معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی مطرح كرد
رایزنی جهت استفاده از هنر صنایع دستی در عطردان ها و نان رضوی
به گزارش فراجا محمودیان، معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی اظهار داشت: امسال با آستان قدس رضوی صحبت شد كه عطردان های رایحه حرم رضوی از آثار هنرمندان باشد. با نان رضوی نیز توافق شده از هنر هنرمندان استفاده كنند.
به گزارش فراجا به نقل از روابط عمومی وزارت میراث فرهنگی، دهمین نشست تخصصی بسته بندی و راهكارهای تجاری سازی صنایع دستی استان تهران در سالن آمفی تئاتر وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اجرا شد. در این جلسه، پویا محمودیان، معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اظهار داشت: «از ابتدای سال ۹۷ با تاكید وزیر برنامه ریزی های طرح تجاری سازی صنایع دستی، در معاونت صنایع دستی وزارتخانه شروع شد. سپس سعی كردیم كه با تهیه یك پكیج و ارائه آن در نشست های تجاری سازی در حوزه صنایع دستی فرهنگ سازی شود و از سال قبل كارهای عملی را در حوزه تجاری سازی شروع كردیم مثلاً با یك شركت خودرویی تفاهم نامه ای به امضا رسید تا از كارهای هنرمندان فعال در حوزه سوزن دوزی استفاده گردد. این تفاهم نامه به انعقاد قراردادهای مختلفی منجر گردید.»
او اضافه كرد: «بحث احرام های حاجیان بیت الله الحرام از حوله بافی خوراشاد نیز سال قبل عملی شد و ادامه خواهد داشت. امسال نیز با آستان قدس رضوی صحبت شده كه عطردان های رایحه حرم رضوی از آثار هنرمندان باشد. با نان رضوی نیز صحبت هایی شده كه در این خصوص نیز از هنر هنرمندان بهره گرفته شود.»
محمودیان اشاره كرد: «طرحی بعنوان صنایع دستی و شكلات داریم البته در كنار طرح تجاری سازی در آینده شاهد افتتاح خانه های خلاق خواهیم بود و خانه های خلاق كریدور تجاری سازی صنایع دستی خواهند بود و این خانه ها در كنار تجاری سازی صنایع دستی قرار خواهند گرفت.»
كیك اقتصادی در صنایع دستی باید بزرگ باشد
پرهام جانفشان، مدیركل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران نیز در ادامه این جلسه اظهار داشت: «سهم صنایع دستی و به اصطلاح كیك اقتصادی در صنایع دستی باید بزرگ باشد كه در این صورت رقابت ها ارتقا می یابند. صنایع دستی باید به آثاری تبدیل گردد كه دسترسی به آنها و كاربردشان آسان باشد. »
محمد انشایی، معاون صنایع دستی اداره كل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تهران در در این جلسه تخصصی اظهار داشت: «تجاری سازی یك پروسه است كه قسمتی از آن تولید و بسته بندی است. پس از آن به برندینگ و شناسنامه دار كردن محصول و خدمات بعد از فروش می رسد. خدمات بعد از فروش در ایران كمتر شناخته شده ولی در دنیا خدمات بعد از فروش با ارائه گارانتی و پیام های پس از فروش موجب می شود، راه های ارتباطی با خریدار جنس برقرار بماند كه این مساله هم به فروش و هم به تولید كمك بسیاری می كند.»
در ادامه این جلسه طیار، مشاور پارك علم و فناوری دانشگاه تهران نیز در سخنانی به راهكارهای تجاری سازی صنایع دستی اشاره نمود و اظهار داشت: «تجاری سازی بحث گسترده ای است كه از شروع یك ایده تا انتهای آن، یعنی ورود به بازار را در برمی گیرد. پارك های علم و فناوری و مراكز نوآوری به این قضیه كمك می كنند. هم اكنون، سازمان هایی كه متولی این جریان هستند، پارك های علم و فناوری و مراكز رشد در رابطه با دانشگاه ها هستند كه بحث تسهیلگری در این عرصه را انجام می دهند. بحث تسهیلگری دراین زمینه جواب نمی دهد.»
او به ارتباط صنعت و دانشگاه اشاره نمود و اضافه كرد: «این ارتباط در كشور ما چندان موفق نبوده، اما می تواند توسعه پیدا كند، البته شاید صنعت، تمایل زیادی ندارد كه به سمت دانشگاه برود.»
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب