فراجا گردشگری

احیای بناهای تاریخی نفس شهر را باز می کند

احیای بناهای تاریخی نفس شهر را باز می کند به گزارش فراجا، کارشناس مرمت آثار تاریخی اظهار داشت: احیای بناهای تاریخی، به حفظ هویت فرهنگی شهرها کمک و نفس شهرها را باز می کند و بعنوان یکی از مؤثرترین ابزارهای بازآفرینی شهری و توسعه گردشگری شناخته می شود.


احمد رضوی، مرمتگر آثار تاریخی و استاد دانشگاه به گزارشگر مهر اظهار داشت: مرمت یعنی برگرداندن یک بنا به وضعیت اصیل و پایدار آن، اما احیا قدمی فراتر است. در پروسه احیا، تلاش می نماییم بنای تاریخی را به چرخه زندگی امروز بازگردانیم تا باردیگر نقشی اجتماعی و اقتصادی در بافت شهری پیدا کند. بعنوان مثال، یک کاروانسرای متروک می تواند با احیا، به اقامتگاه سنتی یا مرکز فرهنگی تبدیل گردد. ایشان سپس اضافه کرد: احیای بناهای تاریخی، نقطه شروع بازآفرینی شهری است. وقتی یک بنای قدیمی جان می گیرد، محله اطراف آن نیز زنده می شود. مانند خانه جلال آل احمد چه خانه ای که با سیمین زندگی کرد و چه خانه پدری او. این خانه به محله اطرافش کمک می نماید که احیا شوند. از طرفی کسب وکارهای محلی شکل می گیرند، رفت وآمد مردم بیشتر می شود و حس تعلق به محله تقویت می شود. بگفته رضوی؛ مشاغل محلی همان کارهای اقتصادی هستند که در همان محدوده ی شهری توسط ساکنان منطقه شکل می گیرند.
وی توضیح داد: وقتی یک خانه تاریخی احیا می شود، معمولا اطراف آن کافه، کارگاه صنایع دستی یا فروشگاه سوغات شکل می گیرد. مردم همان محله بعنوان راهنما، فروشنده، آشپز یا حتی راننده گردشگران مشغول بکار می شوند. در حقیقت احیای بناها به گردش اقتصاد محلی کمک کرده و موجب اشتغال پایدار می شود. وی با اشاره به نمونه ای موفق احیای بناها اظهار داشت: احیای خانه اتحادیه در تهران نمونه روشنی است. این پروژه نه تنها بنایی تاریخی را نجات داد، بلکه موجب شد خیابان لاله زار بار دیگر به محلی فرهنگی و زنده تبدیل گردد. این کارشناس مرمت تاکید کرد: احیای بناها فقط جنبه حفاظتی ندارد؛ بلکه موتور محرک گردشگری شهری است. توریست به دنبال تجربه ملموس از تاریخ و فرهنگ هر شهر است و احیای بناهای تاریخی دقیقاً چنین فرصتی را فراهم می آورد. وقتی فرد در یک حمام تاریخی تبدیل گشته به چایخانه یا در یک عمارت بازسازی شده بعنوان موزه قدم می زند، هم لذت می برد و هم با گذشته ارتباط برقرار می کند.
وی در جواب هزینه های بالای احیای بناها گفت: این یکی از چالش های واقعی در عرصه احیای بناهای تاریخی است؛ خیلی از مالکان یا ساکنان بناهای قدیمی، توان مالی ضروری جهت مرمت و احیا را ندارند، مخصوصاً اگر بنا در لیست آثار ملی ثبت شده باشد که شرایط سخت تری برای تغییر یا بازسازی دارد. ولی در هر صورت در نگاه اول، هزینه بر بودن پروژه های احیا امکان دارد بازدارنده به نظر برسد، اما در طولانی مدت این هزینه ها به سرمایه گذاری فرهنگی و اقتصادی تبدیل می شوند. یک بنای احیاشده می تواند ده ها فرصت شغلی ایجاد نماید و سبب جذب توریستهای خارجی و داخلی شود. این استاد دانشگاه اظهار داشت: واقعیت این است که احیای بناهای تاریخی بدون مشارکت دولت و نهادهای عمومی در عمل امکان ندارد. بخش خصوصی به تنهایی توان تامین هزینه ها را ندارد، خصوصاً در بناهایی که ثبت ملی هستند و محدودیت های فنی و قانونی دارند. ازاین رو باید مدلهای مشارکتی ایجاد شود؛ یعنی دولت بستر قانونی و مالی را فراهم آورد، و بخش خصوصی یا مردم در اجرای پروژه مشارکت کنند. وی ادامه داد: بطور مثال، شهرداری ها می توانند با اعطای معافیت های مالیاتی، وام کم بهره یا واگذاری تسهیلات خدماتی، مالکان را تشویق به مرمت کنند. از جانب دیگر، وزارت میراث فرهنگی می تواند با تشکیل صندوق های پشتیبانی از احیا، هزینه های تخصصی مرمت را تقبل کند. این مدل در خیلی از کشورها، همچون ایتالیا و فرانسه، موجب حفظ بافت های تاریخی و جذب سرمایه گذار گردشگری شده است. رضوی تاکید کرد: اگر بناهای تاریخی رها شوند، نه تنها هویت شهری از بین می رود بلکه هزینه های بازسازی در آینده چند برابر خواهد شد. پس ورود بموقع نهادهای دولتی و عمومی، نوعی پیش گیری از نابودی میراث فرهنگی است، نه فقط هزینه کرد. رضوی اظهار داشت: احیای بناهای تاریخی در واقع پیوند گذشته با آینده است. وقتی شهری حافظه تاریخی خودرا حفظ کند، می تواند آینده ای هویت مند و پایدار بسازد. هر بنای تاریخی که احیا می شود، در حقیقت قسمتی از روح شهر باردیگر زنده می شود. بطور خلاصه مانند خانه جلال آل احمد چه خانه ای که با سیمین زندگی کرد و چه خانه پدری او. وی با اشاره به نمونه ای موفق احیای بناها گفت: احیای خانه اتحادیه در تهران نمونه روشنی است. هر بنای تاریخی که احیا می شود، در حقیقت قسمتی از روح شهر دوباره زنده می شود.

منبع:

1404/07/20
09:27:53
0.0 / 5
30
تگهای خبر: اقامت , توریست , حفاظ , خدمات
این پست فراجا را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این پست فراجا
نظر شما در مورد این پست فراجا
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۳
پربیننده های فراجا

پرچالشهای فراجا

جدیدترینهای فراجا

فراجا
faraja.ir - حقوق مادی و معنوی سایت فراجا محفوظ است - سال 1396 تا 1404

فراجا

یافتن بهترین جا برای گردشگری
تماس جهت تبلیغات در سایت: 3722-470-912

فراجا، بهترین جاها، مناسب ترین هزینه ، با فراجا سفر آسان را تجربه کنید.