فراجا گردشگری
رئیس پایگاه میراث لنج سازی در گزارش فراجا مطرح كرد؛

احیای ۵۰ لنج چوبی

احیای ۵۰ لنج چوبی به گزارش فراجا رئیس پایگاه میراث لنج سازی اظهار داشت: در بندر کنگ حدود ۵۰ لنج جهت استفاده گردشگری احیا شده اند در نظر داریم تا از این شناورها بعد از تدوین دستورالعمل گردشگری دریایی در خط ساحلی استفاده نماییم.



ایوب زارعی رئیس پایگاه میراث دانش سنتی لنج سازی و دریانوردی خلیج فارس درباره ابلاغ مصوبه امحای لنج های سنتی و چوبی در هیأت دولت به خبرنگار مهر اظهار داشت: متأسفانه در جریان ابلاغ مصوبه امحای لنج ها نبودیم. از ما مشورتی نمی گیرند. همیشه تصمیمات از بالا به پایین و وارداتی کار دستمان داده است. ما با اعضای شورای شهر، لنج داران و فعالان این حوزه و نمایندگان مجلس درباره مصوبه سازمان دریانوردی جلساتی گذاشتیم تا در جریان قرار بگیرند و نظراتشان را بیان کنند چون همه نگران این مصوبه بودند. با معاون میراث فرهنگی کشور هم جلساتی برگزار کردیم و گفتند که نامه ای از جانب وزارت خانه به سازمان دریانوردی ارسال می شود. این اطلاع رسانی در فضای مجازی هم انجام شد ضمن اینکه همراه با نماینده غرب هرمزگان پیش از ابلاغ مصوبه، با رئیس سازمان بنادر جلسه برگزار کردیم. صحبت آنها این بود که صاحبان کالا درصددند، کالای ایمن تری به دستشان برسد بنابراین به سمت شناورهای فلزی با حجم کالای بیشتر و به صورت کانتینری می روند. ما هم کار خدماتی انجام می دهیم. ولی بحث ما این بود که بعضی از این مصوبات باعث زیر سوال رفتن حفاظت میراث ناملموس کشور می شود. شما شناورهای فلزی را اضافه کنید اما شناورهای سنتی را حذف نکنید.
حتی میتوان از چوب لنج در المان شهری استفاده کرد
وی اظهار داشت: نمی گردد که لنج ها را در مدت ۳ سال یا ۵ سال امحا کنند. ضمن اینکه این اقدام کاملاً اشتباه و برخلاف تعهدی است که ایران نسبت به حفظ این دانش به یونسکو داده است. ما همه اقدامات لازم را انجام داده ایم تا این پرونده از لیست میراث در خطر بیرون بیاید ولی این مصوبه باردیگر دانش لنج سازی را در معرض خطر قرار می دهد. این کار غیر منطقی و غیر اقتصادی می باشد و عواقب اجتماعی و زیست محیطی دارد. این تعداد لنج چوبی را می خواهند بسوزانند، تکه تکه کنند یا تفکیک کنند؟ درست است که بعضی از لنج ها قابلیت بازسازی ندارد. ولی ما می گوئیم حتی میتوان چوب آنها را نگه داشت و استفاده های دیگری از آنها کرد. یا بعضی از آنها را بعنوان المان شهری استفاده نماییم. برخی دیگر به رستوران تبدیل شوند یا حتی چوب لنج ها را بعنوان تابلوی شهری میتوان بهره برد و کنارش نوشت که این چوب باقی مانده از کدام لنج و ساخته چه کسی است.
تدوین دستورالعمل گردشگری دریایی
رئیس پایگاه میراث فرهنگی بندر کنگ از تدوین دستورالعمل گردشگری دریایی اطلاع داد و اظهار داشت: این دستورالعمل را با آقای فرهاد نظری نوشته ایم و به سازمان بنادر و دریانوردی برای تصویب ارسال می نماییم. قرار شده شناورهایی که می خواهند باردیگر فعالیت کنند؛ برای بالابردن ایمنی، بازبینی شوند. وقتی تعمیر اساسی می شوند، چوب فرسوده آنها هم تعویض شده و ایستایی لنج بالا می رود و میتوان باردیگر از آن استفاده نمود. حالا مشکل تهیه چوب برای تعمیر لنج ها نداریم. در منطقه، چوب های محلی هم وجود دارد. هزینه چوب هر چقدر هم که گران باشد به همان اندازه ارزش لنج بالا می رود.

