فراجا گردشگری

كشف سازه معماری هفت هزار ساله

كشف سازه معماری هفت هزار ساله به گزارش فراجا باستان شناسان حدس می زنند سازه معماری شناسایی شده در فصل دوم جستجوهای تپه نادعلی بیگ به هزاره پنجم پیش از میلاد متعلق می باشد.



به گزارش فراجا به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، حنان بحرانی پور سرپرست هیأت كاوش با بیان این خبر اظهار داشت: تپه نادعلی بیگ در جنوب غربی شهرستان سنقر استان كرمانشاه، در نزدیكی حاشیه رودخانه جامیشان واقع شده است.
او با اشاره به اینكه این تپه در بررسی و شناسایی شهرستان سنقر در سال ۱۳۸۳ توسط محمود حیدریان شناسایی و ثبت شد خاطرنشان كرد: در پی تولید سد جامیشان روی رودخانه جامیشان این تپه با خطر تخریب مواجه بود.
این دیرینه شناس اظهار داشت: از این رو نخستین فصل برنامه پژوهشی این محوطه در قالب گمانه زنی به منظور شناخت لایه های باستانی و توالی فرهنگی منطقه در سال ۱۳۹۵ انجام شد كه نتایج آن متعلق به دوره مس و سنگ میانی و دو فاز سه گابی و دالما هزاره پنجم پیش از میلاد بود.
به گفته او، دومین فصل كاوش در این محوطه به منظور شناخت معماری انجام و طی این فصل كاوش یك ترانشه به ابعاد ۱۰×۸ متر در بخش جنوب غربی تپه مورد كاوش قرار گرفت.
بحرانی پور اظهار داشت: یافته های كاوش تابحال شامل شناسایی چندین مرحله ساخت و ساز، بقایای واحدهای مسكونی مرتبط به فعالیت روزمره و تعداد قابل توجهی قطعات سفالی مربوط به دوره مس و سنگ میانی هزاره پنچم پیش از میلاد است.
او تصریح كرد: تنوع سفالهای محوطه شامل سفال تگ رنگ، پلی كروم، مونوكرم دالمای، دالما عبید، فشاری و BOB سه گابی... است.
وی اظهار داشت: معماری شناسایی شده شامل فضای مختلف تولید شده ازمصالح خشت به ابعاد ۶۵× ۳۵ سانتی متر با پلان راست گوشه در جهت شرقی- غربی تولید شده است.
بحرانی پور خاطرنشان كرد: با عنایت به بقایای معماری و مقایسه سفالهای بدست آمده به نظر می رسد این فاز معماری مربوط به هزاره پنجم پیش از میلاد است.
دومین فصل جستجوهای دیرینه شناسی در تپه نادعلی بیگ با مجوز ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در حال انجام می باشد.
 

1396/10/03
20:00:55
5.0 / 5
4530
تگهای خبر: شهر , گردشگری , میراث , باستان شناس
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۴
فراجا
faraja.ir - حقوق مادی و معنوی سایت فراجا محفوظ است - سال 1396 تا 1403

فراجا

یافتن بهترین جا برای گردشگری
تماس جهت تبلیغات در سایت: 3722-470-912