فراجا گردشگری

شیراز در آستانه اکسپو فرصتی برای تولد یک برند جهانی

شیراز در آستانه اکسپو فرصتی برای تولد یک برند جهانی فراجا: شیراز طی یک فرصت طلایی در آستانه رویدادی است که از آن با عنوان دروازه ورود به تجارت جهانی یاد می کنند. شیراز اکسپو 2025 که برای اولین بار در این کلانشهر و با پیگیری دکتر حسینعلی امیری استاندار فارس محقق خواهد شد؛ بستری است برای نمایش شیراز در سطح جهانی و فرصتی راهبردی برای سرمایه گذاری معنوی با خلق تصاویری از آنچه این شهر هست و آنچه که می تواند باشد.



همواره در ایونت ها و برنامه های گسترده و بین المللی، هدف دستیافتن به نتایج کوتاه مدت و پیشبینی شده ای است که اساس و محور برگزاری آن رویداد تحقق آن هاست. اما موفقیت زمانی حاصل می شود که در کنار تحقق اهداف اولیه دستیافته های ثانویه ای را دنبال و محقق کرد؛ چیزی که از مسیر خلق موقعیت میتوان به آن دست پیداکرد. به طور دقیقتر در مورد شیراز اکسپو باید به این اندیشید که این نمایشگاه آغازی باشد برای حضور باردیگر و چندباره سرمایه گذاران و هیأت های خارجی و به بیانی دیگر صحنه را برای پاگیر کردن آنها مهیا کرد. به این منظور اتکا بر ظرفیتهای شیراز میان بری است تا مقصد برگزاری، با معرفی شایسته و متفاوت از یک شهر مقصد به کلانشهری مستعد بازگشت و حضور تبدیل گردد. این اتفاق ضمن ایجاد و تضمین توسعه پایدار، دروازه ها را برای رویدادهایی بزرگ تر باز خواهد نمود.
ضرورت برندینگ شهری شیراز
یکی از شیوه های نوین و هوشمندانه بازاریابی، برندسازی شهری است یک استراتژی بلند مدت که تابحال در ایران نه در سطح ملی طراحی اجرایی شده و نه در سطح جهانی. فیلیپ کاتلر، نظریه پرداز بازاریابی و برندینگ شهری، تاکید می کند: «شهرها برای موفقیت در زمینه جهانی نیازمند خلق روایتی معتبر از خود هستند که نه فقط به سرمایه گذاران بلکه به شهروندان و جامعه جهانی الهام ببخشد.»
شیراز یکی از کلانشهرهایی است که در ظرفیتهای مختلف دست پری دارد و می تواند قدم نخست برای طراحی و تدوین برندی معتبر به منظور ساخت آینده ای روشن را برداشته و الگویی برای سایر کلانشهرهای کشور باشد و اکسپو بهانه ای است برای این تصمیم بزرگ. گرچه اکسپو شیراز نمونه ای کوچک و نه در حد و اندازه اکسپوهای جهانی است اما میزبانی از این رویداد منطقه ای مهم به نوبه خود اعتباری است که می تواند با برندینگ شهری همراه باشد و شیراز را از مقصد برگزاری نمایشگاه به مقصدی جذاب برای سرمایه گذاری، سفر، برگزاری رویداد و تعاملات فرهنگی و... تبدیل کند.
اگر ظرفیت هایی چون پزشکی، کشاورزی، صنایع خلاق و گردشگری سلامت در کنار میراث فرهنگی و ادبی، ادغام و عرضه شوند، شیراز صاحب برندی چندلایه و مدرن خواهد شد و تحولی پایدار در اقتصاد گردشگری و سرمایه گذاری استان فارس به وجود خواهد آورد درست شبیه به نگاهی که در اکسپو دوبی و شانگ های دیده شد ترکیب «هویت بومی» با «نوآوری جهانی».
گردشگری، کلیدواژه برندینگ شیراز
رقابت برای جذب سرمایه با روش جذب توریست یکی از اهداف کلان کشورهایی است که صنعت گردشگری را راه برون رفت از رکود اقتصادی می دانند. آنها که دریافته اند در جهان کنونی صنایع سبزی چون گردشگری از پایداری بیشتری برخوردار می باشد. بعضی از این کشورها با سودجستن از داشته های تاریخی، میراثی، طبیعی و... در این راه گام نهاده اند مانند ترکیه و برخی با خلق موقعیت های نو اهتمام در ایجاد تجربه های نوین برای گردشگران نسل نو دارند مانند دوبی. از دریچه گردشگری شیراز آن چنان توانمند است که می تواند گوی رقابتها را از کشورهای دیگر برباید و در این میدان برنده باشد. با فعال شدن مکانیسم ماشه و قرارگیری ایران در یک انزوای سیاسی در کنار تحریم های بین المللی تدوین برندینگ شیراز و نمایش این شهر به میهمانان حاضر در اکسپو می تواند نور امید و نقطه قوتی برای باز تعریف جایگاه کشور و شیراز باشد.
لزوم آمادگی برای اکسپو شیراز
