فراجا گردشگری
توسط محققان كشور ارائه شد

روش های گسترش هوش کسب و کار در گردشگری

روش های گسترش هوش کسب و کار در گردشگری فراجا: پژوهشگران کشور در یک مطالعه جدید و مهم، به بررسی هوش کسب وکار در صنعت گردشگری از دیدگاه آینده پژوهانه پرداخته اند.


به گزارش فراجا به نقل از ایسنا، صنعت گردشگری در سالهای قبل به یکی از مهم ترین صنایع جهان تبدیل گشته است. با وجود این، ورود گردشگران بین المللی در سطح جهان در سال ۲۰۲۰ نسبت به زمان مشابه سال پیش از آن، ۷۲ درصد کاهش داشته است که این کاهش به سبب مشکل ویروس کرونا و محدودیت های به وجود آمده در مسافرت همچنان وجود دارد و منجر به زیان ۹۳۵ میلیارد دلاری درآمد حاصل از صنعت گردشگری بین المللی شده است. در این بین، منطقه خاورمیانه کاهش ۷۳ درصدی را ثبت کرده است، در صورتیکه آفریقا با کاهش ۶۹ درصدی و اروپا و آمریکا نیز با کاهش ۶۸ درصدی مواجه بوده اند.
بنا بر اطلاعات ارائه شده توسط متخصصان و برمبنای گزارش سازمان جهانی گردشگری، در سال ۲۰۱۹ تعداد گردشگران ورودی به ایران حدود ۹ میلیون ثبت شده است که نسبت به سال ۲۰۱۸ افزایش حدودا ۲۴ درصدی داشته است. مطابق با سند چشم انداز بیست ساله کشور، لازم است سهم ایران از شمار گردشگران جهانی تا ۱.۵ درصد در سال ۱۴۰۴ افزایش یابد، یعنی حدود ۲۰ میلیون نفر توریست از بازار جهانی را سالانه به خود جذب نماید که این امر مستلزم سرمایه گذاری بیش از ۳ هزار میلیارد تومان در این صنعت است. توسعه مداوم صنعت گردشگری شاید تنها با رشد سیستم های فناوری اطلاعات و ارتباطات میسر باشد. در حقیقت فناوری اطلاعات و ارتباطات نقش مهمی در بهبود رقابت پذیری سازمان ها و مقاصد گردشگری دارد. این فناوری درحال دگرگونی به یک سیستم یکپارچه از تجهیزات و نرم افزارهای شبکه ای است.
در این رابطه، پژوهشگرانی از دانشگاه قم و دانشگاه آزاد اسلامی واحدهای همدان و گنبد کاووس مطالعه ای آینده پژوهانه را انجام داده اند که در آن، هوش کسب وکار در صنعت گردشگری مورد بررسی قرار گرفته است.
در این تحقیق، از روش های کیفی و کمی برای تحلیل داده ها استفاده شده و خبرگان گردشگری، آینده پژوهی و هوش کسب وکار، مورد پرسش قرار گرفته اند.
برمبنای نتایج بررسی های انجام شده، چهار سناریو با اسامی عصر شکوفایی، عصر ناهمسانی، خانه عنکبوت و عصر یخی پرورش یافت و سناریوهای عصر شکوفایی و عصر یخی، به ترتیب بهترین و بدترین شرایط را در مورد آینده هوش کسب وکار در گردشگری به تصویر می کشند.
در این زمینه، محمدحسن ملکی، پژوهشگر دانشگاه قم و همکارانش می گویند: «برای تحول درونزا در عرصه توسعه هوش کسب وکار در گردشگری در کشور بسترهایی نیاز است تا در آینده امکان توسعه این فعالیت ها وجود داشته باشد. با مهیا کردن این بسترها، در صورت بروز گشایش های بین المللی شرایط مناسبی برای صنعت گردشگری فراهم خواهد آمد».
آنها می افزایند: «یکی از این بسترها، مساله قانون گذاری و رگولاتوری است. شفاف بودن قوانین و محدوده فعالیت، ابهامات و ریسک های پیش روی استارتاپ های گردشگری و کسب وکارهای گردشگری را در استفاده از خدمات و فناوری های نوآورانه مانند هوش مصنوعی و کلان داده ها کم می کند. قوانین مورد نظر باید با همکاری ذی نفعان مختلف صنعت گردشگری همچون نهادهای متولی (مثل میراث فرهنگی)، کسب وکارهای گردشگری، استارتاپ های گردشگری، پارک های علم و فناوری و مراکز رشد و شرکت های توسعه فناوری وضع شود تا ضمانت اجرائی داشته باشد».
