فراجا گردشگری

كشف بقایای كاخ باستانی مایاها

كشف بقایای كاخ باستانی مایاها فراجا: باستان شناسان با كاوش در بخش های شرقی مكزیك به بقایای كاخی بزرگی برخوردند كه حدود هزار سال پیش توسط اشراف زادگان «مایاها» مورد استفاده قرار می گرفته است.


به گزارش فراجا به نقل از ایسنا و به نقل از رویترز، بقایای این كاخ عظیم كه حدود ۵ متر ارتفاع، ۵۵ متر طول و ۱۵ متر عرض دارد در شهر باستانی «كوبولا» كه در نزدیكی شهر مدرن و توریستی «كانكون» واقع شده است، كشف شد.
طبق اطلاعیه ای كه توسط موسسه ملی انسان شناسی و تاریخ مكزیك انتشار یافته است، این كاخ باستانی برای دو دوره طولانی یعنی از ۶۰۰ تا ۱۰۵۰ میلادی مورد استفاده قرار می گرفته است.
تمدن مایاها در بازه زمانی ۲۵۰ تا ۹۰۰ میلادی یعنی درست در زمان سلطه بر مناطقی كه حالا بخش هایی از مكزیك، گواتمالا، بلیز و هندوراس محسوب می شوند، به اوج خود رسیده بود.
این كاخ باستانی در قسمتی از شهر باستانی «كوبولا» كشف شد كه بعنوان یك محوطه باستانی شناسی متعلق به دوران قبل از هیسپانیك شناخته می شود.
«آلفردو بررا» كه یك عتیقه شناس است با انتشار ویدئویی رسمی بیان كرد: « این تازه شروع كار است؛ ما حالا در اول راه كشف یكی از بزرگ ترین بناهای این منطقه هستیم.»
شهر باستانی «كولوبا» روابط تجاری مستحكمی با دیگر شهرهای مایا همچون «اك بالام» یا «چیچن ایتزا» داشت.
كاوشگران مكزیكی در كنار كشف این كاخ باستانی در تلاشند تا بقایای چهار بنای باستانی دیگر كه در منطقه ای به اسم «گروه سی» واقع شده اند را نیز كشف كنند. منطقه «گروه سی» كه در میدان مركزی شهر باستانی «كولوبا» واقع شده است، بخش هایی از یك محراب، دو ساختمان مسكونی و یك ساختار دایره ای شكل كه گمان می رود اجاقی عظیم باشد را شامل می شود.
متخصصان مرمت و بازسازی همین طور پروژه هایی برای درخت كاری در شهر باستانی «كولوبا» را درنظر گرفته اند تا این مكان تاریخی را از لطمه های طبیعی همچون سیل و نور خورشید حفظ كنند.
مایاها یكی از بزرگ ترین تمدن های نیم كره غربی را كه بخش های عظیمی از آمریكای مركزی را دربرمی گرفت، به وجود آوردند. شهرهای متعلق به این تمدن معمولا شامل معابد هرمی شكل و ساختمان هایی با تخته سنگ های عظیم بود. زراعت و صنعت ساخت فولاد، سیستم های آبیاری ویژه و سیستم نوشتاری هیروگلیف از خاصیت های این تمدن بود.
اما تمدن مایاها در فاصله بین 800 تا 1000 میلادی به سرعت گرفتار افول شد كه دانشمندان جنگ، آب و هوا، بیماری و سیاست را از عوامل موثر بر این رویداد می دانند. با این وجود شهرهایی همچون «چیچن ایتزا» كه خانه اكتشافات دیرینه شناسی زیادی است، بیشتر از دیگر شهرهای این تمدن پابرجا باقی ماندند.




منبع:

1398/10/07
20:51:10
5.0 / 5
4062
تگهای خبر: باستان شناس , توریست , دیرینه شناسی , شهر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۲
فراجا
faraja.ir - حقوق مادی و معنوی سایت فراجا محفوظ است - سال 1396 تا 1403

فراجا

یافتن بهترین جا برای گردشگری
تماس جهت تبلیغات در سایت: 3722-470-912