فراجا گردشگری

نمایش برگزیده ای از آثار هند در كاخ گلستان

نمایش برگزیده ای از آثار هند در كاخ گلستان فراجا: نمایشگاه برگزیده ای از آثار هند در دوره قاجار ۱۵ آذر با حضور ۲۰ سفیر كشورهای مختلف در عمارت بادگیر كاخ گلستان افتتاح می گردد.



به گزارش فراجا به نقل از روابط عمومی كاخ گلستان، مسعود نصرتی مدیر مجموعه میراث جهانی كاخ گلستان اظهار داشت: برای اولین بار است كه كاخ گلستان تعدادی از آثار نفیس هنرمندان كشور هند متعلق به دوره قاجار را از گنجینه این مجموعه میراث جهانی برای نمایش انتخاب كرده است.
وی اضافه كرد: با بررسی روابط ایران و هند در طول هزاران سال به خوبی می توان مشاهده كرد كه این دو كشور دارای اشتراكات فرهنگی بسیار بودند و می­توان عنصر فرهنگ را اصلی ترین و كلیدی ترین مولفه در تداوم، پیوستگی و ارتباط میان آنها در طول تاریخ چندین هزارساله دانست، همینطور تجلی این اشتراك فرهنگی را می توان در زمینه های مختلف مانند هنر، معماری، عرفان، ادبیات و موسیقی به روشنی دید. بنا به قول جواهر لعل نهرو «روابط ۲ كشور ایران و هند یك داستان كهنه تاریخ جهان است و به نظر می رسد كه از این هم قدیمی تر به حساب می آید. »
نصرتی خاطرنشان كرد: نمایشگاه برگزیده از آثار هند در دو بخش برپا می شود، بخش اول به آثار اهدایی كشور هند به ایران در دوره قاجار اختصاص دارد كه می توان به نمایش ۵۰ اثر شاخص مانند نسخه های خطی برگزیده كاخ گلستان در دوره های تیموری، صفوی و قاجار كه شامل «دیوان پنج گنج جامی»كه مشهورترین نگارگران عصر تیموری و صفوی آن را نگارگری كردند به همراه «دیوان امیر حسن دهلوی» از شاعران پارسی هندوستان قرن ۷ و ۸ و دیوان «امیرشاهی سبزواری» دوره تمیموری اشاره كرد.
مدیر مجموعه میراث جهانی كاخ گلستان اظهار نمود: از دیگر آثار نفیس اهدایی كشور هند به شاهان قاجار كه در این نمایشگاه به نمایش درآمده است می توان به بشقاب و گلدان از جنس یشم با تزیینات سنگهای قیمتی، حكاكی و منبت كاری شده، انواع قاب آینه، غلاف شمشیر، جعبه نقره هدیه ارامنه هندوستان، اسلحه شكاری هدیه جواهر لعل نهرو، انواع مبل و میز منبت كاری شده و كشكول برنجی دوره صفوی اشاره كرد.
وی ادامه داد: در بخش دوم نمایشگاه ۲ آلبوم از ۷ آلبوم عكس كه مربوط به تصاویر تاریخی كشور هند بوده انتخاب شده است و به همراه ۴۳ تصویر كه به بناها، مناظر و شخصیت های كشور هند اختصاص دارد، در عكس خانه كاخ گلستان به نمایش در می آید. همینطور مجموعه آثار هر ۲ بخش نمایشگاه به شكل كتاب به چاپ رسیده و در اختیار علاقمندان قرار می گیرد.
این نمایشگاه ساعت ۱۶ روز ۱۵ آذر با حضور مسئولان میراث فرهنگی و سفرای كشورهای مختلف در عمارت بادگیر افتتاح می گردد و قطعاتی از موسیقی هند توسط استاد «راناجیت سینگوپتا» نواخته می گردد. مجموعه میراث جهانی كاخ گلستان واقع در میدان ارگ از ساعت ۹ تا ۱۶ تا آخر آذر میزبان علاقه مندان است.

1396/09/15
11:37:34
5.0 / 5
4501
تگهای خبر: میراث
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۴
فراجا
faraja.ir - حقوق مادی و معنوی سایت فراجا محفوظ است - سال 1396 تا 1403

فراجا

یافتن بهترین جا برای گردشگری
تماس جهت تبلیغات در سایت: 3722-470-912