فراجا گردشگری

دستگیری حفاران غیر مجاز در قم

دستگیری حفاران غیر مجاز در قم فراجا: ایسنا/قم  مدیركل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان  قم از دستگیری پنج حفار غیرمجاز آثار تاریخی در شهر قم آگاهی داد.



حمید یزدانی امروز با بیان این خبر اظهار داشت: پیرو گزارشات مردمی در خصوص حفاری غیر مجاز به قصد كشف اشیای تاریخی در یك خانه قدیمی در شهر قم، عملیات به صورت ویژه در دستور كار یگان حفاظت میراث فرهنگی استان قم قرار گرفت.

یزدانی اضافه كرد: نیروهای یگان حفاظت میراث فرهنگی طی یك همكاری مشترك با عوامل كلانتری ۱۱ و با هماهنگی مقامات قضایی و با رعایت موازین قانونی به این منزل قدیمی ورود پیدا كردند.

وی اظهار داشت: طی عملیات صورت گرفته در این خانه قدیمی یك مورد حفاری به عمق حدود هشت متر صورت گرفته بود كه ۵ نفر دستگیر و به همراه آلات و ادوات حفاری شامل بیل و كلنگ و همین طور یك دستگاه موتور برق، یك نردبان، یك عدد هواكش و یك دستگاه بالابر جهت سیر مراحل قانونی ثبت و ضبط شد.

مدیركل میراث فرهنگی استان قم به اشاره به اینكه حفاری مذكور در خیابان ارم اتفاق افتاده است، افزود: خیایان ارم جزء بافت تاریخی و قدیمی قم شمرده می شود و آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) و مجموعه بازار و گذر تاریخی خان در این خیابان واقع شده است.

مدیركل میراث فرهنگی قم اشاره كرد: هرگونه كاوش و حفاری غیرمجاز برای دستیابی به اشیای تاریخی برابر ماده ۵۶۲ قانون مجازات اسلامی ممنوع بوده و مرتكب به حبس و ضبط اشیاء مكشوفه محكوم می شود.

به گزارش روابط عمومی اداره كل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قم، یزدانی درانتها از مردم قم خواست تا برای حفظ میراث فرهنگی استان، گزارش اقدام های مشكوك در اطراف محوطه های تاریخی و تپه های باستانی را به فرماندهی یگان حفاظت میراث فرهنگی قم به شماره های ۳۷۷۴۰۴۹۲ و ۳۷۷۳۸۱۹۹ اعلام كنند یا بوسیله سامانه جامع ارتباط تلفنی ۰۹۶۶۲ یگان حفاظت وزارت میراث فرهنگی اطلاع دهند تا نیروهای یگان در اسرع وقت حضور پیدا كنند و مانع حفاری های غیرمجاز شوند.





منبع:

1398/08/13
18:27:52
5.0 / 5
4376
تگهای خبر: بازار , بافت تاریخی , حفاری , حفاظ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۲
فراجا
faraja.ir - حقوق مادی و معنوی سایت فراجا محفوظ است - سال 1396 تا 1403

فراجا

یافتن بهترین جا برای گردشگری
تماس جهت تبلیغات در سایت: 3722-470-912