فراجا گردشگری
در دوازدهمین همایش ملی خلیج فارس مطرح شد؛

نقش تعیین كننده خلیج فارس در تحولات بین المللی

نقش تعیین كننده خلیج فارس در تحولات بین المللی فراجا: نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر اظهار داشت: خلیج فارس در جغرافیا و تاریخ عمری حدود ۵۰۰هزار سال دارد، همه اذعان دارند كه خلیج فارس محصول یك عملیات درون زمینی به واسطه جوشش آتش فشان در همین منطقه و سرازیر شدن آب های اقیانوس هند به پایین ترین فلات قاره جهان در عهد چهارم دوره زمین شناسی است.


به گزارش فراجا به نقل از ایسنا، آیت الله غلامعلی صفایی بوشهری كه سه شنبه ۱۱ اردیبهشت در همایش ملی علمی فرهنگی خلیج فارس در دانشگاه خلیج فارس بوشهر سخن می گفت، اضافه كرد: اساساً این مورد علمی نشان می هد خلیج فارس بخشی از سرزمین ایران بوده است و این تحولات زیستی باعث این شده است خاك ایران به آبراهی تبدیل گردد كه منشأ و كانون تحولات بزرگ سیاسی و حتی علمی و فناوری باشد.
وی با بیان این كه از دیرباز و از زمانی كه دانشمندان پیرامون تحولات جهان و جغرافیا صحبت كرده اند، خلیج فارس به زبان های مختلف تعبیری داشته است كه نشان از فارسی بودن این آبراه دارد، اظهار داشت: جغرافیای خلیج فارس در توسعه ایران و سرزمین پارس همیشه تأثیرگذار بوده است. تاریخ دانان بزرگ همگی اعلام نموده اند كه این خلیج، خلیجی فارسی است، اما در مقطعی از تاریخ شخصی انگلیسی در یكی از مقاله های خود در یكی از روزنامه های كشورهای عربی یك تشكیك توصیفی بر نام خلیج فارس تولید كرد.
او با بیان این كه همه تاریخ دانان اعتقاد دارند خلیج فارس فارسی است، افزود: افرادی كه اعتقاد دارند این خلیج فارسی نیست اعتقادشان ریشه در تفكرات انگلیس دارد.
امام جمعه بوشهر اضافه كرد: هر چند این آبراه سومین آبراه بزرگ جهان است، اما تعیین كننده ترین آبراه بین المللی در تحولات جهانی است. خلیج فارس را از منظرهای مختلف ازجمله اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و علمی و فناوری می توان بررسی كرد.
او ادامه داد: از منظر اقتصاد، خلیج فارس بدون شك مهم ترین جغرافیای اقتصاد جهان است. همه شما می دانید باارزش ترین جغرافیای اقتصاد، اقتصاد كرانه ای است كه می تواند تولید ناخالص ملی و تولید ثروت را در عرصه های مختلف همچون حوزه گردشگری كه نقش مهمی در متن و كرانه دریا دارد، داشته باشد. هم اكنون بعضی از كشورهایی كه در آمار بعنوان كشور پیشرفته نام برده می شود، ۵۰ درصد از تولید ناخالص آن ها مبتنی بر اقتصاد دریاپایه است و این می طلبد كه بزرگان عرصه اقتصاد طرحی نو برای اقتصاد ایران خصوصاً در جنوب ایران بر مبنای اقتصاد دریاپایه داشته باشند.
صفایی بوشهری همینطور به اهمیت گردشگری و نقش دریا در این صنعت اشاره نمود، اضافه كرد: اگر گردشگری با مبانی مهم این حوزه كه دارای یك سند و افق و نگاه جامع مانند گردشگری فرهنگی، گردشگری تاریخی، گردشگری پزشكی و... همراه باشد و نتیجه آن رشد در عرصه های مختلف باشد، اساساً می تواند در رشد و توسعه اقتصاد كشور تأثیری شگرف داشته باشد. بنابراین است كه ما می توانیم با تنظیم سند دانش بنیان و برنامه ریزی صحیح، به شكوفایی اقتصاد برپایه آنچه مدنظر مقام معظم رهبری است دست یابیم.
او بیان كرد: استان بوشهر از دیرباز با ۹۳۶ كیلومتر مرز دریایی كه ۷۰۷ كیلومتر آن كرانه ای است توانسته نقش مهمی در اقتصاد و سیاست ایفا كند. در سال ۹۰۳ هجری قمری زمانی كه كشتی های استعماری به این منطقه حمله كردند، خط مقاومت در این منطقه تشكیل شد و مردمان دلیر بوشهر، شكوه مقاومت آفریدند، چهار بار انگلیسی ها به این منطقه حمله كردند، اما هر چهار بار به همت مردم دلیر و بلندهمت و حمایت های علمای دینی منطقه، این مردم حماسه آفریدند و الان جز گورستان هیچ اثری از انگلیسی ها در این منطقه نیست.
وی اضافه كرد: این استان شاهد دلاورمردی های بزرگی بوده است و خون های به زمین ریخته آزادگان این منطقه سبب شد تا بوشهر همواره استقلال خویش را حفظ كند و الان هم این گونه است و اگر ما یك رییس علی دلواری داشتیم، اكنون هزاران رییس علی دلواری در استان بوشهر وجود دارند كه نمونه آن دستگیری ملوانان انگلیسی از جانب سربازان دلیر این مرزوبوم است.
او تصریح كرد: استان بوشهر با عنایت به ظرفیت هایی كه در حوزه های مختلف مانند گاز، شیلات و گردشگری دارد، می تواند پایلوت توسعه و الگویی برای رونق اقتصادی باشد و این همایش می تواند به دستیابی به این مهم كمك نماید.

