فراجا گردشگری

اولین آزمایشگاه انسان شناسی كشور در رشت افتتاح شد

اولین آزمایشگاه انسان شناسی كشور در رشت افتتاح شد به گزارش فراجا اولین آزمایشگاه انسان شناسی كشور در رشت راه اندازی و آزمایش های زیستی بر روی اسكلت های كشف شده در گورستان لیارسنگ بن در این آزمایشگاه انجام می گردد.



به گزارش فراجا به نقل از مهر، بعدازظهر چهارشنبه آیین رونمایی از ۲۰ جلد كتاب انتشار یافته در حوزه میراث فرهنگی در پژوهشكده گیلان شناسی با حضور معاونان فنی و مالی سازمان میراث فرهنگی كشور برگزار گردید. در این مراسم كه به همت اداره كل میراث فرهنگی گیلان و به مناسبت هفته پژوهش برگزار گردید ضمن تجلیل از مولفان كتاب های یاد شده آزمایشگاه انسان شناسی در پژوهشكده گیلان شناسی افتتاح شد و مقرر است اسكلت های یافت شده در محوطه باستانی لیارسنگ بن به این آزمایشگاه منتقل و مورد آزمایش زیستی قرار گیرد.
رئیس پژوهشكده گیلان شناسی در این مراسم با اشاره به نگارش مقاله ای با عنوان «ای كاش پژوهشكده گیلان شناسی در دانشگاه گیلان راه اندازی شود در سال ۷۲»، اظهار داشت: امروز خوشحالم كه رویای من تحقق یافته است.
سیدهاشم موسوی با اشاره به اینكه امیدواریم در این مكان كارهای ماندگاری در حوزه گیلان شناسی صورت گیرد، اظهار داشت: این مركز تنها پژوهشكده استانی زیر نظر وزارت علوم است. از دو سال پیش به دنبال احداث مركز و آزمایشگاه انسان شناسی هستیم و با راه اندازی این مركز اولین آزمایشگاه انسان شناسی در كشور افتتاح شد.
موسوی با اشاره به اعلام آمادگی همكاری باستان شناسان و انسان شناسان، بیان كرد: مقرر است گورهای باستانی تالش و لیارسنگ بن در این مركز نگهداری و مورد كنكاش انسان شناسانه قرار گیرد.
وی در ادامه همین طور از طریق اندازی مركز اسناد جنبش جنگل در پژوهشكده گیلان شناسی آگاهی داد و اضافه كرد: این مركز می تواند مكانی برای تحقیق پژوهشگران باشد. راه اندازی مركز كوشیارشناسی در پژوهشكده گیلان شناسی از دیگر كارهای ماندگاری است كه به همت دكتر باقری احداث و اسناد مربوط به كوشیار گیلانی، منجم شهیر گیلانی در این مركز نگهداری میگردد.
رونمایی از ۲۰ عنوان كتاب در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری گیلان
معاون میراث فرهنگی گیلان باز در ادامه این مراسم با اشاره به رونمایی از ۲۰جلد كتاب این اداره كل كه در سال ۹۶ و ۹۷ در اداره كل میراث فرهنگی گیلان انتشار یافته است، اظهاركرد: این آثار توسط پژوهشگران پیرامون بناهای تاریخی، صنایع دستی و جستجوهای دیرینه شناسی گیلان نوشته شده است.
ولی جهانی افزود: دیرینه شناسی دیلمان و پیركوه، شاهكارهای فرهنگ گیلان، مارلیك شكوه عصر آهن، جستجوهای دیرینه شناسی رودسر(بخش اشكورات)، مجموعه مقالات همایش تالش شناسی، كتاب ماسوله ۲، عصر آهن گیلان(بقایای جانوری گیلان)، كتاب مارلیك، موزه های روستایی(روش ساخت)، پل تاریخی لنگرود، مثل و متل در گیله گب، روایت تفسیر در گردشگری، گردشگری گیلان به زبان های دیگر، هنر و صنایع دستی، تیرماه سیزده، راهنمای گردشگری گیلان، دست بافته های عمارلو، ترجمه جستجوهای دیرینه شناسی دیلمان در ۳جلد از ژاپنی به فارسی، ترجمه در دست چاپ حلیمه جان ۱و ۲عناوین كتابهایی است كه امروز رونمایی میگردد.
جهانی درباره راه اندازی آزمایشگاه انسان شناسی باز اظهار داشت: اسكلت های سالم مانده در گورهای باستانی لیارسنگ بن، كه مربوط به عصر اشكانی است به این آزمایشگاه منتقل میگردد و این استخوانها در آزمایشگاه انسان شناسی مورد مطالعه مجدد قرار می گیرد.
