فراجا گردشگری

برند گردشگری گلستان در سطح ملی و بین المللی چیست؟

برند گردشگری گلستان در سطح ملی و بین المللی چیست؟ به گزارش فراجا، یک فعال گردشگری اظهار داشت: استان گلستان با وجود جنگل های هیرکانی، صنایع دستی و اقوام متنوع و اسب ترکمن هنوز در حوزه گردشگری و در سطح ملی و بین المللی، برند گردشگری ندارد.



مهرداد نیایشی فعال گردشگری و سرمایه گذار بخش مراکز اقامتی در استان گلستان در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن اشاره به پیشینه ورود توریستهای خارجی به این استان بیان نمود: برمبنای آمارهای رسمی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان و گزارش های انتشار یافته از طرف وزارت میراث فرهنگی، در سالهای قبل عمده توریستهای خارجی ورودی به گلستان از کشورهای ترکمنستان، قزاقستان، روسیه، جمهوری آذربایجان و تا حدی ترکیه بوده اند.
این پژوهشگر گردشگری اظهار داشت: نزدیکی جغرافیایی، اشتراکات فرهنگی و امکان عبور زمینی و ریلی سبب شده گردشگران آسیای میانه بیشترین سهم را در بازار گردشگری خارجی گلستان داشته باشند و در کنار آن، در بعضی مقاطع توریستهایی از کشورهای اروپائی همچون آلمان و فرانسه با هدف طبیعت گردی و بازدید از جنگل های هیرکانی به این استان سفر کرده اند.
این سرمایه گذار ضمن اشاره به وضعیت فعلی گردشگری خارجی استان اضافه کرد: طبق اظهار مسؤلان میراث فرهنگی استان، بعد از فروکش کردن کرونا روند ورود توریستهای خارجی به گلستان بتدریج درحال بهبود است، اما هنوز به سطح سالهای قبل از ۱۳۹۸ نرسیده است. نبود پروازهای مستقیم بین المللی، کمبود زیرساخت های اقامتی استاندارد و ضعف در بازاریابی هدفمند، از مهم ترین دلایلی است که سبب شده گلستان بازهم بیشتر مقصد توریستهای داخلی باشد.
این فعال گردشگری درباره ی وعده های مسؤلان برای توسعه گردشگری گلستان اظهار داشت: در برنامه ها و اظهارات استانداری گلستان و اداره کل میراث فرهنگی استان، بارها بر توسعه محل اقامت های بوم گردی، جذب سرمایه گذار برای ساخت هتل های سه و چهار ستاره، بهسازی راه های دسترسی به جاذبه های گردشگری و استفاده از تسهیلات تبصره ۱۸ و صندوق توسعه ملی تاکید شده است.
این سرمایه گذار با اعلان اینکه گلستان هنوز فاقد برند گردشگری مشخص در سطح ملی و بین المللی است، اظهار داشت: معرفی ظرفیتهای گردشگری استان پراکنده است و برنامه مشخصی برای هدف گیری بازارهای خارجی وجود ندارد، در صورتیکه گلستان می تواند با تأکید بر بازار آسیای میانه جایگاه متفاوتی در گردشگری شمال کشور پیدا کند.
نیایشی اظهار داشت: هم اکنون، گردشگری گلستان بیشتر با جنگل های هیرکانی ثبت جهانی شده در یونسکو، پارک ملی گلستان، طبیعت گردی، کرانه های دریای خزر، بافت تاریخی گرگان و تنوع قومی و فرهنگی شناخته می شود که این موارد مهم ترین مزیت های رقابتی استان به شمار می روند.
این فعال گردشگری ضمن اشاره به ظرفیتهای مغفول مانده استان اضافه کرد: گردشگری روستایی، گردشگری فرهنگی، پرنده نگری، گردشگری خوراک و گردشگری سلامت همچون حوزه هایی هستند که می توانند نقش مؤثری در رونق گردشگری گلستان داشته باشند، اما تا حالا کمتر مورد توجه قرار گرفته اند.
وی تاکید کرد: گلستان این ظرفیت را دارد که به یکی از مسیرهای اصلی ورود گردشگران آسیای میانه به شمال ایران تبدیل گردد، اما تحقق این هدف نیازمند ثبات مدیریتی، تسهیل سرمایه گذاری و تکمیل زیرساخت های گردشگری می باشد.