خلیج فارس یكی از طریق های پشتیبانی از كالای ایرانی است
عبدالكریم گراوند ـ استاندار بوشهر ـ هم در سخنانی در این همایش با بیان این كه خلیج فارس به نماد همبستگی، اتحاد و غرور ملی ایران تبدیل گشته است، اظهار نمود: غربی ها به خاطر تفرقه افكنی از نام جعلی استفاده می نمایند و آرای غلط می دهند.
او با بیان این كه موقعیت استراتژیك خلیج فارس یكی از حیاتی ترین مناطق جهان است، تصریح كرد: پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۵۷ معادلات دنیا را تغییر داد و آن رسیدن به استقلال بود.
وی با تاكید بر این كه امروزه در خلیج فارس بیش از هر زمان دیگری نیازمند همكاری دسته جمعی همه دولت های منطقه هستیم، اضافه كرد: استان بوشهر بیش از همه استان ها در موقعیت ژئوپولتیك با درصد تاتیرگذاری است، در این شرایط و با عنایت به موقعیت سیراف وتاریخ آن باید اظهار داشت كه بوشهر گنجینه خلیج فارس است.
استاندار بوشهر یكی از طریق های تحقق شعار پشتیبانی از كالای ایرانی را رونق گردشگری دانست.
او همینطور از مونسان معاون ـ رییس جمهور ـ خواست تا طرح گردشگری زمستانه را در مجلس و هیات دولت بیشتر پیگیری كند و تصریح كرد: این اتفاق می تواند به اقتصاد جنوب كشور در زمستان آن هم با عنایت به سواحل منحصربفرد كمك نماید.
گراوند از مسؤولان جهاد دانشگاهی خواست تا دبیرخانه دایمی همایش های خلیج فارس كه توسط وزارت ارشاد و مركز گردشگری جهاددانشگاهی تشكیل شده را به بوشهر منتقل كنند.

خلیج فارس ناموس ملی ایرانی ها است
محمدرضا موالی زاده ـ دبیر شورای فرهنگ عمومی كشور ـ نیز در سخنانی خلیج فارس را به واسطه خصوصیت های مهم و پرارزش آن یك نوع «فرهنگ عمومی» دانست و اضافه كرد: این فرهنگ دستوری نیست، بلكه به صورت طبیعی در بستر جامعه شكل می گیرد.
او همینطور خلیج فارس را به واسطه مقبولیتش بین مردم كشور به «ناموس ملی» تشبیه كرد و اضافه كرد: نام های تاریخی بین المللی اساس تغییر ناپذیرند، آن ها را میراث معنوی جامعه بشری می دانند.



1397/02/13
19:16:53
5.0 / 5
4816
تگهای خبر: شهر , فناوری , گردشگری , همایش
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۳
فراجا
faraja.ir - حقوق مادی و معنوی سایت فراجا محفوظ است - سال 1396 تا 1403

فراجا

یافتن بهترین جا برای گردشگری
تماس جهت تبلیغات در سایت: 3722-470-912