سرپرست جستجوهای دیرینه شناسی در ییلاقات تالش باز در ادامه این مراسم با اشاره به اینكه خیلی از آثار یافت شده در جستجوهای دیرینه شناسی گیلان در موزه ملی ایران خاك می خورد، اضافه كرد: تصمیم گرفتم این یافته های دیرینه شناسی را با عنوان شاهكارهای تمدن گیلان همراه با عكس منتشر كنم.
خلعتبری با اشاره به اینكه این كتاب یكی از آثار فاخر در زمینه جستجوهای گیلان شناسی، اضافه كرد: می توان برای معرفی گیلان این كتاب را به مقاماتی كه برای بازدید به این استان سفر می كنند اهدا كرد.
در ادامه این مراسم معاون پژوهشی سازمان میراث فرهنگی كشور با اشاره به راه اندازی آزمایشگاه انسان شناسی در استان گیلان آنرا یكی از آرزوهای خود عنوان و اظهار نمود: اولین آزمایشگاه انسان شناسی كشور در دانشگاه گیلان افتتاح شد.
آتوسا مومنی اضافه كرد: یكی از حلقه های مفقوده در دیرینه شناسی سوژه آریایی ها و مطالعات انسان شناسانه بوده كه می تواند با علم ژنتیك ثابت كند آریایی كیست و از كجا آمده است؟
نبود نگاه ویژه در برنامه ریزی ملی به ظرفیت های گردشگری و میراث فرهنگی گیلان
در ادامه این مراسم یكی از اعضای شورای فنی میراث فرهنگی اظهار داشت: اگر نقشه تپوگرافی ایران را ترسیم نماییم، گیلان در حوزه دیرینه شناسی باید در قله قرار گیرد.
قلی نژاد با اشاره به اینكه در دهه های گذشته شاهد تلاش افرادی برای نادیده گرفتن و از بین بردن این ظرفیت تاریخی و فرهنگی بودیم، اضافه كرد: متاسفانه در برنامه ریزی های ملی استان گیلان كمتر مورد توجه است و تنها به قصد تفریح در سطح كلان به استان گیلان توجه شده است.
وی با اشاره به اینكه برای تداوم ثبات ملی در داخل و بین الملل نیازمند حفظ و توسعه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هستیم، اظهار داشت: امیدوارم گیلان بتواند جایگاه خودرا در حوزه تولید و صدور فرهنگ بازیابد.
ضرورت حفظ بافت تاریخی شهر برای جذب گردشگر
مدیركل میراث فرهنگی گیلان باز در ادامه مراسم با اشاره به اینكه متاسفانه نگاه به گردشگری در گیلان اشتباه بوده است، اظهاركرد: ارزآوری تنها نگاه در سطح كلان تصمیم گیری به گردشگری بوده است و در حالیكه باید مزیت های آن دیده شود.
شهرود امیرانتخابی با تاكید بر حفظ بناهای میراثی، اشاره كرد: متاسفانه بافت های میراثی حالا بعنوان مزاحم دیده میگردد و نگاه مدیران شهری و مالكان تخریبی است. اگر سیاست ها به سمت جذب توریست باشد باید بافت های تاریخی شهر حفظ شود.
انتخابی افزود: به سبب سیاست های كلی نظام كمتر می توان گردشگری دریایی را خصوصاً برای توریستهای خارجی توسعه داد بدین سبب باید میراث فرهنگی، بناهای میراثی و صنایع دستی خودرا تقویت نماییم.
در اختتام این مراسم دكترهاشم موسوی بعنوان پژوهشگر برتر حوزه مردم شناسی معرفی و از نویسندگان و پژوهشگران حوزه میراث فرهنگی تجلیل شد و همین طور آزمایشگاه انسان شناسی پژوهشكده گیلان شناسی رسما افتتاح شد.

1397/10/01
15:59:31
5.0 / 5
4611
تگهای خبر: باستان شناس , بافت تاریخی , توریست , دیرینه شناسی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۵
فراجا
faraja.ir - حقوق مادی و معنوی سایت فراجا محفوظ است - سال 1396 تا 1403

فراجا

یافتن بهترین جا برای گردشگری
تماس جهت تبلیغات در سایت: 3722-470-912