دستورالعمل گردشگری دریایی، وظایف را بین دستگاه ها تقسیم می کند در آن صورت سازمان بنادر هم همکاری بیشتری می کند
زارعی درباره اینکه چرا تابحال کسی از لنج های چوبی برای حوزه گردشگری استفاده نکرده است، اظهار داشت: شاید به این علت که سرمایه گذاری اقدام نکرده یا اینکه ما طرحی به سرمایه گذار نداده ایم. شاید یکی از علل دیگرش این باشد که هیچ دستگاه دولتی در این حوزه اقدامی نکرده تا برای سرمایه گذار فرهنگ سازی شود که می تواند در این عرصه فعالیت کند و به شکلی تضمینی باشد به جهت اینکه سرمایه گذار بداند پولش را هدر نداده است. زمانی که شهرداری بندر کنگ، «بوم» صد ساله ای را خریداری کرد همه گفتند می توانستید این هزینه را برای یک لنج سالم بگذارید. پاسخم این بود که ما چه بخواهیم و چه نخواهیم به سمتی می رویم که تکنولوژی و امکانات در حال پیشرفت است ولی اگر در زمینه گردشگری کار نماییم، می توانیم از دانش لنج سازی حفاظت نماییم و یک فعالیت گردشگری متنوعی در رقابت با کشورهای دیگر داشته باشیم. ما این لنج را احیا کردیم تا سازمان بنادر و دریانوردی، آنرا بعنوان نمونه ببیند و سازمان های مربوطه هم تائیدیه های لازم را برای فعالیت این لنج بدهند.
لنج های سنتی؛ شناور روی خط ساحلی خلیج فارس
وی درباره فعالیت با لنج های سنتی در حوزه گردشگری دریایی هم توضیح داد: نخستین لنج احیا شده را تا پیش از شهریور برای حوزه گردشگری دریایی راه اندازی می نماییم. هدف اصلی ما این است که این لنج بین بنادر حرکت نماید یعنی از کنگ به قشم، بندرعباس، کیش و بندر خمیر برود. به نحوی که یک خط ساحلی را طی نماید.
احیای ۵۰ لنج جهت استفاده در حوزه گردشگری
زارعی در پاسخ به این سؤال که چگونه این فعالیت چگونه با ممنوعیت های سازمان بنادر در حوزه گردشگری منطبق می شود اظهار داشت: هم اکنون همه مسئولیت ها بر دوش سازمان بنادر است اما وقتی دستورالعمل گردشگری دریایی تبیین و مسئولیت ها تقسیم شود، این سازمان هم دیگر مقابله نمی نماید. درحال حاضر برای حوزه گردشگری، یک لنج را احیا کرده ایم یک سرمایه گذار تهرانی هم لنج دیگری را احیا کرده است. لنج سومی هم در حال احیاست تا به حوزه گردشگری وارد شود تا کنون حدود ۵۰ شناور احیا شده اند.
راه اندازی نخستین مدرسه دریانوردی در کنار کارگاه
زارعی درباره مدرسه دریانوردی کنگ هم اظهار داشت: مدرسه علوم و فنون دریانوردی و لنج سازی در خلیج فارس هم از اقدامات دیگرمان در حوزه پایگاه جهانی لنج سازی و دریانوردی است که این مدرسه هم با دانشگاه علم و صنعت طراحی شده و از شهریور سال جاری برای ساخت، کلنگ زنی می شود. این نخستین مدرسه دریانوردی است که در کنار کارگاه لنج سازی ایجاد خواهد شد. این نخستین مدرسه ای است که روی لنج سازی سنتی کار می کند وگرنه مدارس دیگری داریم که حوزه فعالیت آنها روی ناوبری و شناورهای فلزی است.

