فراجا گردشگری

اختتام فصل چهارم كاوش در تنب پرگان جناح بستك

اختتام فصل چهارم كاوش در تنب پرگان جناح بستك فراجا: تنب پرگان در دو كیلومتری جنوب شهر جناح و 30 كیلومتری خلیج فارس واقع شده و جستجوهای دیرینه شناسی آن از سال 90 شروع شده است.


به گزارش فراجا به نقل از ایسنا، سرپرست گروه كاوش تنب پرگان جناح اظهار داشت: بررسی دقیق و شواهد معماری نشان داده است در گذشته از این بنا احیانا به عنوان رصد خانه علمی و یا نیایشگاه استفاده می شده است.
علی اسدی اضافه كرد: نوع معماری و سازه های موجود در این بنا كاملا منحصر به فرد و تابحال هیچ نمونه قابل مقایسه و مشابه برای آن یافت نشده است.
وی اشاره كرد: بخش اصلی این سازه دارای شكل مدور و 20 جرز سنگی است كه درگاه های كوچك آنها را از هم جدا كرده و تاریخ آن مربوط به دوره ساسانیان است.
سرپرست گروه كاوش تنب پرگان جناح بیان كرد: قطر این سازه 17 متر و مساحت كل فضای داخلی آن 221 متر مربع است.
اسدی با اشاره به اینكه در مركز فضای مدور یك ستون گرد به قطر1۶0 سانتیمتر و ارتفاع بازمانده 50 سانتیمتر وجود دارد، اشاره كرد: دو فصل دیگر كاوش بهمن و اسفند 98 در تنب پرگان جناح بستك صورت می گیرد.
وی افزود: این بنا از نظر نوع معماری كاملا منحصر به فرد است و اگر یك بنای مذهبی از دوره ساسانیان باشد، نوع جدیدی از شكل آتشكده های این دوره را نشان داده است.
اسدی درانتها عنوان كرد: آتشكده های دوره ساسانی و معماری مذهبی این دوره، چهارطاقی ها با پلان مربع و گنبدی بر روی آن است كه در بخش مركز آتشكده ها، مُجمر آتشی وجود داشت.




1398/01/20
14:47:16
5.0 / 5
4429
تگهای خبر: باستان شناس , شهر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۲
فراجا
faraja.ir - حقوق مادی و معنوی سایت فراجا محفوظ است - سال 1396 تا 1403

فراجا

یافتن بهترین جا برای گردشگری
تماس جهت تبلیغات در سایت: 3722-470-912