فراجا گردشگری

ساخت مرغداری در محوطه باستانی تپه زاغه

ساخت مرغداری در محوطه باستانی تپه زاغه فراجا: محوطه باستانی تپه زاغه آبیك قزوین به علت ساخت مرغداری، فعالیت های كشاورزی، لوله كشی گاز و... صدمه دیده است.



به گزارش فراجا به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، حسین داودی، سرپرست برنامه گمانه زنی به منظور تعیین عرصه و پیشنهاد حریم در تپه زاغه آبیك در استان قزوین اظهار داشت: نتایج اولیه نشان می دهند كه عرصه محوطه وسیع تر از وضعیت امروزی بوده و باید با تعامل با مالكین زمین های كشاورزی كه در عرصه اثر به زراعت مشغول هستند، این برنامه نهایی شود.
او با اشاره به ایجاد ۱۶ گمانه در ابعاد یك در یك متر در جهات مختلف تپه ابراز امیدواری كرد: این طرح به صورت بلندمدت تداوم یابد و در فصول آینده با انجام لایه نگاری و كاوش گسترده، توالی و تحولات فرهنگی و دوره های گذار بخصوص در اواخر هزاره‌ی ششم و طول هزاره پنجم پیش از میلاد در این بخش از فلات مركزی ایران شناسایی شود.
داودی با اشاره به ثبت این محوطه در سال ۱۳۸۱ در لیست آثار ملی با نام "تپه زاغه" و با شماره ۷۵۹۵ اظهار داشت: امروزه پشته‌ی قابل مشاهده حدود ۱۰ هكتار وسعت دارد و ارتفاع آن از سطح زمین¬های اطراف ۱۳ متر است.
به گفته وی، در بررسی سطحی روشمند توسط محمدرضا عسگری در سال ۱۳۸۳، آثاری از هزاره ششم تا چهارم پیش از میلاد، عصر آهن، دوران تاریخی و اسلامی در محوطه شناسایی شده است.
این دیرینه شناس با اشاره به این كه شواهد موجود مبین اهمیت این زیستگاه در دوره های مختلف است، اظهار داشت: طرح پژوهش های دیرینه شناسی در تپه زاغه از سوی اداره كل میراث فرهنگی استان قزوین به پژوهشكده دیرینه شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری عرضه و برنامه گمانهزنی به منظور تعیین عرصه و پیشنهاد حریم آن با مجوز ریاست این پژوهشگاه انجام شد.
داودی در ادامه اظهار داشت: امروزه به علت تعیین نكردن عرصه و حریم محوطه، یك واحد مرغداری در فاصله‌ی ۲۰ متری جنوب شرقی عرصه تأسیس شده است.
وی از تسطیح و زیر شخم رفتن بخش هایی از دامنه‌ی تپه در تمامی جهات طی فعالیت های كشاورزی خبر دادو اظهار داشت: هر ساله به میزان این تخریب افزوده می گردد.
او به ایجاد یك كانال آبیاری در شرق محوطه اشاره نمود و اظهار داشت: شركت گاز هم خط لوله‌ی گاز را دقیقاً در جهت شرقی - غربی از عرصه جنوبی تپه گذرانده است.
داودی عبور دو رشته قنات از شرق و غرب عرصه در جهت شمالی - جنوبی و چاله های حفاری غیر مجاز در نوك و دامنه تپه را از دیگر صدمه های محوطه عنوان نمود.

1396/12/26
15:27:43
5.0 / 5
4600
تگهای خبر: دیرینه شناسی , گردشگری , میراث
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۲
فراجا
faraja.ir - حقوق مادی و معنوی سایت فراجا محفوظ است - سال 1396 تا 1403

فراجا

یافتن بهترین جا برای گردشگری
تماس جهت تبلیغات در سایت: 3722-470-912