چیزی به 20 مهر و برگزاری شیراز اکسپو نمانده رویدادی که به قول دکتر کریم مجرب، مدیرکل صنعت معدن و تجارت فارس در آن فارس و شیراز میزبان سرمایه گذاران شش کشور همچون پاکستان، عراق، قطر، عمان، افغانستان و امارات متحده عربی خواهد بود، کشورهایی که سوابق سرمایه گذاری موفقی داشته و برای حضور نهائی آماده اند. وی حتی پیشبینی می کند حداقل ۳۰۰ نفر از هیات های خارجی در این رویداد حضور یابند این یعنی بستری آماده برای معرفی چهره ای چندلایه از شیراز که در کنار دیپلماسی اقتصادی، دیپلماسی فرهنگی را تقویت و این کلانشهر را مقصدی فراتر از تصورها بسازد.
به گفته مجرب تیم حاضر برای برگزاری شیراز اکسپو با راه اندازی 7کمیته همچون اطلاع رسانی و تبلیغات، اجرایی، سرمایه گذاری و... آماده اند تا ۱۲۰ فرصت سرمایه گذاری اولویت دار به ارزش ۹ میلیارد یورو را برای معرفی در نمایشگاه بین المللی «شیراز اکسپو ۲۰۲۵» ارائه نمایند.
با همه آمادگی ها اما بسترسازی برای بازگشت میهمانان را نباید از نظر دور داشت به این منظور باید علاوه بر طراحی و تدوین بسته های سرمایه گذاری، روی بسته های فرهنگی و نحوه نمایش و عرضه آن هم تمرکز و کار کرد. در این راستا تجربه نگاری اکسپوهای موفق جهانی که از این فرصت برای برندینگ شهری خود بهره گرفتند می تواند فرصت شیراز اکسپو را به سرمایه ای پایدار برای آینده شیراز و ایران تبدیل کند.
تجربه های جهانی؛ از دوبی تا شانگ های
اکسپوهای جهانی همواره به دنبال کسب اهدافی فراتر از برگزاری یک نمایشگاه تجاری اند.
مقامات کشور امارات در اکسپو 2020 با هوشمندی تمام و با شعار «پیوند ذهن ها خلق آینده» از این رویداد برای برندینگ شهری خود بهره برد و پیامی را به جهانیان مخابره کرد که در آن امارات به یک کشور آینده معرفی گردید.
شانگ های ۲۰۱۰ با شعار «شهر بهتر زندگی بهتر» چین را بعنوان رهبر آینده شهر های هوشمند معرفی نمود و میلان ۲۰۱۵ با تأکید بر شعار «تغذیه زمین، انرژی برای زندگی» برند خویش را بعنوان پایتخت صنایع غذایی و مد تثبیت کرد. این نمونه ها نشان میدهد که انتخاب شعار و طراحی روایی برای شیراز، می تواند به اندازه معرفی پروژه های اقتصادی اهمیت داشته باشد.
برندینگ جهانی شیراز در اکسپو
تا فرصت باقی است باید به دنبال شعاری جهانی برای برند شیراز بود و در کنار عرضه بسته های سرمایه گذاری به فکر طراحی بسته هایی برای معرفی شیراز در سطح جهانی باشیم. از دیگر سو طراحی غرفه هایی با معماری الهام گرفته از باغ ایرانی، دیوارهای دیجیتال خوشنویسی اشعار حافظ و سعدی، استفاده از عینک VR برای بازدید تخت جمشید یا باغ ارم، ویدیومپینگ روی ستون های بازسازی شده تخت جمشید، اجرای زنده موسیقی اصیل ایرانی با تنظیم فری استایل جهانی و... می تواند هیات های تجاری را این دفعه با هدفی دیگر روانه شیراز کند. در این راه استفاده از تکنولوژی های جدید و هوش مصنوعی و اثبات اینکه شیراز در این فقره از دنیا عقب نیست بسیار اهمیت دارد.
باید پیام آینده نگر شیراز را به گوش جهانیان رساند اینکه شیراز فقط شهر شعر و تاریخ نیست؛ بلکه شهری است دارای پروژه های انرژی پاک، حمل و نقل سبز، بیمارستان ها و ظرفیت گردشگری سلامت و حتی استارتاپ های فرهنگی و توریستی.
شیراز در اکسپو باید همزمان سه پیام را منتقل کند: گذشته باشکوه،
حال سرزنده و آینده نوآورانه.
23

منبع:

1404/07/15
10:57:33
0.0 / 5
43
تگهای خبر: بازار , پزشك , تبلیغات , توریست
این پست فراجا را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این پست فراجا
نظر شما در مورد این پست فراجا
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۳
پربیننده های فراجا

پرچالشهای فراجا

جدیدترینهای فراجا

فراجا
faraja.ir - حقوق مادی و معنوی سایت فراجا محفوظ است - سال 1396 تا 1404

فراجا

یافتن بهترین جا برای گردشگری
تماس جهت تبلیغات در سایت: 3722-470-912

فراجا، بهترین جاها، مناسب ترین هزینه ، با فراجا سفر آسان را تجربه کنید.