برای گسترش زیرساخت های شهری فراهم می آورد. 1404/05/12 17:51:52 0.0 / 5 7 تگهای خبر: آنلاین , اقامت , بازار , تبلیغات این پست فراجا را می پسندید؟ (0) (0) تازه ترین مطالب مرتبط اقتصاد دیجیتال، سرمایه آینده ایران است خانه برادر ناصرالدین شاه درحال نابودی ستاد اربعین اطلاعیه داد شروع ثبت نام اربعین از این تاریخ نظرات بینندگان در مورد این پست فراجا نظر شما در مورد این پست فراجا نام: ایمیل: نظر: سوال: = ۲ بعلاوه ۱