برمبنای یافته های این تحقیق، مطلب بعدی، افزایش شفافیت در ارائه آمار و گزارش ها و وجود پایگاه های اطلاعاتی گسترده و شفاف است. این شفافیت باید توسط نهادهای متولی گردشگری دنبال شود. دراین زمینه اقداماتی مانند جلوگیری از ارائه آمارهای موازی، مشخص کردن نهادهای ارائه دهنده آمار و اطلاعات در بخش های مختلف همکاری با کسب وکارها و مؤسسات گردشگری در حوزه ارائه آمار و گزارش ها، در اختیار قرار دادن متناوب و دوره ای آمارهای گردشگری در اختیار کسب وکارهای گردشگری و هماهنگی بین دستگاه های مسؤول گردشگری مانند میراث فرهنگی با سایر نهادها و سازمان های مؤثر مثل وزارت خارجه، وزارت فناوری اطلاعات و ارتباطات، وزارت ارشاد و وزارت بهداشت بسیار اهمیت دارد.
بگفته ملکی و همکارانش، «سیاست گذاران و تصمیم سازان دولتی به شیوه دیگری هم می توانند از پیاده سازی هوش کسب وکار در صنعت گردشگری حمایت کنند. برای نمونه کارهای وزارت فناوری اطلاعات و ارتباطات در امتداد توسعه اینترنت در کشور، افزایش سرعت و پهنای باند، دسترسی بیشتر کاربران به اینترنت، پشتیبانی از شرکت های توسعه دهنده فناوری هوش کسب وکار، هوش مصنوعی و علم داده می تواند زیر ساخت های فنی و فناورانه هوش کسب وکار در کشور را مهیا کند».
به اعتقاد این پژوهشگران، «با توجه به وجود تحریم های خارجی و محدودیت های بین المللی، حمایت مالی، آموزشی و مشاوره ای از استارتاپ های گردشگری و شرکت های دانش بنیان مشغول در عرصه هوش کسب وکار می تواند نیازهای فناورانه کسب وکارهای گردشگری در حوزه هوش کسب وکار را رفع کند. پارک های علم و فناوری و مراکز رشد، دانشگاه ها، بانکها و مؤسسات تامین مالی همچون نهادهایی هستند که دراین زمینه می توانند بسیار مؤثر باشند».
همین طور در این تحقیق اشاره شده است که در حوزه تامین مالی می توان از نوآوری های مالی فین تک ها مثل فناوری مالی جمعی هم استفاده نمود. از طرفی باتوجه به اهمیت گردشگری در رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال زایی، اختصاص بخش قابل توجهی از بودجه های عمرانی به گسترش زیرساخت های فنی و فناورانه هوش کسب وکار در کشور موجب رفع موانع پیش روی کسب وکارهای گردشگری در استفاده از هوش کسب وکار خواهد شد.
برمبنای گفته های ملکی و همکارانش، «همکاری و هماهنگی بیشتر بین کسب وکارهای گردشگری و ایجاد یک زنجیره تامین کارآمـد خـدمات گردشگری زمینه ساز استفاده از سیستم های اطلاعاتی پیشرفته، تولید داده ها در حجمی وسیع باکیفیت مناسب، ایجاد پایگاه های اطلاعاتی گسترده و کارآمد و همین طور بکارگیری ابزارهـای هـوش کسب وکار است. به همین خاطر بدون ایجاد ارتباطات قوی بین حلقه های مختلف این زنجیره تامین متشکل از سیاست گذاران و متولیان صنعت گردشگری در کشور، مدیران محلی، کسب وکارهای گردشگری، استارتاپ های گردشگری و شرکت های توسعه دهنده فناوری، کسب وکارها علاقه ای به تغییر روش های سنتی مدیریت و اداره کسب وکارهای خود نخواهند داشت. دراین زمینه نقش دستگاه های متولی گردشگری و متولیان بومی در هر منطقه بسیار کلیدی است».
از این یافته ها، مقاله ای علمی پژوهشی تهیه شده که فصلنامه «مطالعات اجتماعی گردشگری» وابسته به پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی آنرا منتشر نموده است.




منبع:

1402/09/04
09:36:28
0.0 / 5
323
تگهای خبر: آموزش , بازار , توریست , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۴
فراجا
faraja.ir - حقوق مادی و معنوی سایت فراجا محفوظ است - سال 1396 تا 1403

فراجا

یافتن بهترین جا برای گردشگری
تماس جهت تبلیغات در سایت: 3722-470-912