فراجا گردشگری

باغ عباس آباد برای بازدید نوروزی آماده می شود

باغ عباس آباد برای بازدید نوروزی آماده می شود فراجا: معاون میراث فرهنگی مازندران از آماده سازی مجموعه باغ جهانی عباس آباد بهشهر در روزهای نوروز آگاهی داد.


به گزارش فراجا به نقل از روابط عمومی معاونت میراث فرهنگی؛ مجموعه تاریخی عباس آباد همچون مهم ترین و بزرگ ترین باغ های تاریخی ایران بوده كه در ۹ كیلومتری شهرستان بهشهر و در دامنه رشته كوه های البرز و در بین جنگل های انبوه قرار گرفته و بعنوان یكی از باغ های ایرانی در میراث جهانی یونسكو ثبت شده است.
این مجموعه تاریخی شامل سد عباس آباد، مخزن و دریاچه سد، گل باغ، كاخ، حمام، آسیاب آبی و دو برج آجری می شود كه به دستور شاه عباس اول صفوی در سال های ۱۰۲۰ و ۱۰۲۱ هجری قمری در محلی كه پیشتر خرگوران نام داشت ساخته شده است و هم اكنون مهم ترین باغ غیر كویری ایران به شمار می آید.
وسعت آن نزدیك به ۵۰۰ هكتار است. سد دریاچه با گنجایش ۶۰۰ هزار مترمكعب از نوع مخزنی بوده و جنس دیواره سد از ساروج است. این سد توسط سازمان میراث فرهنگی با شماره ۷۴۵ در زمره آثار تاریخی و فرهنگی ایران قرار گرفته است.
«مهدی ایزدی» معاون میراث فرهنگی استان مازندران با بیان این مطلب كه بزرگترین باغ تاریخی ایران برای ورود گردشگران نوروزی آماده می شود اظهار داشت: باغ جهانی عباس آباد بهشهر یكی از منحصر به فردترین باغ های ایرانی است كه الان با برخورداری از یك برنامه راهبردی دقیق در حال آماده سازی برای بازدید مسافران نوروزی است.
او همین طور به خوانا سازی بقایای معماری باغ عباس آباد اشاره نمود و اضافه كرد: جدای از اینكه بقایای معماری به دست آمده از دوره صفوی مرمت و خواناسازی شده، كف سازی مجموعه باز به اتمام رسیده است.
ایزدی همین طور به پاكسازی گیاهان خودور در محوطه های تاریخی باغ اشاره نمود و افزود: پاكسازی بوته ها و گیاهان خودور خصوصاً در محوطه های تاریخی از دیگر اقداماتی است كه در این باغ جهانی صورت گرفته است.
به گفته معاون میراث فرهنگی مازندران، مجموعه جهانی باغ عباس آباد بهشهر درحال حاضر برمبنای برنامه راهبردی تلاش دارد تا با كمترین لطمه و تداخل پذیرای مسافران در روزهای نوروز باشد.

1397/11/16
15:25:19
5.0 / 5
4516
تگهای خبر: سازمان میراث فرهنگی , شهر , گردشگران , مرمت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۱
فراجا
faraja.ir - حقوق مادی و معنوی سایت فراجا محفوظ است - سال 1396 تا 1403

فراجا

یافتن بهترین جا برای گردشگری
تماس جهت تبلیغات در سایت: 3722-470-912