شهردار بندر کنگ در استان هرمزگان بیان نمود: این بندر پایگاه لنج سازی است. در روستای گوران و کیش هم فعالیت می نمایند ما با جاسک و بوشهر هم کار می نماییم. آنها هم می توانند پایگاهی داشته باشند. منعی ندارد. شاید به این علت که ما متقاضی بودیم و وزارت خانه هم پذیرفت که بند کنگ پایگاه شود. بندر کنگ از قدیم الایام فعالیت زیادی در حوزه دریانوردی داشته و شاهراه تجاری خلیج فارس از دوره سلجوقی بوده است و حالا هم به دیار دریانوردان معروف شده است. مسئولیت اجتماعی که نسبت به دریانوردی داریم بیشتر ما را مصمم کرد تا پایگاهی در این حوزه ایجاد نماییم. بنادر خلیج فارس در دوره های مختلف در حوزه لنج سازی فعالیت داشته اند. از ایران هم بنادر کنگ، قشم، بوشهر، خوزستان و چابهار کار می کرده اند. در واقع در هر دوره تاریخی بعضی از بنادر فعال تر بوده اند مثلاً در دوره قاجار، لنج سازی در کنگ، کویت و سور عمان رونق داشته است و در دوره پهلوی دوم همه این بنادر.
بزرگترین لنج چوبی منطقه برای امارات ساخته شد
وی اظهار داشت: در زمان گذشته مصوبه ای وجود داشت که برپایه آن ساخت لنج چوبی منع شد و کارگاه های فایبرگلاس ایجاد کردند. اما بعد از لغو آن مصوبه، دیگر منعی برای ساخت لنج وجود نداشت حالا هم لنج چوبی ایجاد می شود. منتها کمتر حمایت شد. لنج داران هم کمتر به سمت ساخت چوبی رفتند. ضمن اینکه لنج داران سنتی هم هیچگاه سمت گرفتن تسهیلات نمی رفتند. شاید چون بسترش فراهم نبوده و تسهیلات برای شناورهای فلزی بود نه سنتی. هم اکنون یک لنج چوبی برای قطر در حال ساخت است. چون ساخت لنج در ایران برای آنها ارزان تر تمام می شود. بزرگترین لنج چوبی منطقه که بیشتر از ۱۵۰۰ تن ظرفیت داشت هم برای امارات ساخته و فرستاده شد.
در حال حاضر یک لنج چوبی برای قطر در حال ساخت است. چون ساخت لنج در ایران برای آنها ارزان تر تمام می شود
زارعی اضافه کرد: اخیرا کتاب «میراث دریانوردان و لنج سازان» که در آن با ۲۵۰ ناخدا، جاشو و دریانورد مصاحبه شده را نوشته ایم. متأسفانه چهار نفر از دریانوردان را که با آنها مصاحبه شده بود، در ایام اخیر از دست دادیم. از دیگر اقدامات ما در جهت حفاظت از دانش سنتی لنج سازی، ساخت ۱۱ فیلم مستند بوده است. همینطور در زمینه دریانوردی، کتاب هایی با عنوان «بندر کنگ، شاهراه خلیج فارس، بوم مسی و میراث ماندگار دریانوردان» نوشته شده یا در حال چاپ است. همینطور کتاب «بادبان های جنوب» هم توسط علی پارسا نوشته شده است. اقدام دیگری که در جهت ترویج دانش لنج سازی انجام شده، این است که دانش آموزان را از پیش دبستانی به بازدید از کارگاه های لنج سازی یا موزه مردم شناسی می بریم تا آنها از نزدیک با این دانش آشنا گردند.


منبع:

1400/02/06
13:46:32
0.0 / 5
60
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۴
فراجا
faraja.ir - حقوق مادی و معنوی سایت فراجا محفوظ است

فراجا

یافتن بهترین جا برای گردشگری