این سرمایه گذار اظهار داشت: مهم ترین مطالبه کنشگران گردشگری از مسؤلان، اجرای عملی وعده ها، کاهش بروکراسی اداری و ایجاد اطمینان برای سرمایه گذاران بخش خصوصی است؛ چونکه بدون این موارد، توسعه گردشگری گلستان بازهم در حد شعار باقی می ماند.
این فعال گردشگری در ادامه با ارایه روشهایی برای توسعه گردشگری استان گلستان اظهار داشت: هدف گیری بازار کشورهای آسیای میانه و روسیه باید بصورت جدی در دستور کار متولیان گردشگری قرار گیرد، چونکه نزدیکی جغرافیایی و اشتراکات فرهنگی، فرصت مناسبی برای جذب گردشگران این کشورها فراهم آورده است.
وی اضافه کرد: کمبود زیرساخت های اقامتی استاندارد، خصوصاً هتل های سه و چهارستاره در شهر گرگان و مناطق ساحلی شرق استان، یکی از چالش های اصلی گردشگری گلستان است و تسهیل اعطای مجوزها و واگذاری زمین می تواند زمینه حضور سرمایه گذاران بخش خصوصی را فراهم آورد.
این سرمایه گذار با تاکید بر نقش حمل و نقل در رونق گردشگری اظهار داشت: راه اندازی پروازهای مستقیم یا چارتر از کشورهای هدف به فرودگاه گرگان و همین طور بهبود کیفیت جاده های دسترسی به جاذبه های گردشگری، تأثیر مستقیمی بر افزایش ورود و ماندگاری گردشگران خواهد داشت.
وی اظهار داشت: گلستان نیازمند یک برند واحد و مشخص گردشگری می باشد تا معرفی ظرفیتهای طبیعی، تاریخی و فرهنگی استان بصورت منسجم و هدفمند صورت گیرد و از پراکندگی تبلیغات جلوگیری شود.
این فعال گردشگری توسعه گردشگری روستایی و بوم گردی را یکی دیگر از راهکارهای مؤثر دانست و اضافه کرد: پشتیبانی از محل اقامت های بوم گردی استاندارد، آموزش بهره برداران محلی و هدایت گردشگران به روستاهای هدف، می تواند به اشتغال پایدار و توزیع متوازن توریست در استان کمک نماید.
وی اظهار داشت: استفاده از ظرفیت ثبت جهانی جنگل های هیرکانی در یونسکو باید به محور اصلی بازاریابی بین المللی گلستان تبدیل گردد و تورهای تخصصی طبیعت گردی و پرنده نگری حول این میراث جهانی طراحی شود.
این سرمایه گذار تاکید کرد: تسهیل فرآیندهای اداری، کاهش بروکراسی، ایجاد پنجره واحد سرمایه گذاری و ثبات مدیریتی، از مهم ترین پیش نیازهای جذب سرمایه و تحقق وعده های توسعه گردشگری در استان گلستان است.
به طور خلاصه وی گفت: گلستان نیازمند یک برند واحد و مشخص گردشگری می باشد تا معرفی ظرفیت های طبیعی، تاریخی و فرهنگی استان به صورت منسجم و هدفمند صورت گیرد و از پراکندگی تبلیغات جلوگیری شود. این فعال گردشگری توسعه گردشگری روستایی و بوم گردی را یکی دیگر از راهکارهای مؤثر دانست و افزود: پشتیبانی از محل اقامت های بوم گردی استاندارد، آموزش بهره برداران محلی و هدایت گردشگران به روستاهای هدف، می تواند به اشتغال پایدار و توزیع متوازن گردشگر در استان کمک کند. وی گفت: استفاده از ظرفیت ثبت جهانی جنگل های هیرکانی در یونسکو باید به محور اصلی بازاریابی بین المللی گلستان تبدیل گردد و تورهای تخصصی طبیعت گردی و پرنده نگری حول این میراث جهانی طراحی شود.



منبع:

1404/10/07
10:12:56
0.0 / 5
6
تگهای خبر: آموزش , اقامت , بازار , بافت تاریخی
این پست فراجا را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این پست فراجا
نظر شما در مورد این پست فراجا
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۳
پربیننده های فراجا

پرچالشهای فراجا

جدیدترینهای فراجا

فراجا
faraja.ir - حقوق مادی و معنوی سایت فراجا محفوظ است - سال 1396 تا 1404

فراجا

یافتن بهترین جا برای گردشگری
تماس جهت تبلیغات در سایت: 3722-470-912

فراجا، بهترین جاها، مناسب ترین هزینه ، با فراجا سفر آسان را تجربه کنید.